Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02872 - Omgevingsvergunning - OMV_2023086046. Bredastraat 51-57, Smallestraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02872 - Omgevingsvergunning - OMV_2023086046. Bredastraat 51-57, Smallestraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02872 - Omgevingsvergunning - OMV_2023086046. Bredastraat 51-57, Smallestraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023086046

Gegevens van de aanvrager:

BV SYUS met als adres Zoutleeuwse steenweg 14 bus C te 3440 Zoutleeuw

Gegevens van de exploitant:

BV SYUS (0598726065) met als adres Zoutleeuwse steenweg 14 bus C te 3440 Zoutleeuw

Ligging van het project:

Bredastraat 51-57, Smallestraat 6 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 53S, 54G en 56M

waarvan:

 

-          20230627-0006

afdeling 7 sectie G nrs. 56M, 53S en 54G (Warmtepomp)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van magazijn en kantoorgebouw, bouwen van studentenhuisvesting met 39 kamers, 4 studio’s en 1 één-slaapkamerappartement, functiewijziging van industrie/bedrijvigheid naar kantoor, het exploiteren van een warmtepomp

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/10/2021: niet uitgevoerde vergunning (OMV_20213345) voor het bouwen van een studentenhuisvesting met 21 kamers en 3 studio's na sloop van een magazijn plus functiewijziging aan de Bredastraat van industrie en bedrijvigheid naar kantoor;

-          10/09/2015: milieuvergunning (2011649) aannemersbedrijf renovatiewerken;

-          05/11/1998: vergunning (86#8719980) voor het oprichten van burelen en een appartement (Bredastraat 51);

-          05/09/1983: vergunning (18#63499) voor verbouwingswerken;

-          01/01/1946: toelating (3315#844) werkhuis voor machinale metaal-en houtbewerking met 10 gerangschikte elektromotoren.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • Bredastraat 51: bureel en magazijn met appartement op 2de en 3de verdieping;
  • Bredastraat 53-57: meergezinsgebouw met gelijkvloers magazijn;
  • Smallestraat 6: werkplaats;

-          bouwvolume:

  • Bredastraat 51: hoekpand met 4 bouwlagen (Bredastraat) en 2 bouwlagen (Smallestraat), beiden onder platte daken;
  • Bredastraat 53-57: 5 bouwlagen onder plat dak, perceel volledig bebouwd;
  • Smallestraat 6: gelijkvloerse verdieping (magazijn) van de Bredastraat staat in verbinding met de werkplaats aan de Smallestraat 6, verbinding voorzien in een lichtstraat;

-          voorgevelafwerking:

  • Bredastraat 51: roodbruine gevelsteen (Bredastraat) en okergele gevelsteen (Smallestraat), schrijnwerk in witkleurig PVC;
  • Bredastraat 53-57: gele gevelsteen, witte steen, mansardedak in natuurlijke leien;

gevelpui in blauwe steen;

  • Smallestraat 6: rode baksteen.

 

Bestaande toestand

  • Bredastraat 51: te slopen pand;
  • Bredastraat 53-57: overeenkomstig vergunde toestand met uitzondering van: schuilkelder niet uitgevoerd en gewijzigd buitenschrijnwerk langs de Bredastraat;
  • Smallestraat 6: te slopen magazijn.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • Bredastraat 51 en Smallestraat 6: studentenhuisvesting met 39 kamers, 4 studio’s en 1 één-slaapkamerappartement. Bijhorende ondergrondse parkeergarage;
  • Bredastraat 53-57: gelijkvloerse kantoorruimte met overdekte inkom- en parkeerzone. De aanvraag heeft enkel betrekking op de gelijkvloerse verdieping van Bredastraat 53-57;

-          bouwvolume:

  • Bredastraat 51 en Smallestraat 6: hoekpand met 3 tot 4 bouwlagen en teruggetrokken daklagen onder platte daken.

