Op 29 mei 2017 (jaarnummer 307) besliste de gemeenteraad om beheersoverdracht aan IMEA te doen voor de activiteit warmte. Op 27 november 2017 (jaarnummer 708) werd een analoge beheersoverdracht aan IVEG gedaan. Het uitgangsprincipe is telkens dat beide maatschappijen binnen hun toenmalige gasdistributiegebied in Antwerpen ook de beoogde partijen vormen voor de uitbouw van de warmtedistributie. Sinds de fusie van IMEA en IVEG op 1 juli 2018 neemt Fluvius de rol op van warmtenetbeheerder voor Stad Antwerpen. Op dit moment nam Fluvius ook de door IMEA en IVEG aangegane engagementen met betrekking tot de activiteit warmte over.
Op 18 mei 2020 (jaarnummer 295) keurde de gemeenteraad het Plan van Aanpak warmtenetten goed. Dit plan legt vast welke rollen en prioritaire opdrachten nodig zijn om te komen tot investeringsbeslissingen in pilootzones voor warmtenetten, verdeelt deze over de deelnemende partijen en maakt concrete afspraken naar timing.
Op 27 juni 2022 (jaarnummer 439) keurde de gemeenteraad het beleidskader realisatie warmtenetten goed met als titel "Roadmap 2030 | Stadsbreed warmtenet Antwerpen". De uitvoering van de achttien daarin opgenomen beleidsaanbevelingen werd opgedragen aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Klimaat & Leefmilieu (SW/K&L), Fluvius, Havenbedrijf Antwerpen- Brugge en de betrokken stadsdiensten.
Op 27 maart 2023 (jaarnummer 160) keurde de gemeenteraad het beleidskader realisatie warmtenetten goed met als titel "Bron en netstrategie Zuiden". Daarin werd in aanvulling op het eerder goedgekeurde beleidskader een bron- en netstrategie voor het Zuiden van Antwerpen uitgetekend.
Op 8 september 2023 (jaarnummer 4586) keurde het college het ontwerp van het stedelijk reglement warmtenetten goed. In dit reglement worden de principes vastgelegd die kwaliteitsvolle en duurzame warmtenetten van ontwerp over realisatie tot exploitatie verzorgen.
De stad Antwerpen stelde het “Stedelijk Reglement Antwerpen. Aanleg, beheer en exploitatie van warmte- en koudenetten op het openbaar domein van de Stad Antwerpen” op, verder in de tekst wordt hier naar gerefereerd als "Stedelijk Reglement warmtenetten". Dit Stedelijk Reglement warmtenetten geeft verdere uitvoering aan het warmtenetbeleid van de stad. Dit beleid werd geconcretiseerd in de “Roadmap 2030” en de “Roadmap Zuid” die de basis vormen voor de uitrol van warmtenetten in Antwerpen.
Bij de goedkeuring van het voorontwerp van het Stedelijk Reglement warmtenetten door het college op 8 september 2023 (jaarnummer 4586) werd beslist de procedure van het Stedelijk Reglement warmtenetten te koppelen aan een plan-MER procedure, dit op basis van de evoluerende rechtspraak op dat vlak.
Het Stedelijk Reglement warmtenetten wil in de eerste plaats zorgen voor kwaliteitsvolle en duurzame warmtenetten van ontwerp over realisatie tot exploitatie. Daarnaast wil het ook investeringszekerheid bieden aan partijen die warmtenetten willen ontwikkelen op het grondgebied van de stad Antwerpen, met uitzondering van het havengebied zoals bepaald in het GRUP 'Afbakening Zeehavengebied'.
Plan-MER-procedure
De procedure van het Stedelijk Reglement warmtenetten wordt gekoppeld aan een plan-MER-procedure. Deze procedure begint met de publicatie van de kennisgevingsnota. Deze nota bevat onder meer een beschrijving van het Stedelijk Reglement warmtenetten en een voorstel van methodiek om de milieueffecten te onderzoeken. Het voorstel van kennisgevingsnota wordt ter kennisneming aan het college voorgelegd. Vervolgens is het aan het Team Omgevingseffecten van het Vlaamse departement Omgeving om de kennisgevingsnota volledig te verklaren. Na de volledigverklaring wordt een terinzagelegging voor het publiek en een raadpleging van adviesinstanties georganiseerd.
In de kennisgevingsnota wordt er geconcludeerd dat er geen aanzienlijke grensoverschrijdende effecten te verwachten zijn op het grondgebied van Nederland en dat derhalve een grensoverschrijdende raadpleging niet nodig is. Het Team Omgevingseffecten zal oordelen of deze redenering gevolgd zal worden.
Het al dan niet onderzoeken van grensoverschrijdende effecten tijdens de plan-MER-procedure heeft invloed op de doorlooptijd van het proces. Zonder grensoverschrijdende effecten duurt de terinzagelegging van de kennisgevingsnota 30 dagen; met grensoverschrijdende effecten duurt die 60 dagen. De adviesperiode over het ontwerp plan-MER duurt 45 dagen zonder grensoverschrijdende effecten in plaats van 105 dagen bij grensoverschrijdende effecten. In totaal duurt de procedure met grensoverschrijdende effecten dus 90 dagen langer, in de fasering is geen rekening gehouden met grensoverschrijdende effecten.
Stap Stedelijk reglement | Stap plan-MER | Streefdatum |
Collegebeslissing goedkeuring Ontwerp Stedelijk Reglement | Gunning opmaak kennisgevingsnota en plan-MER | 08/09/2023 |
College goedkeuring kennisgevingsnota | 29/03/2024 | |
| Volledigverklaring door Team MER | April 2024 |
| Ter inzagelegging | April - Mei 2024 |
| Richtlijnenbespreking met Team MER | Mei 2024 |
| Opmaak plan-MER | Mei 2024 |
Openbaar onderzoek + adviezen GECORO, deputatie en departement Omgeving | Openbaar onderzoek + adviesvraag adviesinstanties | Juni - Juli 2024 |
| Opmaak definitief plan-MER | Juli 2024 |
| Goedkeuring plan-MER door Team MER | Augustus 2024 |
College definitieve vaststelling Stedelijk Reglement en Beheersovereenkomst Fluvius | College goedkeuring definitieve plan-MER | September 2024 |
Gemeenteraad definitieve vaststelling Stedelijk Reglement en Beheersovereenkomst Fluvius | Gemeenteraad goedkeuring definitief plan-MER | Oktober 2024 |
Datums in cursief zijn ramingen. De fasering is een indicatieve timing.
Het college neemt kennis van de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het "Stedelijk Reglement warmtenetten".