In zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen'. In het verleden bleek dat er nood was aan een prioritering van de aan te pakken straten in het kader van de snelheidsproblematiek om zo mensen en middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten waar de verkeersonveiligheid het grootst is. Nadat de prioriteitenlijst die het college op 7 februari 2014 (jaarnummer 1346) goedkeurde, afgehandeld was, keurde het college op 9 juni 2017 (jaarnummer 5342) een nieuwe lijst goed. Het college keurde op 19 januari 2018 (jaarnummer 497) en 24 augustus 2018 (jaarnummer 7695) de uitgebreide lijst goed. Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) werd ook de laatste prioriteitenlijst goedgekeurd. Doordat de prioriteitenlijst van 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) bijna is afgewerkt, is er nood aan een nieuwe lijst van prioritair met verkeersveiligheidsmaatregelen aan te pakken straten in Antwerpen.
Het nemen van snelle verkeersveiligheidsingrepen kadert in het streven van het stadsbestuur om op basis van de lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, samen met de districten, het Vlaams Gewest en Port of Antwerp-Bruges, over te gaan tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid (resolutie 164 van het bestuursakkoord 2019-2024).
In de praktijk blijkt dat slechts een minderheid van de straten waar snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen genomen worden, na verloop van tijd aangepakt worden met meer structurele maatregelen. Daarom werd in 2019 afgesproken om deze projectwerking om te dopen tot 'quick wins verkeersveiligheid'. Dit om het streven van het stadsbestuur - om snel werk te maken van verkeersonveilige situaties - te benadrukken.
Uit metingen van de verkeerspolitie en de dienst mobiliteit van Stad Antwerpen blijkt dat er in volgende straten voldaan wordt aan de vooropgestelde criteria om van een ernstig snelheidsprobleem te spreken. Op basis van de gecombineerde score van V85 en % zware overtreders, wordt volgende prioriteitenlijst voorgesteld:
| Straat | District | Wegsegment | Regime | V85 | % zware overtreders | Som |
1 | Alfons Schneiderlaan | Deurne | van Vic Meersstraat tot Ter Heydelaan | 30 | 48,3 | 50% | 98,3 |
2 | Halewijnlaan | Antwerpen | van Lode Zielenslaan tot Emile Verhaerenlaan | 30 | 47,90 | 50% | 97,90 |
3 | Scheldelei | Hoboken | van Schroeilaan tot Jan van de Wervelaan | 30 | 47,7 | 45% | 92,70 |
4 | De Beukelaerlaan | Ekeren | van Villapark tot Sint-Lambertuskerk | 30 | 46,40 | 45% | 91,40 |
5 | Verenigde Natieslaan | Hoboken | van Broydenborglaan tot Stockholmstraat | 30 | 45,10 | 40% | 85,10 |
6 | Henri Van Heurckstraat | Antwerpen | van Leopoldstraat tot Oudevaartstraat | 20 | 26 | 45% | 81,00 |
7 | Dennenlaan | Antwerpen & Wilrijk | van Beukenlaan tot Groenenborgerlaan | 30 | 43,90 | 35% | 78,90 |
8 | Woeringenstraat | Berchem | rijrichting Walemstraat | 20 | 34,50 | 30% | 74,50 |
9 | Amerikalei | Antwerpen | van Bresstraat tot Anselmonstraat | 30 | 41,50 | 27% | 68,50 |
10 | Ahornenlaan | Antwerpen & Wilrijk | van Palmenlaan tot Sorbenlaan | 30 | 42,70 | 25% | 67,70 |
11 | Jan van de Wervelaan | Hoboken | van Scheldelei tot Restringenlaan | 30 | 42,40 | 25% | 67,40 |
12 | Venneborglaan | Deurne | van Ruggeveldlaan tot Paulus Beyestraat | 30 | 41,70 | 20% | 61,70 |
13 | Viaduct-Dam | Antwerpen | van Bredastraat tot Damplein | 30 | 41,4 | 20% | 61,40 |
14 | Broydenborglaan | Hoboken | van Marneflaan tot Krijgsbaan | 30 | 41,20 | 20% | 61,20 |
15 | Leon Huybrechtsstraat, Emile Dancolaan & Jan van Mirlostraat | Antwerpen | van Hugues C. Pernathlaan tot Amand De Latinlaan | 20 | 30,90 | 20% | 60,90 |
16 | Oudestraat | Wilrijk | van Boomsesteenweg tot Doornstraat | 30 | 40,5 | 20% | 60,50 |
17 | Oosterveldlaan | Wilrijk | van Prins Boudewijnlaan tot Grotesteenweg | 30 | 41,30 | 17% | 58,30 |
18 | Mortselsesteenweg | Deurne | van Waasdonk naar Borsbeeksesteenweg | 30 | 40,50 | 17% | 57,50 |
19 | Bikschotelaan | Berchem | van Safierstraat tot Diksmuidelaan | 30 | 40,50 | 17% | 57,50 |
20 | Bredabaan | Merksem | van Minister Delbekelaan naar Jaak Coveliersstraat | 30 | 39,10 | 17% | 56,10 |
21 | Ten Eekhovelei | Deurne | van Lakborslei naar De Gryspeerstraat | 30 | 40,90 | 15% | 55,90 |
22 | Coremansstraat | Berchem | van Coremansstraat tot Floraliënlaan | 30 | 40,50 | 15% | 55,50 |
23 | Melgesdreef | Merksem | van Kasterveldestraat tot De Lunden | 30 | 41,20 | 14% | 55,20 |
24 | Schriek | Ekeren | van Edward Caertsstraat tot Kapelsesteenweg | 30 | 37,1 | 15% | 52,10 |
25 | Morckhovenlei | Borgerhout | van Kerkendijk tot Collegelaan | 30 | 39,30 | 12% | 51,30 |
Bij de opmaak van bovenstaande lijst werden een aantal straten niet weerhouden en dit op basis van volgende criteria:
Het college keurt de bovenvermelde prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep 'quick wins verkeersveiligheid' te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst zal er op basis van snelheidsmetingen een nieuwe prioriteitenlijst ter goedkeuring aan het college voorgelegd worden.