Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_03167 - Omgevingsvergunning - OMV_2023065146. Lenaart de Landrelaan ZN. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03167 - Omgevingsvergunning - OMV_2023065146. Lenaart de Landrelaan ZN. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_03167 - Omgevingsvergunning - OMV_2023065146. Lenaart de Landrelaan ZN. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023065146

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lenaart de Landrelaan zn te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nrs. 3K, 17C en 18R

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleg van het deel van de Lenaart de Landrelaan tussen het kruispunt met de Leo Bosschaertlaan en de Zaatlaan

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Bestaande toestand

-          functie: openbaar domein;

-          inrichting:

  • combinatie van bitumineuze verharding en verharding van straatkeien en betonstraatstenen;
  • voetpaden en groene bermen langs weerzijden;
  • 16 parkeerplaatsen.

 

Nieuwe toestand

-          functie: openbaar domein;

-          inrichting:

  • verharding (Betonstraatstenen, bitumineuze verharding, straatkeien en overgangsboordstenen);
  • fiets- en voedpaden langs weerzijden;
  • verkeersplateaus op de kruispunten met de Leo Bosschartlaan en de Zaatlaan;
  • de Lenaart de Landrelaan blijft deels een industriehoofdstraat en deels een woonstraat, op de overgang tussen deze twee delen komt een verhoogde inrichting;
  • op het deel tussen de Leo Bosschaertlaan en de Maccabilaan blijven langs weerszijden
  • groene bermen behouden en er komen dubbelrichtingsfietspaden van 2,5 m breed;
  • 14 parkeerplaatsen in functie van veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.

 

Inhoud van de aanvraag

-          riolerings- en bestratingswerken;

-          aanplanten van 9 nieuwe bomen en vellen van 2 bomen;

-          voorstel van nieuwe rooilijn.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Gemeentewegen

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

 

Omschrijving beslissing

De gemeenteraad besliste in zitting van 15 maart 2024 om:

  • de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen;
  • zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Lenaart_De_Landrelaan_ROOILIJNPLAN;
  • zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Lenaart de Landrelaan', 'Leo Bosschartlaan' en 'Maccabilaan’ onder voorwaarden.

 

Voorwaarden:

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

27 september 2023

2 oktober 2023

Geen advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

27 september 2023

19 november 2023

Geen advies

Fluvius System Operator

27 september 2023

28 september 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

27 september 2023

9 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

27 september 2023

29 september 2023

Geen bezwaar

Proximus

27 september 2023

14 november 2023

Geen advies

Water-link

27 september 2023

2 oktober 2023Geen advies

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

27 september 2023

4 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 september 2023

2 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

27 september 2023

18 oktober 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Er werd aan deze dienst advies gevraagd. Deze adviesinstantie stelde op 16/11 dat ze geen advies wensen te verlenen.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanleiding tot de heraanleg van de het kruispunt tussen de Maccabilaan en de Leo Bosschartlaan is dat de bestaande toestand onveilig is voor de trage vervoersmodi. De functie van een tweerichtingsstraat blijft behouden. Dit is gunstig te beoordelen.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid


Door de verplaatsing van de rooilijn, wordt er meer ruimte voorzien voor het verbreden van beide voetpaden en het voorzien van nieuwe fietspaden langs beide straatzijden. Het totaal aantal bomen gaat van 8 in de bestaande toestand naar 15 in de nieuwe toestand. Twee bomen worden gerooid, negen nieuwe bomen worden aangeplant, waarvan twee medium bomen. Dit aspect werd voorafgaand besproken op het COD (coördinatieoverleg openbaar domein).

 

Het voorstel is ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voor het aanleggen van de straat wordt gekozen voor sterke materialen die in overeenstemming zijn met het beeld van een straat.

 

Bodemreliëf

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Milieuvergunning:

“Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Het projectgebied is gelegen in een “zone zware metalen”. Gezien de bestaande riolering behouden blijft, wordt er vanuit gegaan dat er geen grondwaterverlaging noodzakelijk zal zijn om de heraanleg te realiseren.

Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.” 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De verkeerspolitie heeft geen opmerkingen over het ingediend dossier.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

27 september 2023

Start openbaar onderzoek

6 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

4 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

25 maart 2024

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8 juni 2024

Verslag GOA

23 januari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 oktober 2023

4 november 2023

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laten samenvatten:

 

1. Verdwijnen parkeerplaatsen:

Volgens het bezwaarschrift zouden 16 parkeerplaatsen verdwijnen. Er wordt aangegeven dat er al een parkeertekort is in de omgeving en dat dit impact heeft op de oudere bewoners van de wijk.

Beoordeling: Het is correct dat het aantal publieke parkeerplaatsen in de nieuwe toestand verminderd wordt van 16 naar 14. De twee parkeerplaatsen die gesupprimeerd worden zijn in functie van een veiligere oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. De heraanleg van dit kruispunt tracht de ontbrekende verbindende schakel te zijn voor de trage vervoersmodi tussen veerdienst en het achterliggend woongebied. Efficiënte, aangename en veilige verplaatsingen over het openbaar domein primeren over het stallen van wagens. Het bezwaar is ongegrond.

 

2. Geen aanleiding verbeteren verkeersveiligheid:

In het bezwaarschrift wordt gesteld dat de er geen probleem is met de veiligheid voor het traag verkeer. In bezwaar wordt gesteld dat de bestaande infrastructuur voldoende kwalitatief is en het grote deel van het traag verkeer een andere route volgt.

Beoordeling: Er zijn momenteel geen afzonderlijke fietspaden op dit kruispunt waardoor de fietsers op de rijbaan moeten rijden. Dit resulteert in een onveilige combinatie met het vrachtverkeer afkomstig van het industriegebied. Mogelijk is dat ook de reden dat het traag verkeer een andere route volgt. Het bezwaar is ongegrond.

 

3. Hinder voor grotere voertuigen: De rijbaan is onvoldoende breed voor grotere voertuigen zoals bussen, vrachtwagens, uitzonderlijk vervoer.

Beoordeling: De dimensionering van de rijweg wordt afgestemd op de wegcategorie met de nodige bochtverbredingen langs de as van de industriehoofdstraten. De rijweg is aangepast aan het verkeer dat er gebruik van maakt. Het bezwaar is ongegrond.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.