Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023106037 |
Gegevens van de aanvrager: | BV HOOKAH ANVERS met als adres Anneessensstraat 7 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Anneessensstraat 7 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1249D8 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van het bouwvolume, wijzigen van de voorgevel en regulariseren van een overdekt horecaterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 11/08/2017: gedeeltelijke opname in het vergunningenregister (201764) voor 3 woongelegenheden en een reca-functie op de gelijkvloerse verdieping – de gesloten reca-constructie op openbaar domein en een vergrote dakkapel aan de achterzijde werden uitgesloten;
- 16/11/2016: proces verbaal (11002_2016_2562) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaande vergunning;
- 10/11/2016: weigering (20161980) voor het regulariseren van een gesloten terras voor horeca, gebouwd op het voetpad;
- 13/05/2015: toelating (2015162) voor een open gevelterras;
- 02/05/1969: vergunning (1969831084) voor een open terras.
Vergunde toestand
- functie: meergezinswoning met 3 woongelegenheden en een gelijkvloerse reca-functie;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
wijkt af ten opzichte van de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie: meergezinswoning met 3 woongelegenheden en een reca-functie op het gelijkvloers alsook op de eerste verdieping in de achterbouw;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: inname van het openbaar domein door het overdekt terras.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van de eerste verdieping in de achterbouw naar reca;
- uitbreiden van het bouwvolume op de gelijkvloerse verdieping en in het dak;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 14 november 2023 | 11 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Maatschappelijke Veiligheid/ Bestuurlijke Handhaving | 14 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 14 november 2023 | 24 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 14 november 2023 | 17 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 14 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag wijkt hiervan af op volgend punt:
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande woon- en reca-functie blijven behouden waardoor de functionele inpasbaarheid in de omgeving gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag omvat onder andere de regularisatie van een gesloten horecaterras op het openbaar domein, aansluitend aan de bestaande en vergunde gelijkvloerse reca-zaak. Artikel 13 van de bouwcode is van toepassing en laat het bouwen van gesloten horecaconstructies op het openbaar domein toe mits wordt voldaan aan enkele voorwaarden. Zo dient de constructie de hoek van een bouwblok te beslaan of dient deze deel uit te maken van een doorlopend lint van constructies met dezelfde bouwdiepte. Geen van beide is het geval waardoor de aanvraag in strijd is met bovenstaand artikel. Bovendien wijkt de constructie af van het referentiebeeld, hetgeen in strijd is met de bepalingen van artikel 6 van de bouwcode. In 2016 werd de constructie reeds geweigerd.
Naast de uitbreiding van de reca-functie door middel van een gesloten terrasconstructie werd ook een ruimte op de eerste verdieping in de achterbouw betrokken bij de reca op het gelijkvloers. De ruimte wordt ingericht met sanitair, berging en technische ruimte. Dit komt op zich voor vergunning in aanmerking.
Visueel-vormelijke elementen
Het gesloten terras en de gelijkvloerse verdieping van de voorgevel werden uitgevoerd in zwarte gevelbeplating en zwart aluminium buitenschrijnwerk. De bovenliggende verdiepingen in lichtgrijs pleisterwerk en wit pvc schrijnwerk bleven ongewijzigd. Conform artikel 11 van de bouwcode mogen voorgevels die oorspronkelijk werden opgetrokken als bepleisterde gevels, enkel afgekapt worden met het oog op het aanbrengen van nieuw pleisterwerk. De afwerking van de voorgevel in zwart plaatmateriaal ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping is dan ook niet inpasbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De reca-zaak wordt verder voorzien van een vernieuwde planschikking. Daarbij werd geen afgescheiden afvalberging voorzien met een oppervlakte van minstens 4 m2 en voorzien van voldoende verluchting, wat strijdig is met artikel 26 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met betrekking tot een minimum aan comfort en hygiëne voor de gebruikers, niet afgeweken worden.
Het platte dak van de constructie is niet aangelegd als groendak zoals opgelegd in artikel 38 van de bouwcode. Er is geen gegronde reden om een afwijking op de voorschriften toe te staan.
Verder is op de aangeleverde foto’s te zien dat op het platte dak van de horecaconstructie een airco werd geplaatst. Conform de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode mogen klimaatbeheersingstoestellen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare ruimte en moeten ze op een afstand van minstens 2 meter van de perceelsgrenzen worden geplaatst. De aanvraag voldoet hier niet aan.
Ook de riolering werd gewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De septische put is niet langer opgetekend op de plannen van de bestaande of nieuwe toestand waardoor de aanvraag in strijd is met artikel 43 van de bouwcode. Daarnaast is het ook niet duidelijk of wordt voldaan aan artikel 44 van de bouwcode. Indien in de horecazaak voedsel wordt verwerkt en/of warme maaltijden worden geconsumeerd, legt dit artikel op dat het afvalwater via een vetafscheider dient te worden geloosd. Er zijn geen gegevens beschikbaar op de voorliggende plannen om te concluderen dat deze geïnstalleerd werd.
Tot slot is de aanvraag strijdig met artikels 22 en 25 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. De toegangsdeur in de voorgevel en de toegangsdeur vanuit de gemeenschappelijke inkomhal werden verplaatst en versmald ten opzichte van de laatst vergunde toestand. Beide deuren hebben een breedte van minder dan 0,90 meter, wat in strijd is met artikel 22 van deze verordening. Ook is de deur tussen de inkom en de verbruiksruimte niet voorzien van een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 meter zoals voorzien in artikel 25 van deze verordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 14 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 13 januari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 12 april 2024 |
Verslag GOA | 19 maart 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.