Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_02716 - Sport. Stedelijke sportaccommodaties - Dienstverlening - Gebruiksreglement dienstverlening sport - aanpassing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02716 - Sport. Stedelijke sportaccommodaties - Dienstverlening - Gebruiksreglement dienstverlening sport - aanpassing - Goedkeuring 2024_CBS_02716 - Sport. Stedelijke sportaccommodaties - Dienstverlening - Gebruiksreglement dienstverlening sport - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 29 maart 2021 (jaarnummer 150) het gebruiksreglement dienstverlening sport goed. 

Als maatregel tegen aanhoudende overlast ging een aantal recreatiedomeinen in Vlaanderen de voorbije zomer over tot de invoering van identiteitscontroles. Om tegen de volgende zomerperiode snel te kunnen inspelen op mogelijke, soortgelijke overlast wil de stad een proefproject opstarten rond identiteitscontrole (ID-controle) in stedelijke infrastructuur, specifiek voor openluchtzwembad De Molen. Dit vergt een aanpassing van het reglement dienstverlening sport. Daarnaast worden ook beperkte wijzigingen aangebracht inzake de voorwaarden voor het privaat zwemonderricht.

Juridische grond

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, bepaalt in artikel 6, § 7, dat alleen de openbare overheden en ambtenaren de voorlegging van de identiteitskaart kunnen vorderen. 

In uitvoering van deze wettelijke bepaling, bepaalt artikel 1 van het KB van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten dat het gaat om de volgende gevallen:

  • Vordering van een officier van de bestuurlijke of gerechtelijke politie;
  • Bij het afleggen van een verklaring of het aanvragen van een certificaat bij een overheidsinstantie;
  • Bij een interventie van een gerechtsdeurwaarder belast met de betekening van een dagvaarding van justitie;
  • In het algemeen wanneer een overheidsinstantie de noodzaak van het vaststellen van uw identiteit rechtvaardigt.

Uit bovenstaande blijkt dat voor het overleggen van de identiteitskaart een rechtvaardiging door de overheid gegeven dient te worden. Belangrijk is dat er in de bestaande Politiecodex van stad Antwerpen al is voorzien in enerzijds een vorm van toegangscontrole-/verbod voor alle stedelijke sportaccommodaties, en anderzijds een mogelijkheid tot identiteitscontrole(s) specifiek voor de stedelijke zwembaden: zie de artikelen 408, 410 en 411.

Artikel 408 Politiecodex:

§1. Richtlijnen van het personeel, richtlijnen die uithangen en reglementen moeten strikt worden nageleefd. Het personeel is gemachtigd om personen de toegang te ontzeggen als richtlijnen of reglementen niet worden nageleefd. Er kan een proces-verbaal worden opgemaakt dat kan leiden tot een gemeentelijke administratieve sanctie of tot maatregelen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen.

Argumentatie

Invoering ID-controle

Om de ID-controle en registratie juridisch correct en conform de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te laten verlopen moeten de modaliteiten hiervan opgenomen worden in het reglement. Op deze manier voldoet zwembad de Molen aan de voorwaarden om de ingelezen persoonsgegevens te mogen bijhouden.

Verder werden volgende maatregelen in acht genomen om de conformiteit met de AVG te garanderen:

  • Proportionaliteit: enkel de gegevens die strikt noodzakelijk zijn, mogen verwerkt worden, en niet meer. In die zin lijkt een verwerking van (bv.) het rijksregisternummer veel verder te gaan dan hetgeen noodzakelijk is voor het doel waarvoor de identiteitscontrole wordt georganiseerd, zodat er hieraan aandacht moet besteed worden indien de identiteitskaart digitaal zou uitgelezen worden;
  • Proportionaliteit (bis): gegevens zullen niet langer bewaard worden dan noodzakelijk voor het doeleinde waarvoor ze verzameld worden, zodoende is er een duidelijke regeling omtrent de bewaartermijn en wissing (i.c. na 72 uur); 
  • Gegegensbeschermingseffectenbeoordeling (GEB/DPIA): voorafgaand aan de invoering van dit proefproject werd een GEB/DPIA uitgevoerd:
  • Informatieplicht: alle betrokkenen moeten transparant en behoorlijk geïnformeerd worden over de verwerking van de hen betreffende persoonsgegevens, en dit uiterlijk op het moment van de identiteitscontrole-/registratie. De burger zal over de verplichte ID-controle worden geïnformeerd via de volgende kanalen: 
  • De website van de stad Antwerpen 
  • Bordjes aan de ingang 

Het proefproject wordt best uitgewerkt met het oog op een bredere bruikbaarheid in andere stedelijke locaties, na gunstige evaluatie. 

Het project zal gebruik maken van de stedelijke gecentraliseerde IT-middelen. De begroting van het project wordt opgemaakt na principiële goedkeuring door het college (collegebesluit van 17 november 2023, jaarnummer 7861).

Om het privaat zwemonderricht te optimaliseren worden de richtlijnen verfijnd   

Er is momenteel een overaanbod aan erkende lesgevers in verhouding met het beschikbare zwemwater. Dit zorgt voor overlast tijdens de publieksuren. Daarbij komt dit de kwaliteit van de zwemlessen niet ten goede. Een erkenning geeft geen recht op zwemwater maar in praktijk wordt dit anders gepercipieerd door de lesgevers.

Het maximum van 2 lesgevers per baan van 25m wordt momenteel niet toegepast. Dit kunnen er meer zijn. De stad probeert in de praktijk zo goed mogelijk de verschillende doelgroepen een plek te geven in onze baden. Dit kan variëren naargelang piek- en daluren in onze baden.

De betaling toegang zwembad werd geherformuleerd en verduidelijkt. In de praktijk kon immers opgemerkt worden dat lesgevers de formulering verkeerd interpreteerden met onnodige discussies aan de kassa tot gevolg. 

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050101 - Onderhoud en toegankelijkheid sportinfrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen, zoals vermeld in bijlage, aan het gebruikersreglement dienstverlening sport goed.

Artikel 2

 De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het gebruiksreglement dienstverlening sport.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.