-          gevelafwerking:

  • Bredastraat 51 en Smallestraat 6: beige/oker gevelsteen met beige/okerkleurig aluminium schrijnwerk. Teruggetrokken dakverdieping op hoek in vezelcement met beige/oker kleur. Kelderverdieping toegankelijk via autolift (Smallestraat);
  • Bredastraat 53-57: voorgevelplint in arduinsteen met buitenschrijnwerk in champagnekleurig aluminium en witgelakt schaakhekken voor inkom- en parkeerzone;

-          inrichting:

  • collectieve buitenruimte voor studentenhuisvesting en kantoor.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een bestaand magazijn (Smallestraat 6) en kantoorgebouw met woning (Bredastraat 51);

-          bouwen van een studentencomplex (Bredastraat 51 en Smallestraat 6) met 39 kamers, 4 studio’s en 1 één-slaapkamerappartement;

-          ondergrondse parkeergarage;

-          wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van magazijn naar kantoorruimte (Bredastraat 53-57).

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat de exploitatie van een warmtepomp bij een nieuw gebouw voor studentenhuisvesting.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Warmtepomp
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

58,70 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

4 oktober 2023

11 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

4 oktober 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

4 oktober 2023

24 november 2023

Geen advies

Fluvius System Operator

4 oktober 2023

16 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 oktober 2023

5 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

4 oktober 2023

12 oktober 2023

Geen bezwaar

Proximus

4 oktober 2023

12 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

4 oktober 2023

11 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

4 oktober 2023

10 oktober 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 oktober 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

4 oktober 2023

5 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 oktober 2023

20 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

4 oktober 2023

8 januari 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

4 oktober 2023

25 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 1 en zone voor publiek domein-art. 7.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Dam-West op volgend(e) punt(en):

-          Artikel 1.02 Inrichting:

§2.1 bouwdiepte:  Minstens 30% van het terrein moet onbebouwd blijven. De gezamenlijke bruto - oppervlakte van tuinhuisjes en bijgebouwen telt mee als bebouwde oppervlakte, voor zover dit meer is dan 10 m2. De onbebouwde oppervlakte bedraagt circa 21%;

-          Algemenen voorschriften:

een wooneenheid is een functioneel geheel van ruimtes met een gezamenlijke vloeroppervlakte groter dan 40 m². Van de studio’s is enkel Studio 4 groter dan 40 m².

studio 1 = 39,53 m2

Studio 2 = 36,69 m2

Studio 3 = 38,87 m2

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 9 §1

bij nieuwbouw of herbouw van gebouwen groter dan 100m², andere dan eengezinswoningen, is de plaatsing van een of meer hemelwaterputten verplicht. Er wordt in de huidige aanvraag geen hemelwaterput voorzien. Hiervoor wordt een afwijking gevraagd.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 27 Parkeerplaatsen:

de aangepaste parkeerplaats moet zich zo dicht mogelijk bij de toegankelijke ingang van de constructie of bij de voetgangersuitgang van de parkeervoorziening bevinden. De aangepaste parkeerplaats is verst gelegen van de circulatie.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er worden minder parkeerplaatsen voorzien dan nodig

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de scheidingsmuur van de studentenhuisvesting heeft geen opstand van 0,3m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (zie ook advies publieke ruimte)
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Strijdig met de verordening toegankelijkheid bevindt de aangepaste parkeerplaats zich niet het dichtst bij de verticale circulatie. Hier kan in alle redelijkheid een afwijking op worden toegestaan aangezien de afstand van deze parkeerplaats tot de verticale circulatie 20 m bedraagt en bijgevolg beperkt kan worden genoemd.

 

Strijdig met het RUP bedraagt de onbebouwde ruimte minder dan 30% van het perceel. Hier kan een afwijking op worden toegestaan omdat het enerzijds een hoekperceel betreft. Anderzijds is het perceel langsheen de Bredastraat bebouwd waarbij dient opgemerkt dat de bouwdiepte hier zeer groot is. Aangezien de bovenliggende bouwlagen van dit pand geen deel uitmaken van de aanvraag is een verkleining van deze bouwdiepte niet mogelijk.

