Op datum van 11 mei 2020 vroeg Isak Djanashvili om het pand gelegen Falconplein 57, district Antwerpen, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning.
Op 9 april 2021 besloot het college om het pand (bestaande uit één woonentiteit en met de functie wonen en detailhandel) wegens vermoeden van vergunning op te nemen in het vergunningenregister en de drie extra woongelegenheden, de wijzigingen aan de daklaag, het vervangen van houten schrijnwerk door PVC en het plaatsen van uitwendige rolluiken op het gelijkvloers niet op te nemen als vergund geacht in het vergunningenregister.
Isak Djanashvili vorderde op 21 mei 2021 de schorsing en de vernietiging van deze beslissing bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (hierna: RvVb).
De vordering tot schorsing werd verworpen met het arrest van 21 oktober 2021 met nummer RvVb-S-2122-0144.
Bij zijn arrest van 28 april 2022 met nummer RvVb-A-2122-0693 ging de RvVb over tot de vernietiging van deze beslissing wegens een gebrek aan een zorgvuldige beoordeling en motivering en beval zij het college om binnen een (orde)termijn van drie maanden, te rekenen vanaf de dag na de dag van de betekening van het arrest, een herstelbeslissing te nemen over het verzoek van Isak Djanashvili.
Op 23 september 2022 besloot het college om het pand (bestaande uit één woonentiteit en met de functie detailhandel en wonen) wegens vermoeden van vergunning op te nemen in het vergunningenregister met uitzondering van de drie extra woongelegenheden, de ingebruikname van de daklaag als leefruimte, het wijzigen van het schrijnwerk naar wit PVC, het wijzigen en verplaatsen van de trappenhal, het plaatsen van een betonnen (steun)kolom voor de trappenhal, het verplaatsen van de vloeropening voor de trappenhal en de dakconstructie (inclusief vorm, dakbedekking en dakramen).
Bij zijn arrest van 19 april 2023 met nummer C/544/2023 beveelt het hof van beroep Antwerpen, dat de beklaagde het pand dient te herstellen in de oorspronkelijke staat. Het pand moet hersteld worden als een pand met detailhandel op het gelijkvloers en drie woongelegenheden. Meer bepaald één appartement op de eerste-, één appartement op de tweede- en één appartement op de derde verdieping. De inrichting van de zolderverdieping, als vierde afzonderlijke woongelegenheid, dient ontmanteld te worden.
Deze beslissing betreft het besluit van het college welke gehoor geeft om, conform de genomen beslissing van het Hof van beroep Antwerpen, het pand als volgt op te nemen in het vergunningenregister:
De beoordeling gebeurde op basis van de volgende documenten:
Het Hof van beroep Antwerpen wijst de herstelvordering voor het overige af.
1. Bestaande juridische toestand:
Kadastrale gegevens:
Het pand, Falconplein 57 district Antwerpen, is gekend met kadastrale ligging (afd. 2) sectie B 590 F.
Voor dit pand werden de volgende relevante toelatingen verleend:
2.Bestaande feitelijke toestand
Omschrijving van de bestaande toestand:
Het pand betreft een rijwoning met vier bouwlagen onder een mansardedak en bestaat momenteel uit een winkel op de benedenverdieping, een appartement op de eerste-, tweede- en derde verdieping en een vierde appartement in de daklaag.
Overtredingen:
Op 23 mei 2015 werd het pand gecontroleerd. Er is proces-verbaal opgesteld met stakingsbevel, het nummer van het proces-verbaal is AN.66.LB.066143/2017. Het proces-verbaal werd bekrachtigd op 6 juni 2017.
Op 27 juni 2017 werd het pand gecontroleerd. Een proces-verbaal van ophef werd opgesteld met het nummer AN.66.LB.080881/2017. De uitbouw aan de straatzijde werd verwijderd. De laatst vergunde dakvorm werd hersteld.
Op 2 oktober 2017 is er een proces-verbaal met het nummer AN.66.LB.121140/2017 opgemaakt waarbij bovengenoemd proces-verbaal van ophef, met het nummer AN.66.LB.080881/2017, als onbestaande dient te worden beschouwd. Het dak is niet in de laatst vergunde dakvorm hersteld. Op het dakplan van 1885 zijn namelijk geen dakvlakvensters te zien.
Op 25 augustus 2017 werd het pand gecontroleerd. Een proces-verbaal met stakingsbevel, met het nummer 11002_2017_4772 werd opgemaakt.
Het proces-verbaal van doorbreking van 4 september 2017, met het nummer 11002_2017_4940 spreekt over feiten van juni/juli 2017.
Op 8 november 2017 is een proces-verbaal van doorbreking, met het nummer AN/66.LB.138319/2017, opgesteld.
Volgend op deze processen-verbaal werd een herstelvordering ingesteld voor de rechtbank van eerste aanleg Antwerpen.
Tegen het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg werd beroep aangetekend bij het Hof van Beroep Antwerpen. Het arrest van deze laatste vormt de basis van deze beslissing tot opname in het vergunningenregister.
Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Volgens de vaste rechtspraak van de RvVb (ook reeds bevestigd door de Raad van State – zie: o.a. RvS 30 juni 2020, nr. 247.951) zijn verbouwingswerken met het oog op het wijzigen van het aantal wooneenheden steeds vergunningsplichtig geweest conform artikel 44, §1 van de Stedenbouwwet van 22 april 1962, waardoor – om een beroep te kunnen doen op een vermoeden van vergunning met betrekking tot deze werkzaamheden – aangetoond moet worden dat deze werkzaamheden:
Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van detailhandel op het gelijkvloers en wonen op de eerste, tweede en derde verdieping. Met in totaal drie woonentiteiten. De aanvrager baseert zijn aanvraag op het onweerlegbaar vermoeden van vergunning voor constructies waarvan kan worden aangetoond dat ze vóór 22 april 1962 werden opgericht.
Wat de bestaande wooneenheid op de vierde verdieping betreft, erkent de aanvrager dat hij deze recent gemaakt heeft. Voor deze wooneenheid baseert hij zich dan ook niet op een vermoeden van vergunning uit de VCRO. Voor de duidelijkheid sluit het college deze wooneenheid uit van het vermoeden van vergunning.
De bewijsvoering
Het college geeft gevolg aan het arrest van het Hof van Beroep Antwerpen en maakt dat arrest tot zijn besluit:
De constructie, inclusief de functie van detailhandel op het gelijkvloers, de woning op de eerste verdieping, de woning op de tweede verdieping en de woning op de derde verdieping, worden geacht vergund te zijn.
De vierde woning onder het dak dient ontmanteld te worden en wordt uitgesloten van de opname.
Ook de ingebruikname als leefruimte wordt uitgesloten van opname.
Conclusie
Er wordt gevolg gegeven aan het arrest van het Hof van beroep.
Uit het arrest blijkt dat de constructie, inclusief de functie van detailhandel en wonen met drie woonentiteiten in aanmerking komen voor opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning met uitzondering van (zoals in rood aangegeven op de plannen):
Het college beslist om de collegebeslissing van 9 februari 2024 (jaarnummer 985) in te trekken.
Het college neemt kennis van de opname van de constructie Falconplein 57, district Antwerpen, inclusief de functie van detailhandel en wonen met drie woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van (zoals in rood aangegeven op de plannen):
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens. |