Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02820 - Stedelijk havengebied - Charter VTS Albertkanaal. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02820 - Stedelijk havengebied - Charter VTS Albertkanaal. Ondertekening - Goedkeuring 2024_CBS_02820 - Stedelijk havengebied - Charter VTS Albertkanaal. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt dat gelegen is op de Antwerpse rechteroever ter hoogte van het Noordkasteel met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring. De bouw van de Kanaaltunnels hebben evenwel een aanzienlijke impact op de exploitatie van het stedelijk havengebied Antwerpen. Zo zal vanaf 1 mei 2024 de toegang tot het westelijke deel van de Stadshaven worden afgesloten ingevolge de volledige sperring van de Siberiabruggen. Vanaf dat tijdstip zal de scheepvaart met bestemming Kattendijkdok, Scheldegebied via de Kattendijksluis en jachthaven Willemdok een omvaartroute moeten volgen gekoppeld aan de passageplanning die eveneens in werking treedt op 1 mei 2024. 

Vanuit Lantis werden er verschillende werkgroepen opgestart met alle betrokken stakeholders om het volledige project in goede banen te leiden, de scheepvaart veilig en vlot te laten verlopen tijdens de periode van de werkzaamheden. De bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid, dienst Stadshaven, participeert in verschillende werkgroepen waaronder deze van de passageplanning en ligplaatsbeheer, de scheepvaartbegeleiding en het juridisch kader.

Door de werkgroepen werd een charter voorbereid waarbij de samenwerking tussen de verschillende stakeholders wordt vastgelegd.

Argumentatie

Omwille van de impact van de bouw van de Kanaaltunnels dient een gemeenschappelijk VTS-gebied tussen de deelnemers te worden opgericht. Het charter heeft hierbij als doel het kenbaar maken van de gezamenlijke afspraken die in het proces van de uitwerking van de VTS (Vessel Traffic Services) voor de Oosterweelwerken zijn gemaakt. Dit document dient voor de communicatie naar de gehele sector die impact ondervindt van de Oosterweelwerken in het Albertkanaal, Stadshaven en in het Amerikadok.

De partners verklaren met het charter met elkaar samen te werken voor de uitwerking en installatie van de VTS op het Albertkanaal, Stadshaven en de haven van Antwerpen ten behoeve van de Oosterweelwerken. Betrokken stakeholders zijn De Vlaamse Waterweg, Port of Antwerp-Bruges, stad Antwerpen, Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, Netwerk De Vlaamse Waterweg, TM ROCO en Lantis. Voor de stad Antwerpen zijn deze nautische afspraken belangrijk in het kader van de toegankelijkheid en maximale bereikbaarheid van het stedelijk havengebied Antwerpen voor de Stadshavengebruikers. 

Door deelname aan de verschillende werkgroepen werd bekomen dat het stedelijk havengebied expliciet is opgenomen als bestemmingsblok, vertrek- en aankomstzone zodat de klanten van de Stadshaven zo weinig mogelijk hinder ondervinden. Er werd aan Lantis gevraagd om voorafgaand duidelijk te communiceren aan de jachthavens en andere klanten van de Stadshaven over de impact en in functie van de toekomstige bereikbaarheid. 

Om aan de passageplanning te kunnen deelnemen is het belangrijk dat er voldaan wordt aan twee cumulatieve voorwaarden. Eén van deze voorwaarden betreft het aanwezig zijn of zich bevinden in een 'aankomstzone'. Door opname in het charter van de Stadshaven als bestemmingsblok, vertrek- en aankomstzone, is voor de Stadshavengebruikers steeds voldaan aan minstens één van de twee voorwaarden wat een aanzienlijk voordeel inhoudt ten opzichte van de overige scheepvaart die wenst deel te nemen aan de passageplanning.

Bijkomend is de havenmeester van de stad Antwerpen ook betrokken in het kader van het nautisch nood- en interventieplan van de VTS Albertkanaal. Ook hier is het cruciaal dat de bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid, dienst Stadshaven, verder in overleg zal gaan voor het bepalen van de rollen en wettelijke bevoegdheden.

Beleidsdoelstellingen

3 - Veilige stad
2VGS01 - Veiligheid
2VGS0103 - Leefbaarheid
2VGS010312 - beheer wateroppervlakken stadshaven

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de charter VTS Albertkanaal goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
MV/Stadshaven
  • om te participeren in de periodieke overlegstructuur (3-maandelijks) dewelke wordt opgezet voor de evaluatie van de werking van de VTS. Alle deelnemers aan het Charter zijn hiervoor uitgenodigd;
  • om te participeren in het overleg (2-wekelijks) dat wordt georganiseerd tussen de waterwegbeheerders en ROCO/Lantis om de dagelijkse werking op de werven af te stemmen. De voortgang van de werken en specifieke aandacht naar het Albertkanaal, Stadshaven en Amerikadok vormen het onderwerp;
  • om  aan Lantis te vragen om voldoende communicatie te voorzien aan de klanten van de Stadshaven.