Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02616 - Omgevingsvergunning - OMV_2023133314. Durletstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02616 - Omgevingsvergunning - OMV_2023133314. Durletstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02616 - Omgevingsvergunning - OMV_2023133314. Durletstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023133314

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Laura Wauters met als adres Acacialei 14 te 2930 Brasschaat en de heer Max Pepermans met als adres Donksesteenweg 159 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Durletstraat 24 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1623G2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijziging van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1 met interne

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/12/1949: weigering (18#26139) voor koer overdekken, keukens bijbouwen;

-          05/08/1949: toelating (18#25850) voor herbouwing;

-          09/04/1926: toelating (1926#23393) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          23/08/1921: toelating (1921#11855) voor gevel- en binnenveranderingen.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning (2 wooneenheden van telkens 60 m²) met magazijn (90 m²) op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • kroonlijsthoogte van 10,50 m;
  • gelijkvloers perceel volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • gevelsteen in lichte leerkleur
  • verdiepingshoge plint in blauwe hardsteen;
  • raamomlijstingen in witte steen;
  • poort naar magazijn;
  • achtergevel in Boomse Machinesteen;

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • kantoorruimtes op verdiepingen (ca. 120 m²) met magazijn (90 m²) op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • conform vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • conform vergunde toestand;
  • aanvullend: buitenschrijnwerk en garagepoort in wit aluminium.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • duplex appartement (3 slaapkamers, ca. 134 m²) met magazijn (ca. 82 m²) op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • conform vergunde toestand, met ontpitting koer voor binnentuin (4,80 m²);

-          gevelafwerking:

  • voorgevel conform vergunde toestand, met buitenschrijnwerk (en garagepoort) in zwart PVC;
  • achtergevel in lichtgrijze bepleistering met zwart PVC buitenschrijnwerk;

 

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;

-          ontpitten van het gelijkvloers;

-          wijzigen en isoleren van de achtergevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

18 januari 2024

23 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: Er wordt geen gescheiden afvoer voorzien;
  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: Er worden nog leidingen samengevoegd na de toezichtsput;
  • Artikel 43 Septische putten: Er wordt geen inhoud weergegeven dus niet beoordeelbaar of de 2000l voorzien is; Het toilet in de centrale badkamer op niv. +2 is niet aangesloten op de septische put.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie. Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B). Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B). Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van magazijn op het gelijkvloers blijft behouden. De twee meergezinswoningen op de verdiepingen worden omgevormd naar één eengezinswoning. De aanvraag is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het gelijkvloers wordt deels ontpit om een kleine binnenruimte te creëren voor de eengezinswoning. Verder situeren de werken zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik en beogen ze het omvormen van een meergezinswoning met twee wooneenheden naar een eengezinswoning. Het platte dak boven het magazijn wordt hersteld en voorzien van een groendak. Deze ingrepen hebben een positieve invloed op de woning alsook op de omgeving.

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorgevel wordt het witte schrijnwerk vervangen door zwart buitenschrijnwerk. Hierbij wordt de raamverdeling gewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand naar een verticale opdeling in 4 delen. Ondanks deze wijzigingen blijft de beeldkwaliteit van het gebouw behouden en is deze in samenhang met zijn omgeving. De gevelwijziging is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De gevelopeningen in de achtergevel worden gedeeltelijk aangepast, verplaatst of gesupprimeerd in functie van de nieuwe interne indeling. De aanpassingen hebben geen negatieve impact voor de buren. De achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met een lichte bepleistering, zwart schrijnwerk en dorpels in blauwe hardsteen.
Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de gevelwijziging aanvaard worden.

 

Opgemerkt wordt dat de keuze voor het materiaal van het buitenschrijnwerk nog niet gemaakt werd en zowel aluminium als PVC meegedeeld worden op de plannen. Er werd contact opgenomen met de architect voor verduidelijking van het materiaal. Hierbij werd meegedeeld dat de aanvrager kiest voor PVC schrijnwerk. De uitvoering van het buitenschrijnwerk in PVC zal worden opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De interne ruimten worden opnieuw ingericht. Op het gelijkvloers ontstaat een kleine binnenruimte in de vorm van een tuintje die zorgt voor daglicht en luchttoetreding in het magazijn. Op de eerste verdieping ontstaat een grote open leefruimte. Door het vergroten van het raam aan de keuken is er meer lichtinval en wordt het contact tussen de verblijfsruimte en het nieuwe groendak versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt. De woning beschikt over een logische planschikking met een voldoende aantal grote slaapkamers en een kwalitatieve buitenruimte.

 

Verder vermelden de plannen geen inhoud van de septische put. Volgens artikel 43 van de bouwcode dient deze een minimale inhoud van 2.000 liter te bedragen. Ook dienen alle toiletten aangesloten te worden op de septische put. In de voorwaarden wordt opgenomen te voldoen aan dit artikel.

 

Voorliggende aanvraag betreft een verbetering tegenover de vergunde toestand. Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het buitenschrijnwerk dient uitgevoerd te worden in PVC.

2. Een gescheiden rioolstelsel te voorzien conform artikels 40 en 41 van de bouwcode.

3. Alle toiletten dienen aangesloten te worden op de septische put conform artikel 43 van de bouwcode.

4. De septische put dient een minimale inhoud te hebben van 2000 liter conform artikel 43 van de bouwcode.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 december 2023

Volledig en ontvankelijk

18 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

18 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

17 april 2024

Verslag GOA

19 maart 2024

Naam GOA

 Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het buitenschrijnwerk dient uitgevoerd te worden in PVC.

2. Een gescheiden rioolstelsel te voorzien conform artikels 40 en 41 van de bouwcode.

3. Alle toiletten dienen aangesloten te worden op de septische put conform artikel 43 van de bouwcode.

4. De septische put dient een minimale inhoud te hebben van 2000 liter conform artikel 43 van de bouwcode.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.