Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02856 - District Antwerpen. Mediaplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02856 - District Antwerpen. Mediaplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_02856 - District Antwerpen. Mediaplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Mediaplein in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Centraal Station";
  • is opgenomen in de zone "Toegangsbeperking voor vrachtwagens in zone Borgerhout intra muros zuid en Kievitwijk-evaluatie", die goedgekeurd werd in het college van 21 juni 2019 (jaarnummer 5262);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De gemeenteraad keurde op 25 juni 2018 (jaarnummer 478) de naam 'Mediaplein' goed voor het plein tussen de achteringang van het Centraal Station en de Van Spangenstraat. Hierdoor werd het deel van de Lange Kievitstraat, tussen de Pelikaanstraat en de Van Immerseelstraat, mee opgenomen in het Mediaplein.

Het Mediaplein wordt nu gereglementeerd. Een deel van het plein wordt gereglementeerd als voetgangerszone, waar het fietsen bestendig toegelaten wordt.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • voor het comfort van de fietsers die van het voetgangersgedeelte komen, wordt de voorrangsregeling ingevoerd (artikel 1);
  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs wordt ingevoerd, zodat zij geen onnodige omweg moeten doen komende van het voetgangersgedeelte (artikel 2);
  • de toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 15 ton (artikel 3);
  • de toegang voor autocars wordt verboden (artikel 4);
  • het parkeerverbod wordt ingevoerd (artikel 5), om de doorstroming van het verkeer te waarborgen en om onnodig zoekverkeer voor een parkeerplaats te vermijden;
  • er werden twee parkeerplaatsen voor taxi's voorzien (artikel 6);
  • er werden drie parkeerplaatsen voor elektrische taxi's voorzien (artikel 7);
  • een deel van het plein wordt voetgangerszone, waar het fietsen bestendig wordt toegelaten (artikel 8);
  • de rijbaan wordt verdeeld door rijstroken ter hoogte van de Pelikaanstraat (artikel 9), zo wordt het inrijdend verkeer niet gehinderd door stilstaande voertuigen voor de verkeerslichten;
  • voor de veiligheid van de voetgangers wordt een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van de Pelikaanstraat (artikel 10). 
 De parkeerbalans: voorheen waren er enkel taxistandplaatsen voorzien. Deze zijn behouden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 februari 2024 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 18 maart 2024 (jaarnummer 32) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Mediaplein in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 21 juni 2019 (jaarnummer 5262).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen