Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023015982 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA VESPER PROJECTS met als adres Bervoetstraat 39 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schildersstraat 35 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3560X |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwing van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/02/2022: voorwaardelijke vergunning (20214794) voor het verbouwen van een eengezinswoning;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
Eclectisch burgerhuis | Inventaris Onroerend Erfgoed;
- 24/07/1989: vergunning (1989610) voor uitbouwen koepel;
- 12/07/1988: vergunning (19887801) voor renovatie.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- de werken aan de vergunde toestand werden nog niet gestart.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het bijgebouw tegen de achterste perceelgrens;
- uitbreiden van het bouwvolume met een dakuitbouw in het achterste dakvlak;
- plaatsen van een luifel tegen de achtergevel;
- inrichten van een dakterras op de eerste verdieping;
- wijzigen van de achtergevel;
- inrichten van de zolderverdieping met verblijfsruimten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 11 oktober 2023 | 23 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 11 oktober 2023 | 10 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1), artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):
- artikel 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen – Algemene voorschriften:
dakkapellen zijn toegelaten tot minimum 0,75 m van het midden van de scheidsmuren en zijn maximum 1,50 m breed. De dakuitbouw die wordt voorzien in het achterste dakvlak houdt een afstand van 0,60 m van de rechter perceelsgrens en heeft een breedte van 3,70 m.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van verblijfsruimten, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Dit is niet het geval voor ‘slaapkamer 2’ die aan de voorzijde wordt ingericht onder het hellende dak;
elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De lichtdoorlatende oppervlakte van deze openingen dient minstens 10 % van de netto vloeroppervlakte van de ruimte te bedragen met een minimum van 1 m2. De raamopening van ‘slaapkamer 2’ heeft een oppervlakte van minder dan 1 m2 en voldoet hier niet aan.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op het verbouwen van een eengezinswoning. De functie blijft ongewijzigd en functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De rijwoning heeft 3 vergunde bouwlagen onder zadeldak. Boven de rechtertravee functioneert de geprononceerde dakkapel als bekroning van het pand. Het gelijkvloerse is perceelbreed bebouwd tot een bouwdiepte van 16 m. Aan de linkerzijde van het perceel bevindt zich een entresol over 2 bouwlagen met een bouwdiepte van 18 m. Achteraan bevindt zich een tuin met berging.
Ter hoogte van de eetkamer wordt een luifel geplaatst op een zelfde bouwdiepte als die van de entresol. De tuinberging achteraan het perceel wordt gesloopt waardoor een grotere tuin ontstaat.
Het plaatsen van een luifel en de sloop van de tuinberging is ruimtelijk aanvaardbaar. Deze ingrepen verbeteren het contact tussen de buiten- en binnenruimtes op het perceel en kunnen gunstig geadviseerd worden
Boven het platte dak van de eetruimte wordt een dragende structuur voor een terras gemaakt.
Een terras plaatsen bovenop het platte dak is stedenbouwkundig inpasbaar. Echter wordt opgemerkt dat deze niet-noodzakelijke buitenruimte wel een impact heeft op de lichttoetreding en de verblijfskwaliteit van de aanpalende leefruimte in het hoofdvolume. In voorwaarden wordt daarom opgenomen om de dakkoepel te verwerken in het terras.
Voorliggende aanvraag voorziet in een dakkapel achteraan het zadeldak om de vrije hoogte onder het dak te verhogen.
De voorziene dakkapel is echter strijdig met de inrichtingsprincipes van artikel 2.1.9 van het RUP-Binnenstad. Volgens dit voorschrift zijn dakkapellen toegelaten tot minimum 75 cm van het midden van de scheidsmuren en mogen deze maximaal 1,5 m breed zijn. De dakkapel houdt een afstand van 60 cm en is 3,7 m breed.
De dakkapel heeft echter een onbeduidende ruimtelijke impact op de omgeving en is conform advies monumentenzorg (zie verder) niet beeldverstorend. Een afwijking op dit voorschrift is in voorliggende context bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd om de afwijking op het RUP te rechtvaardigen.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opnamen op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“Men wenst het pand te renoveren en enkele bijkomende ingrepen te doen t.o.v. de laatste vergunning uit 2022. Het pand is intussen opnieuw verkocht. De gewenste aanpassingen werden voorbesproken.
Men wenst een dakkapel toe te voegen in het achterste dakvlak om de zolder te kunnen inrichten met slaapvertrekken, de tuinberging te supprimeren om een meer kwalitatieve buitenruimte te bekomen, een venster te verlagen om toegang te bekomen tot een nieuw dakterras boven de toenmalige veranda. Deze ingrepen doen geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand. In de voorbespreking werd meegegeven om de marmeren schouwmantel in de voorste kamer op de tweede verdieping te bewaren. Op de plannen lijkt enkel het schouwlijf bewaard te blijven. Na telefonisch contact met de architect hierover werd overeengekomen om het behoud van de schouwmantel in voorwaarde op te nemen.
De eerdere intenties om de beeldwaarde van het pand te versterken, nl het verwijderen van de verflaag op de voorgevel en het voorzien van nieuw houten geschilderd schrijnwerk naar oorspronkelijk model worden ook in deze aanvraag bestendigd wat wij vanuit oogpunt monumentenzorg ten zeerste appreciëren. Ook het schrijnwerkgeheel dat toegang geeft tot de tuin wordt gerestaureerd.
Vanuit erfgoedoogpunt betekent de aanpak van de voorgevel een absolute meerwaarde voor het pand en zijn omgeving. De gevelopbouw en gevelornamentiek komen opnieuw tot hun recht door het verwijderen van de verflaag. Als voorwaarde zal gesteld worden dat een proefstaal geplaatst moet worden om de beste reinigingstechniek te bepalen. Ook voor het hervoegen dient een proefstaal geplaatst te worden. detailtekeningen van het nieuwe schrijnwerk moeten voor verder advies worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies van de dienst Monumentenzorg bijgetreden en worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgenomen:
- Voor het reinigen van de gevel moeten proefstalen gezet worden zodat de beste reinigingstechniek bepaald kan worden.
- Ook voor het hervoegen worden proefstalen gevraagd.
- Detailtekeningen van het nieuwe houten buitenschrijnwerk in de voorgevel moeten voor verder advies worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- De rode marmeren schouwmantel in de voorste kamer op de tweede verdieping te bewaren (na overleg met architect).
De dakkapel achteraan is zoals eerder gesteld strijdig met het RUP-Binnenstad. Uit het advies kan afgeleid worden dat de dakkapel geen afbreuk doet aan de erfgoedwaarde van het gebouw. Mits naleving van de voorwaarden kan dit advies als gunstig geïnterpreteerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De slaapkamer aan de straatzijde onder het dak heeft onvoldoende vrije hoogte en onvoldoende lichttoetreding conform artikel 21 en 24 van de bouwcode. Er kan echter gesteld worden dat vanuit behoud van het erfgoedaspect hier een afwijking op voorzien kan worden.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.
2. De dakkoepel te verwerken in het terras op het platte dak boven de eetkamer.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 11 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | 20 oktober 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 18 november 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 24 januari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 23 april 2024 |
Verslag GOA | 14 maart 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
20 oktober 2023 | 18 november 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.
2. De dakkoepel te verwerken in het terras op het platte dak boven de eetkamer.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.