 

Drie van de vier studio’s zijn net geen 40 m2 en conform de definitie van het RUP net te klein om als wooneenheid beschouwt te kunnen worden. Aangezien het slechts een beperkt afwijking betreft, kan hier in alle redelijkheid een afwijking op worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

Het bouwen van studentenkamers is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de aanwezige woonfuncties op de omliggende percelen. Gelet op de nabijheid van de diverse campussen, kan de voorgestelde functie gunstig geadviseerd worden.

Het omvormen van het magazijn naar kantoorruimte past eveneens stedenbouwkundig binnen deze bestemmingszone en is bijgevolg vatbaar voor vergunning. Het kantoor moet ook daadwerkelijk als kantoor gebruikt worden en mag niet dienen voor de studentenkamers wat in voorwaarde zal worden opgelegd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het nieuwbouwvolume sluit aan bij de gebouwentypologie van de omgeving en voldoet aan het maximale profiel van het geldende RUP. Alle woongelegenheden en studentenkamers worden voorzien van de vereiste woonkwaliteit door de aanwezigheid van voldoende hoge plafonds, grote raamopeningen en private en/of gemeenschappelijke buitenruimten.
 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan tevens ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. De aanvraag voorziet naast 39 studentenkamers ook 5 studio’s. Het voorzien van ook zelfstandige woningen geeft antwoord op de stedelijk woonvisie. De stad streeft er immers naar om pasafgestudeerden in de stad te houden. Om te verhinderen dat ze de stad verlaten krijgen ze de kans om in hun vertrouwde studentenomgeving in een zelfstandige woning te wonen. Omwille van het voorzien van deze studio’s kan het eerder hoge aantal studentenkamers gunstig geadviseerd worden. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het straatbeeld in de onmiddellijke omgeving wordt bepaald door een gevelafwerking in baksteen in rode en grijze tinten in combinatie met afwerkdetails in blauwe hardsteen.

De voorgestelde nieuwbouw krijgt een rustige gevelritmiek met royale raamopeningen. Voor de nieuwe gevelafwerking van de nieuwbouw wordt een beige/okerkleurige gevelsteen voorgesteld. De ramen worden uitgevoerd in beige/okerkleurig aluminium achter een beige/okerkleurige stalen spijlen-balustrades. Onderaan de gevel wordt een plint voorzien in verticaal geplaatst parement, zoals ook wordt toegepast tussen de boven/tussen de ramen.

De voorgestelde materialisatie in lichte baksteen met aluminium buitenschrijnwerk is aanvaardbaar gezien de stedelijke context van het gebouw.

 

Langsheen de Bredastraat blijft de gevel, behoudens het vervangen van het raam en de poort op het gelijkvloers, ongewijzigd. De bestaande poort wordt vervangen door een witgelakt schaakhekken waarachter zich de overdekte inkom- en parkeerzone bevindt.
 

Voorliggende aanvraag werd voorafgaand voorgelegd aan de Kwaliteitskamer die een voorwaardelijk gunstig advies gaf. Zij adviseerden inpandige terrassen te voorzien en deze in metselwerk (idem gevel) uit te werken. Aan deze voorwaarde werd tegemoetgekomen waardoor voorliggende aanvraag naar welstand gunstig kan geadviseerd worden.

 

Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen bevatten tegenstrijdigheden zodat de scheimuren niet overal worden uitgevoerd met een opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de Bouwcode.
Aangezien het dak voorzien is van een groendak kan afgeweken worden van een minimale opstand van 30 cm wanneer er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimumklasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig is. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Het advies van de stedelijke dienst Stadsontwikkeling /Publieke Ruimte is voorwaardelijk gunstig en leest als volgt:

“SW/PR geeft een gunstig advies op voorwaarde dat de zone aangeduid als publieke ruimte volgens het RUP Dam West, kosteloos wordt overgedragen aan de stad Antwerpen. Daarnaast wordt gevraagd om op uniforme manier een plantvak met boom te voorzien centraal tussen de 2 bestaande bomen in de Smallestraat. Zo kan de ritmiek en het beeld van de Smallestraat worden doorgetrokken.

