Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024000766 |
Gegevens van de aanvrager: | Letizia Piscione namens mevrouw Sara Rogiers met als adres Van Deynsestraat 16 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Deynsestraat 16 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 28 sectie A nr. 69L4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | isoleren en wijzigen van de voorgevel en het regulariseren van het bouwvolume |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/03/2017: vergunning (ROL_20162503) voor verbouwen van bestaande panden tot drie eengezinswoningen.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
komt niet overeen met vergunde toestand, door onder andere:
- bouwdiepte gelijkvloers :15,31m;
- bouwdiepte verdiepingen: 12,63m (14,48m inclusief toiletvolume);
- spiltrap naar de tuin.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het uitbreiden van het volume;
- het wijzigen van de scheimuren;
- het wijzigen van de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar. De bestaande vergunde eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de bestemming woongebied.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In 2017 werd een vergunning afgeleverd voor het verbouwen van een pand tot drie eengezinswoningen. Het pand uit de aanvraag werd net als de twee andere panden dieper uitgebouwd op het gelijkvloers dan vergund. De ruimte onder het uitkragende terras op de verdieping werd geïncorporeerd in het volume. Dit is een logische keuze die bovendien een betere lichtinval met zich meebrengt op het gelijkvloers. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De verdiepingen worden geïsoleerd en bepleisterd zowel aan voor- als achtergevel. Tijdens de voorbespreking werd geadviseerd om de gevelwijziging samen met de panden met huisnummers 18 en 20 aan te vragen en uit te voeren. De aanvraag heeft echter louter betrekking op het pand met huisnummer 16. Aangezien er tussen het pand uit de aanvraag en het pand met huisnummer 18 een arrière-corps aanwezig is, kan de gevelwijziging zonder visuele verstoring van de andere panden uitgevoerd worden. De kleur van de bepleistering is afgestemd op de kleur van het gekaleide metselwerk. De legende vermeldt houten gevelbekleding op het gelijkvloers. De laatst vergunde toestand vermeldt aluminium als materiaal en bij navraag blijkt het wel degelijk om aluminium beplating te gaan. Aangezien het gelijkvloers niet wordt geïsoleerd, moet de bestaande beplating behouden blijven naar analogie met de andere twee panden. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.
De bestaande raamdorpels in blauwe steen worden na de isolatie verlengd door aluminium dorpelkappen. Deze ingreep wordt ongunstig geadviseerd. Het bepleisteren van de gevel zorgt voor een vervlakking die verder versterkt wordt door aluminium overzetkappen. Dorpels in beton of blauwe steen zijn kenmerkend in de stedelijk context en geven een gevel een zekere mate van reliëf. Bovendien vormen de dorpels hier een eenheidselement met de panden met huisnummer 18 en 20. Er dienen terug dorpels in blauwe steen of architectonisch beton geplaatst te worden. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Verder moeten de gangbare voorwaarden inzake kwalitatieve gevelafwerking bij na-isolatie aan de vergunning worden gekoppeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De interne hoogte op de verschillende bouwlagen bedraagt beduidend minder dan de interne hoogte op de plannen van zowel de laatst vergunde toestand als eerdere vergunningen. De interne hoogte op de eerste en tweede verdieping bedraagt 2,48 m en 2,46 m wat minder is dan de minimaal vooropgestelde 2,60 m en is daarmee in strijd met artikel 21 van de bouwcode. Uit bijkomende informatie blijkt dat de vrije hoogte afwijkt van de laatst vergunde toestand door de plaatsing van valse plafonds. Door strijdigheden met artikel 31 van de bouwcode worden alle wijzigingen met betrekking tot het verlagen van de vergunde vrije hoogte van de vergunning uitgesloten.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bestaande aluminium beplating op het gelijkvloers moet behouden blijven naar analogie met de panden met huisnummer 18 en 20.
2. De bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen of architectonisch beton die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.
3. Het voorzien van aluminium dorpelkappen wordt uitgesloten van de vergunning.
4. De isolatie plus afwerkingsmateriaal moet met een totale dikte van 14 cm ten opzichte van de rooilijn uitgevoerd worden.
5. De arrière-corps is te behouden. De arrière-corps moet vrij blijven van materiaal en isolatie.
6. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, zijn integraal te verplaatsen.
7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.
8. Alle handelingen en wijzigingen aan vergunde vrije hoogte op de eerste en tweede verdieping worden uitgesloten van de vergunning.
9. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 januari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 26 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 26 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 25 april 2024 |
Verslag GOA | 22 maart 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bestaande aluminium beplating op het gelijkvloers moet behouden blijven naar analogie met de panden met huisnummer 18 en 20.
2. De bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen of architectonisch beton die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.
3. Het voorzien van aluminium dorpelkappen wordt uitgesloten van de vergunning.
4. De isolatie plus afwerkingsmateriaal moet met een totale dikte van 14 cm ten opzichte van de rooilijn uitgevoerd worden.
5. De arrière-corps is te behouden. De arrière-corps moet vrij blijven van materiaal en isolatie.
6. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, zijn integraal te verplaatsen.
7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.
8. Alle handelingen en wijzigingen aan vergunde vrije hoogte op de eerste en tweede verdieping worden uitgesloten van de vergunning.
9. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.