Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02603 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2024007126. Scheldelaan 460. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02603 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2024007126. Scheldelaan 460. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02603 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2024007126. Scheldelaan 460. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024007126

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV Ineos Olefins Belgium (0716953031) met als adres Scheldelaan 482 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 460 te 2040 Antwerpen.

Kadastrale percelen:

afdeling 18 sectie A nrs. 61M, 61W, 61T, 61V, 150B, 150C, 162S, 162G, afdeling 19 sectie A nrs. 77C, 77F en 77G

waarvan:

 

-          20210706-0003

afdeling 18 sectie A nrs. 150C, afdeling 19 77G, 77C, afdeling 18 162S, 61T, 61V, afdeling 19 77F, afdeling 18 150B, 162G, 61W en 61M (INEOS Olefins Belgium NV - Project One)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Chemisch bedrijf: verandering door wijziging en beperkte uitbreiding.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 7 januari 2024 werd door de Vlaamse minister van Omgeving een omgevingsvergunning verleend voor de exploitatie van een chemisch bedrijf, voor onbepaalde duur.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een beperkte uitbreiding van de bronbemaling.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.3°

het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

Herberekening jaardebiet, uurdebiet ongewijzigd

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur;

Herberekening jaardebiet, uurdebiet ongewijzigd

53.2.2°b)2°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld;

+524.408 m³/jaar

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu

1 maart 2024

11 maart 2024

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden grotendeels de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Kanaaldok B2, het Insteekdok 1, het Insteekdok 2 en het Bevrijdingsdok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Scheldelaan ten westen van de aanvraag heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Aan de westzijde van de Scheldelaan loopt parallel een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

Voor de zone aan de overzijde van de Scheldelaan, ter hoogte van het zuidelijk deelproject, geldt het bestemmingsvoorschrift Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’. Ten westen van het zuidelijk deel loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.

Buiten de afbakeningslijn zeehavengebied Antwerpen, geldt op circa 370 meter ten oosten van de noordelijk deelproject, aan de overzijde van het Kanaaldok B2, het bestemmingsvoorschrift Natuurgebied met overdruk Grote Eenheid Natuur (GEN). Binnen de afbakeningslijn bevindt zich in die zone een overdruk met als aanduiding Bufferdijk – Stocatradijk.

Ten westen van de aanvraag, buiten de afbakeningslijn zeehavengebied Antwerpen, is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met voor de Schelde de bestemming Bestaande waterweg en voor het natuurreservaat Galgeschoor de bestemmingen Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten (R) en Bijzondere natuurgebieden (NH).

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening


Er zijn geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Er is geen bezwaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt. 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu


De aanvraag betreft een beperkte verandering van een reeds vergunde ethaankraker. Deze aanvraag heeft louter betrekking op de constructiefase van de ethaankraker, met name de grondwaterverlaging. De aanvraag betreft een verhoging van het reeds vergunde bemalingsdebiet. Meer concreet gaat het over:


Vergunde situatie

Gevraagde gecoördineerde toestand

Maximaal netto kalenderjaardebiet van 3.962 m³/dag en 371.783 m³/jaar, met een verlaging tot maximaal 5,5 m-mv

Maximaal netto kalenderjaardebiet van 3.962 m³/dag en 524.408 m³/jaar, met een verlaging tot maximaal 5,5 m-mv

Aanlegfase: 371.783 m³/jaar

Aanlegfase: 524.408 m³/jaar

Proefsleuven met infiltratie: 12.843 m³/jaar (maximaal 387 m³/dag)

Proefsleuven met infiltratie: 12.843 m³/jaar (maximaal 387 m³/dag)

Freatische aquifer : 309.440 m³/jaar

Freatische aquifer : 461.065 m³/jaar

Gespannen aquifer: 49.500 m³/jaar

Gespannen aquifer: 50.500 m³/jaar

Exploitatiefase: 0 m³/jaar

Exploitatiefase: 0 m³/jaar

De aanvrager stelt dat de toename in onttrokken grondwater ook leidt tot een verhoging van de zuiverings- en lozingshoeveelheid van het bemalingswater. Het uurdebiet blijft echter ongewijzigd, het dagdebiet en jaardebiet worden wel in lijn gebracht met de gewijzigde situatie.

De stad merkt op dat de aanvrager eveneens een aanpassing vraagt van rubriek 3.4.3, dewelke het lozen zonder zuivering betreft, hoewel er gesteld wordt dat er enkel via zuivering geloosd zal worden.

De aanvrager stelt dat enkele randvoorwaarden uit de initiële hydrogeologische studie zijn gewijzigd, waardoor de fase van de bemaling met gebruik van damwanden gedurende 25 maanden beperkt uitgebreid dient te worden. De aanvrager haalt volgende 3 redenen aan om de noodzaak tot wijziging te verklaren:

  • De kwaliteit van het grondwater, onder andere door de vigerende PFAS-normen, is van die mate dat al het opgepompte water via de grondwaterzuiveringsinstallatie dient te lopen. De verwerkingscapaciteit van de waterzuiveringsinstallatie was hier echter niet op voorzien en vormde een limiterende factor. Dit zorgde ervoor dat de installatie pas werd opgestart medio januari 2023.
  • Het installeren van de damwanden, waarmee gestart is eind september 2022, heeft enkele maanden in beslag genomen. Dit werd uitgevoerd vooraleer de grondwateronttrekking opgestart kon worden gezien de zuiveringsinstallatie ook pas later functioneel werd.
  • In de periode van november 2022 tot januari 2023 is er een grote hoeveelheid neerslag gevallen. Alle neerslag binnen de damwanden werd geaccumuleerd.

Bovenstaande 3 factoren hebben er aldus voor gezorgd dat er sterk verhoogde grondwaterstanden worden waargenomen, ten opzichte van de assumpties die werden vooropgesteld in de hydrogeologische studie. Er moet een groter volume aan grondwater worden verwijderd dan voorzien. Dit behoeft een aanpassing van de vergunde bemalingscapaciteit.

De aanvrager voerde een studie uit, die de bijkomende impact van deze beperkte wijziging ten opzichte van het originele project-MER evalueert. Hieruit blijkt dat de grondwatertoestand buiten de damwanden niet beïnvloed wordt.

De aanvullende nota toont aan dat er een verwaarloosbare bijkomende impact is ten opzichte van de reeds vergunde situatie. De conclusies uit het project-MER blijven dus onverminderd gelden. De voorwaarden opgelegd dienen aldus ook integraal nageleefd te worden.

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.


Geadviseerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.3°

Het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

Herberekening jaardebiet, uurdebiet ongewijzigd

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur;

Herberekening jaardebiet, uurdebiet ongewijzigd

53.2.2°b)2°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld.

+524.408 m³/jaar

 

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

28 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

29 maart 2024

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.