Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022028354 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Smet Aannemingen met als contactadres Blikken(VER) 1330 te 9130 Beveren |
Gegevens van de exploitant: | BV ACT Group (0839101369) met als adres Bellestraat 7 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Bellestraat 3 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 16 sectie A nrs. 214E en sectie C nrs. 188F4 |
waarvan: |
|
- 20201117-0034 | afdeling 16 sectie A nrs. 214E en sectie C nrs. 188F4 (Overnemer ACT International) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Slopen van magazijn met kantoor en wijzigen exploitatie. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/03/2017: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20163053) voor het plaatsen van verschillende bureelcontainers - herinrichten site Bellestraat;
- 17/06/1991: stedenbouwkundige vergunning (HV/1991/B/18/77614-91/035 – 199117661) voor parking aanleggen.
Vergunde toestand
* functie:
> industrie en bedrijvigheid;
> terrein ingericht met stockage voor containers en parkeerzone voor vrachtwagens;
> werkplaats met kantoorgebouw uitgebreid met drie losstaande prefabunits waarin burelen, vergaderzaal, toiletten en stooklokaal ondergebracht zijn.
* inrichting:
> de werkplaats bevindt zich in het noorden van het terrein.
Bestaande toestand
* functie:
> idem aan vergunde toestand
> de prefabunits zijn reeds verwijderd.
Nieuwe toestand
De bebouwing wordt gesloopt in afwachting van een nieuw project.
Inhoud van de aanvraag
- Slopen van magazijn met kantoor
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 2 oktober 2015 werd door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen een vergunning verleend voor de hernieuwing van de milieuvergunning van een transportbedrijf (Transport Joosen nv), met een termijn verstrijkend op 2 oktober 2035. Nadien werden er nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.
Op 21 mei 2021 verleende het college een omgevingsvergunning voor een gedeeltelijke overdracht van de vergunning van Transport Joosen door enerzijds DR Depots en Antwerp Container Transport International (ACT International). Deze vergunning is geldig tot 2 oktober 2035.
Inhoud van de aanvraag
Deze aanvraag heeft betrekking op het schrappen van een aantal vergunde inrichtingen of activiteiten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 12 januari 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) - Terreinen | 12 januari 2024 | 18 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu | 15 januari 2024 | 29 januari 2024 | Gunstig |
Water-link | 12 januari 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. De Noorderlaan ten oosten heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel met de Noorderlaan loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Het Kanaaldok B1 ten westen van de aanvraag heeft als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. Ten oosten van de Noorderlaan liggen nog de bestemmingen Gebied voor spoorinfrastructuur en Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Daar er geen nieuwe dakoppervlakte of verharding wordt aangelegd, is de hemelwaterverordening niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale regelgeving
MER-screening:
Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is niet gelegen in een zone waarvoor een adviesinstantie is aangewezen.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt, daar het hier enkel over afbraakwerken gaat.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op een terrein, ingericht voor het stockeren van containers en het stallen van vrachtwagens, is in het noorden een werkplaats met aansluitend kantoren ingeplant. Op de foto’s toegevoegd aan de aanvraag is te zien dat het gebouw sterk verouderd is. Het volledige gebouw zal dan ook worden afgebroken om plaats te maken voor een nieuw project. Op 21 maart 2024 diende de aanvrager een omgevingsvergunningsaanvraag in voor de nieuwbouw van een logistiek pand. Deze aanvraag zit op moment van opmaak van dit verslag nog in fase van volledig- en ontvankelijkheid.
Tenzij de aanvrager dadelijk een herbestemming van de betonplaat en/of funderingen kan aantonen dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd.
Door een verouderd gebouw af te breken, kan de vrijgekomen ruimte herontwikkeld worden volgens de bestemming die van toepassing is op dit gebied en kan het aansnijden van nieuwe ruimte vermeden worden. De aanvraag is bijgevolg functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Visueel-vormelijke elementen
Het betreft geen sloop van historische of architecturaal waardevolle constructies.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Advies werd gevraagd aan het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge als gebiedsbeheerder. Het advies is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden moeten worden gelezen als uitvoeringsmodaliteiten en kunnen aan de vergunning worden gehecht.
Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klipmelding uit te voeren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De sloopwerken hebben geen mobiliteitsimpact. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de werken. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
ACT International is een transportbedrijf met op- en overslag van containers. De inrichting is in twee gedeeld door de Bellestraat: aan de éne kant enkel een stalplaats voor bedrijfsvoertuigen en opslag van containers en aan de andere kant een kantoor, onderhoudswerkplaats en een wasplaats voor vrachtwagens.
Het bestaande gebouw waarin kantoren en werkplaatsen waren gevestigd, zal gesloopt worden. Hierdoor wordt de schrapping gevraagd van nagenoeg alle hinderlijke activiteiten die gelegen waren in of naast het gebouw. Enkel de rubriek stallen van voertuigen (vergund voor 105 voertuigen) blijft over. Over een niet nader gespecifieerde termijn zal een nieuwbouw opgetrokken worden. Op de terreinen zullen volgens het dossier enkel nog vrachtwagens gestald worden en worden er voorlopig geen andere activiteiten uitgevoerd.
Vermits het onduidelijk is of de parking al dan niet als ADR-parking wordt uitgebaat, dienen de voorwaarden ter voorzorg behouden te blijven.
Conform het Omgevingsvergunningsbesluit dient de beslissing de geactualiseerde vergunningsvoorwaarden te vermelden. In de milieuvergunning van 21 mei 2021 werden onderstaande bijzondere milieuvoorwaarden opgenomen:
Gelet op de aard van de voorliggende aanvraag wordt er geen bijkomend risico voor de mens of het milieu verwacht. Bovendien wordt er geoordeeld dat de hinder eerder verkleint ten opzichte van de vergunde situatie.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Tenzij de aanvrager dadelijk een herbestemming van de betonplaat en/of funderingen kan aantonen dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd.
2. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen Brugge.
Advies over de ingedeelde inrichting of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | 102 voertuigen |
Gecoördineerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. Er wordt aangeraden om voor de vrachtwagens met ADR-transport in de parking een aparte zone te voorzien die gemakkelijk te bereiken is voor de brandweer en die beschikt over een vloeistofdichte vloer en eigen afsluitbare rioleringssysteem. Geschikt interventie- en blusmateriaal dient in de buurt aanwezig te zijn.
2. Het sporadisch stallen van vrachtwagens met ADR-goederen moet beperkt blijven tot de vrachtwagens die colli’s ADR-goederen bevatten. ADR-tankwagens en –trailers zijn niet toegelaten.
3. Niet langer van toepassing.
4. Niet langer van toepassing.
5. Niet langer van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 12 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 12 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 11 april 2024 |
Verslag GOA | 22 maart 2024 |
Naam GOA | Bieke Geypens Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Tenzij de aanvrager dadelijk een herbestemming van de betonplaat en/of funderingen kan aantonen dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd.
2. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen Brugge.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. Er wordt aangeraden om voor de vrachtwagens met ADR-transport in de parking een aparte zone te voorzien die gemakkelijk te bereiken is voor de brandweer en die beschikt over een vloeistofdichte vloer en eigen afsluitbare rioleringssysteem. Geschikt interventie- en blusmateriaal dient in de buurt aanwezig te zijn.
2. Het sporadisch stallen van vrachtwagens met ADR-goederen moet beperkt blijven tot de vrachtwagens die colli’s ADR-goederen bevatten. ADR-tankwagens en –trailers zijn niet toegelaten.
3. Niet langer van toepassing.
4. Niet langer van toepassing.
5. Niet langer van toepassing.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | 102 voertuigen |
De vergunning omvat thans volgende bijzondere milieuvoorwaarden:
1. Er wordt aangeraden om voor de vrachtwagens met ADR-transport in de parking een aparte zone te voorzien die gemakkelijk te bereiken is voor de brandweer en die beschikt over een vloeistofdichte vloer en eigen afsluitbare rioleringssysteem. Geschikt interventie- en blusmateriaal dient in de buurt aanwezig te zijn.
2. Het sporadisch stallen van vrachtwagens met ADR-goederen moet beperkt blijven tot de vrachtwagens die colli’s ADR-goederen bevatten. ADR-tankwagens en -trailers zijn niet toegelaten.
3. Niet langer van toepassing.
4. Niet langer van toepassing.
5. Niet langer van toepassing.
De omgevingsvergunning wordt verleend voor:
- onbepaalde duur wat betreft de stedenbouwkundige handelingen;
- een termijn verstrijkend op 2 oktober 2035 voor wat betreft de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit.