Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02844 - Quick wins verkeersveiligheid - Nieuwe prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02844 - Quick wins verkeersveiligheid - Nieuwe prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring 2024_CBS_02844 - Quick wins verkeersveiligheid - Nieuwe prioriteitenlijst aan te pakken straten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen'. In het verleden bleek dat er nood was aan een prioritering van de aan te pakken straten in het kader van de snelheidsproblematiek om zo mensen en middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten waar de verkeersonveiligheid het grootst is. Nadat de prioriteitenlijst die het college op 7 februari 2014 (jaarnummer 1346) goedkeurde, afgehandeld was, keurde het college op 9 juni 2017 (jaarnummer 5342) een nieuwe lijst goed. Het college keurde op 19 januari 2018 (jaarnummer 497) en 24 augustus 2018 (jaarnummer 7695) de uitgebreide lijst goed. Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) werd ook de laatste prioriteitenlijst goedgekeurd. Doordat de prioriteitenlijst van 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) bijna is afgewerkt, is er nood aan een nieuwe lijst van prioritair met verkeersveiligheidsmaatregelen aan te pakken straten in Antwerpen.

Het nemen van snelle verkeersveiligheidsingrepen kadert in het streven van het stadsbestuur om op basis van de lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, samen met de districten, het Vlaams Gewest en Port of Antwerp-Bruges, over te gaan tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid (resolutie 164 van het bestuursakkoord 2019-2024).

In de praktijk blijkt dat slechts een minderheid van de straten waar snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen genomen worden, na verloop van tijd aangepakt worden met meer structurele maatregelen. Daarom werd in 2019 afgesproken om deze projectwerking om te dopen tot 'quick wins verkeersveiligheid'. Dit om het streven van het stadsbestuur - om snel werk te maken van verkeersonveilige situaties - te benadrukken.

Argumentatie

Uit metingen van de verkeerspolitie en de dienst mobiliteit van Stad Antwerpen blijkt dat er in volgende straten voldaan wordt aan de vooropgestelde criteria om van een ernstig snelheidsprobleem te spreken. Op basis van de gecombineerde score van V85 en % zware overtreders, wordt volgende prioriteitenlijst voorgesteld:

 

Straat

District

Wegsegment

Regime

V85 

% zware overtreders

Som

1

Alfons Schneiderlaan

Deurne

van Vic Meersstraat tot Ter Heydelaan

30

48,3

50%

98,3

2

Halewijnlaan

Antwerpen

van Lode Zielenslaan tot Emile Verhaerenlaan

30

47,90

50%

97,90

3

Scheldelei

Hoboken

van Schroeilaan tot Jan van de Wervelaan

30

47,7

45%

92,70

4

De Beukelaerlaan

Ekeren

van Villapark tot Sint-Lambertuskerk

30

46,40

45%

91,40

5

Verenigde Natieslaan

Hoboken

van Broydenborglaan tot Stockholmstraat

30

45,10

40%

85,10

6

Henri Van Heurckstraat

Antwerpen

van Leopoldstraat tot Oudevaartstraat

20

26

45%

81,00

7

Dennenlaan

Antwerpen & Wilrijk

van Beukenlaan tot Groenenborgerlaan

30

43,90

35%

78,90

8

Woeringenstraat

Berchem

rijrichting Walemstraat

20

34,50

30%

74,50

9

Amerikalei

Antwerpen

van Bresstraat tot Anselmonstraat

30

41,50

27%

68,50

10

Ahornenlaan

Antwerpen & Wilrijk

van Palmenlaan tot Sorbenlaan

30

42,70

25%

67,70

11

Jan van de Wervelaan

Hoboken

van Scheldelei tot Restringenlaan

30

42,40

25%

67,40

12

Venneborglaan

Deurne

van Ruggeveldlaan tot Paulus Beyestraat

30

41,70

20%

61,70

13

Viaduct-Dam

Antwerpen

van Bredastraat tot Damplein

30

41,4

20%

61,40

14

Broydenborglaan

Hoboken

van Marneflaan tot Krijgsbaan

30

41,20

20%

61,20

15

Leon Huybrechtsstraat, Emile Dancolaan & Jan van Mirlostraat

Antwerpen

van Hugues C. Pernathlaan tot Amand De Latinlaan

20

30,90

20%

60,90

16

Oudestraat

Wilrijk

van Boomsesteenweg tot Doornstraat

30

40,5

20%

60,50

17

Oosterveldlaan

Wilrijk

van Prins Boudewijnlaan tot Grotesteenweg

30

41,30

17%

58,30

18

Mortselsesteenweg

Deurne

van Waasdonk naar Borsbeeksesteenweg

30

40,50

17%

57,50

19

Bikschotelaan

Berchem

van Safierstraat tot Diksmuidelaan

30

40,50

17%

57,50

20

Bredabaan

Merksem

van Minister Delbekelaan naar Jaak Coveliersstraat 

30

39,10

17%

56,10

21

Ten Eekhovelei

Deurne

van Lakborslei naar De Gryspeerstraat

30

40,90

15%

55,90

22

Coremansstraat

Berchem

van Coremansstraat tot Floraliënlaan

30

40,50

15%

55,50

23

Melgesdreef

Merksem

van Kasterveldestraat tot De Lunden

30

41,20

14%

55,20

24

Schriek 

Ekeren

van Edward Caertsstraat tot Kapelsesteenweg

30

37,1

15%

52,10

25

Morckhovenlei

Borgerhout

van Kerkendijk tot Collegelaan

30

39,30

12%

51,30


Bij de opmaak van bovenstaande lijst werden een aantal straten niet weerhouden en dit op basis van volgende criteria:

  • voorkomen op een eerdere prioriteitenlijst. Straten die al eerder voorkwamen op een eerdere prioriteitenlijst en waar, ook na bijsturing, nog steeds een snelheidsprobleem is, kunnen best verder met handhaving aangepakt worden.
  • gelegen zijn in een zone 50. Omdat de focus van dit project ligt op straten in woon- en schoolomgevingen, betekent dit dat vooral straten in zones 30 in aanmerking komen. Stads- en districtswegen met een snelheids- en onveiligheidsproblematiek met een snelheidslimiet van 50 km/u vereisen vaak een andere, meer geïntegreerde aanpak;
  • voorkomen op de begroting van de districten om deze legislatuur nog (meer) structureel aangepakt te worden.
  • straten waar in het verleden gebleken is dat er geen maatregelen mogelijk zijn door bijvoorbeeld de aanwezigheid van tramrails.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep 'quick wins verkeersveiligheid' te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst zal er op basis van snelheidsmetingen een nieuwe prioriteitenlijst ter goedkeuring aan het college voorgelegd worden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.