De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden en in voorwaarden bij de vergunning opgenomen.

 

De wijk Dam is overstromingsgevoelig en het perceel kent een middelgrote pluviale overstromingskans. Er verdwijnt ongeveer 1,74 m² aan waterbergend vermogen. Dit verlies wordt gecompenseerd door een wadi achteraan in de tuinzone.

De vloerpas wordt gelegd op 3,76 mTAW waardoor het overstromingsveilig peil wordt gerealiseerd.

 

De stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Omgeving/Water heeft voorwaardelijk gunstig advies mits de ondergrondse verdieping beveiligd wordt met een automatische waterkering (opdrijvend schot) veroorzaken de geplande werken geen schade aan de nieuwe gebouwen.

Het advies maakt ook melding van volgende aandachtspunten:

-          Ter hoogte van de autolift en fietslift/mindervalidenlift worden wegneembare schotten voorzien. Dergelijke schotten bieden onvoldoende beveiliging. Dit moet een automatisch opdrijvend schot zijn. (Een waterkerende poort is bij de waterdieptes die gemodelleerd worden een kwetsbaardere beveiliging.) Voor de plaatsing van een opdrijvend schot moet voldoende ondergrondse inbouwdiepte voorzien worden met aandacht voor de aansluitingen op de bouwschil ter hoogte van de garagepoort en de fietslift.

-          Er is geen vergunde en bestaande toestand aangeleverd in het dossier voor Bredastraat 53-57. Het gebouw blijft behouden. De beveiliging van alle openingen tot onder 3,76 mTAW met wegneembare schotten is toegestaan, veiliger nog zouden opdrijvende schotten zijn.

-          De gevel wordt uitgevoerd in gevelsteen. Een coating op de gevelsteen voorkomt dat water de muur binnendringt en de materialen verzadigt.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden en mee in voorwaarden bij de vergunning opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 13 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van 39 studentenkamers en 5 appartementen/studio’s, en de verbouwing van het naastliggend gelijkvloers van magazijn naar kantoor.

 

4 appartementen < 60 m² met parkeernorm 1,05: 4 x 1,05 = 4,2

1 appartementen tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1,2: 1 x 1,2 = 1,2

39 studentenkamers met parkeernorm 0,15/kamer: 39 x 0,15 = 5,85

De parkeerbehoefte voor wonen is 11 (4,2 + 1,2 + 5,85 = 11,25)

 

225 m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m²: 225 m² x 1,1/100 m² = 2,48

De parkeerbehoefte voor het kantoor is 2

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 13

 

De plannen voorzien in 12 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

In de ondergrondse parking van de studentenkamers en appartementen worden 11 parkeerplaatsen ingericht. Deze zijn bereikbaar via een autolift.

Bij het kantoor wordt 1 parkeerplaats ingericht op het gelijkvloers.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 12.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid: 

De ondergrondse parking is bereikbaar via Smallestraat.

De garage van het kantoor is gelegen langs Bredastraat.

 

Fietsvoorzieningen:

Er moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden voor de verschillende functies.

39 studentenkamers: 39 fietsenstallingen

5 appartementen met 1 slaapkamer: 5 x 2 = 10

225 m² kantoren: 225m² x 1,15/100 m² = 2,8

 

Voor de studentenkamers en appartementen moeten 49 fietsenstallingen voorzien worden.

Er wordt een fietsenstalling voor 49 fietsen ingericht in de ondergrondse parking. Deze is bereikbaar via een aparte fietslift.

Voor het kantoor wordt een fietsenstalling ingericht voor 6 fietsen op het gelijkvloers.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het project omvat de nieuwbouw voor studentenhuisvesting en vijf wooneenheden met bijhorende ondergrondse parkeergarage.

Voor het verwarmen en koelen van het gebouw worden twee geothermische warmtepompen voorzien. De warmtepompen hebben een drijfkracht van 21,2 kW en worden gekoppeld aan een netwerk van 16 verticale grondboringen onder de kelderplaat, tot op een diepte van 100 m. Het dieptecriterium op de locatie bedraagt 150 m-mv. De warmtepompen onttrekken warmte of koelte aan de grond via deze boringen. De energie wordt via vloerverwarming afgegeven in de woningen en gebruikt voor de (voor)verwarming van het sanitair warm water.

