Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02619 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162277. Italiëlei 133-135. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02619 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162277. Italiëlei 133-135. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02619 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162277. Italiëlei 133-135. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023162277

Gegevens van de aanvrager:

BV SELFBANK met als adres L.Hoelenstraat 6 te 3550 Heusden-Zolder

Ligging van het project:

Italiëlei 133-135 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 1288L5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van een gedeelte van de gelijkvloerse verdieping en vermeerderen van het aantal woongelegenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/07/2022: vergunning (OMV_2022044438) voor het plaatsen van publiciteit;

-          23/02/2018: vergunning (20173054) voor het omvormen van kantoorruimte tot 3 appartementen en wijzigen van de voorgevel;

-          20/01/2012: vergunning (3508#6140) voor het verbouwen appartement op de 7e verdieping;

-          17/08/2009: weigering (3264#1795) voor het plaatsen van 2 tijdelijke selfcontainers;

-          01/12/1967: vergunning (18#50577) voor een verbouwing;

-          25/08/1967: weigering (18#50230) voor een verbouwing;

-          24/06/1966: weigering (18#48779) voor een flatgebouw na afbraak.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: kantoor, dienstverlening en vrije beroepen;
  • overige verdiepingen: wonen – meergezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 8 bouwlagen en teruggetrokken daklaag met plat dak; 
  • bouwdiepte van 17,5 m;
  • achterbouw van 1 bouwlaag met plat dak met 18 overdekte autostaanplaatsen;
  • tussen de voor- en de achterbouw verharding met 10 autostaanplaatsen;

-          gevelafwerking gelijkvloerse verdieping - linkerzijde:

  • gelijkvloerse plint in natuursteen en grijs aluminium schrijnwerk;
  • zaak-gebonden publiciteit in de vorm van:

-          verlicht logo boven de raamopening;

-          logo haaks op de gevel rechts boven de inkomdeur.

 

Bestaande toestand

-          in overeenstemming met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping:

-          kantoor, dienstverlening en vrije beroepen;

-          wonen – 1 eenslaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 75 m²;

  • overige verdiepingen: wonen – meergezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 8 bouwlagen en teruggetrokken daklaag met plat dak; 
  • bouwdiepte van 17,5 m;
  • achterbouw van 1 bouwlaag met plat dak met 18 overdekte autostaanplaatsen;
  • tussen de voor- en de achterbouw verharding met 9 autostaanplaatsen en een terras voor het gelijkvloerse appartement;

-          gevelafwerking gelijkvloerse verdieping - linkerzijde:

  • gelijkvloerse plint in natuursteen en grijs aluminium schrijnwerk;
  • zaak-gebonden publiciteit in de vorm van:

-          verlicht logo boven de raamopening;

-          logo haaks op de gevel rechts boven de inkomdeur.

Inhoud van de aanvraag

-          Opdelen van de gelijkvloerse ruimte;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden;

-          deels wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van kantoor, dienstverlening en vrije beroepen naar wonen; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

25 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

25 januari 2024

3 maart 2024

Geen advies

Fluvius System Operator

25 januari 2024

29 januari 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

25 januari 2024

6 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

25 januari 2024

5 februari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

25 januari 2024

25 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 januari 2024

31 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 3 zone voor centrumfuncties - (ce).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

-           

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 19 Tuinafsluitingen:

het terras aan de achtergevel wordt afgesloten door een plantenbak met een hoogte van 0,91 m. Indien achtertuinen worden afgesloten, moet dit gebeuren door een muur, haag, draad of scherm met een hoogte van minimum 1 m en maximum 2,60 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid/ Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het opdelen van de gelijkvloerse ruimte in twee enkelzijdig gerichte units is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar daar aan de achterzijde het uitzicht en gebruik deels wordt gewijzigd. De kantoor-/dienstverlenende functie aan de voorzijde wordt momenteel al gebruikt als ruimte met betaalterminals door de firma Batopin. Deze ruimte is reeds ingericht en blijft onveranderd in vergelijking met de bestaande situatie. Oorspronkelijk werd het kantoor gebruikt door ING-bank, waarbij er ook een ruimte met betaalterminals aan de voorzijde was. Achteraan bevonden zich de kantoren. ING-bank is inmiddels verhuisd, en de huidige dienstverlenende bankfunctie heeft minder ruimte nodig. Het is niet wenselijk om de achterliggende ruimte onbenut te laten.

 

De achterste unit omvormen naar een woongelegenheid is echter onaanvaardbaar. Het appartement beschikt over onvoldoende woonkwaliteit door zijn eenzijdig gerichte oriëntatie naar achteren. De woongelegenheid geeft uit op een parking. Op een gelijkvloerse verdieping is in het algemeen minder/ weinig licht beschikbaar waardoor meerzijdige oriëntatie wenselijk is. Door de bestaande achtergelegen parking daalt de woonkwaliteit extra gezien privacy- en geluidsoverlast en het gebrek aan kwalitatief uitzicht. Niet alleen licht maar ook uitzicht vormt een belangrijke psychologische factor bij de beleving van het woonklimaat. Meerzijdige oriëntatie bezorgt woningen een kwalitatief visueel contact met de omgeving. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning.

 

De opgedeelde ruimte leent zich niet om te wonen maar eerder voor functies die beperkt in tijd worden gebruikt.

Het opdelen is aanvaardbaar maar de functiewijziging naar wonen wordt uitgesloten van vergunning. De functie in laatst vergunde toestand dient behouden te blijven voor de unit achteraan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte, rekening houdend met de voorwaarden, van 1 parkeerplaats.

 

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De grootte en vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De functiewijziging van de achterste unit naar wonen wordt uitgesloten van vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 december 2023

Volledig en ontvankelijk

25 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

25 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

24 april 2024

Verslag GOA

19 maart 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De functiewijziging van de achterste unit naar wonen wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.