Voor bijkomende verwarming van het sanitair warm water worden 16 warmtepomp boosters voorzien van elk 2,5 kW.

Als koelmiddel wordt er voor de geothermische warmtepompen gebruik gemaakt van R410a met een totaal van 14,8 kg koelmiddelhoeveelheid.
Het gebruik van het koelmiddel R410a met een hoog GWP kan vermeden worden door gebruik te maken van een evenwaardig maar duurzamere alternatieven zoals bijvoorbeeld R32. Voor het koelmiddel R410a geldt nog geen gebruiksverbod, maar een voorstel van de Europese Commissie geeft aan dat warmtepompen met een vermogen van meer dan 12 kW vanaf 2027 gevuld moeten zijn met een koelmiddel met een GWP van minder dan 750. Het lijkt logisch in ontwerpfase met deze evolutie rekening te houden.

Als koelmiddel voor de boosters wordt 0,85 kg R1234ze per booster gebruikt (totaal 12,75 kg). Het koelmiddel heeft een GWP kleiner dan 1.

De geothermische warmtepompen bevinden zich in de kelder; de boosterpompen staan eveneens inpandig opgesteld. Het risico op geluidshinder voor de omgeving of omwonenden is derhalve zeer klein.

Voor de bouw van de ondergrondse parking zal een tijdelijke verlaging van de grondwatertafel noodzakelijk zijn. Hiervoor werd op 11 december 2023 een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend (kenmerk OMV_2023164076).

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin moeten worden nagekomen.

4. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten worden nagekomen.

5. Conform het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moet de zone, volgens het RUP DAM aangeduid als publieke ruimte, kosteloos worden overgedragen aan de stad.

6. Conform het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moet de zone, volgens RUP DAM aangeduid als publieke ruimte, langsheen de Smallestraat er op een uniforme manier tussen de 2 bestaande bomen centraal een plantvak met boom voorzien worden.

7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimumklasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

8. Conform het advies van de stedelijke dienst Water moet de ondergrondse verdieping beveiligd worden met een automatische waterkering (opdrijvend schot).

9. Conform het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moet voor de opmaak van de plaatsbeschrijving van de publieke ruimte er voor de werken contact opgenomen te worden met de dienst Beheer & Onderhoud.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits de algemene en sectorale voorwaarden worden nageleefd, kunnen de hinder en risico’s voor mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau beperkt worden. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Warmtepomp)

58,70 kW

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

4 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

14 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

12 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

17 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

16 april 2024

Verslag GOA

21 maart 2024

Naam GOA

Axel Devroe en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

14 oktober 2023

12 november 2023

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Strijdig met basisakte: Het bezwaar dat er niet voldaan is de basisakte van de bezwaarindiener waarin gesteld wordt dat het nieuwe gebouw geen impact mag hebben op zijn lichten en zichten;

Beoordeling: Overeenkomstig artikel 4.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben stedenbouwkundige vergunningen een zakelijk karakter en worden ze  verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin moeten worden nagekomen.

4. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten worden nagekomen.

5. Conform het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moet de zone, volgens het RUP DAM aangeduid als publieke ruimte, kosteloos worden overgedragen aan de stad.

6. Conform het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moet de zone, volgens RUP DAM aangeduid als publieke ruimte, langsheen de Smallestraat er op een uniforme manier tussen de 2 bestaande bomen centraal een plantvak met boom voorzien worden.

7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimumklasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

8. Conform het advies van de stedelijke dienst Water moet de ondergrondse verdieping beveiligd worden met een automatische waterkering (opdrijvend schot).

9. Conform het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte moet voor de opmaak van de plaatsbeschrijving van de publieke ruimte er voor de werken contact opgenomen te worden met de dienst Beheer & Onderhoud.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Warmtepomp)

58,70 kW

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.