Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02883 - Toekomstverbond. De Nieuwe Rand - Tussennota - Advies - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02883 - Toekomstverbond. De Nieuwe Rand - Tussennota - Advies - Goedkeuring 2024_CBS_02883 - Toekomstverbond. De Nieuwe Rand - Tussennota - Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een modal split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 1699) keurde het college een collegiale brief goed in antwoord op een aantal vragen van de gouverneur van de provincie Antwerpen naar verwachtingen, principes, timing, fasering, knelpunten en opportuniteiten, betrokkenheid, stakeholders, enzovoort over het Haventracé.

Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.

Het onderzoek, het overleg en de besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé. 

Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.

Op 11 januari 2021 (jaarnummer 3) keurt het districtscollege van Berendrecht-Zandvliet-Lillo een collegiale brief goed waarin het aangeeft dat haar inwoners geluidshinder ondervinden afkomstig van de A12 en het de vraag stelt aan de stad Antwerpen om de nodige initiatieven te nemen door alvast opdracht te geven een geluidstudie uit te voeren.

Op 9 april 2021 (jaarnummer 2976) keurde het college twee collegiale brieven goed. De eerste brief als bevestiging aan district Berendrecht-Zandvliet-Lillo dat het college de vraag van het district ondersteunt. De tweede brief als vraag aan gouverneur Cathy Bercx, als voorzitter van de werkbank Haventracé, om de vraag van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo mee te nemen in de komende onderzoeken van de Complexe Projecten.

De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' was bedoeld om ontbrekende informatie bij stakeholders te verzamelen en hen te informeren. Al de ambities moesten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken.

Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8235) keurde het college het advies op de alternatievenonderzoeksnota goed. Daarin werd beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren.

Argumentatie

Op basis van tussentijdse resultaten werd, binnen het project De Nieuwe Rand, een opportuniteit gedetecteerd om een vereenvoudiging in onderzoek door te voeren, waarvoor een tussennota zou worden opgemaakt. Op 12 juni 2023 besliste de stuurgroep van De Nieuwe Rand om in te zetten op vereenvoudiging.

Het doorlopen inhoudelijk traject en bijhorend proces om te komen tot deze vereenvoudiging is weergegeven in voorliggende nota, de tussennota. De procesaanpak van het complex project De Nieuwe Rand gaat uit van een werkwijze die gestoeld is op inspraak, openheid en overleg met alle belanghebbenden en geïnteresseerde burgers. De tussennota brengt iedereen op de hoogte van het reeds gevoerde onderzoek en de beslissing tot vereenvoudiging. De tussennota zorgt ervoor dat iedereen kan inspreken op deze beslissing en de methodologie van het onderzoek om tot die beslissing te komen.

In de tussennota wordt ook beschreven hoe het verdere onderzoek na de vereenvoudiging zal verlopen, en kan, indien dit nodig blijkt uit de inspraakreacties, het onderzoek nog worden aangepast. In de volgende stap van de geïntegreerde afweging worden de resultaten van de verschillende thematische onderzoeken en het ontwerpend en technisch onderzoek samengebracht om zo te komen tot een voorkeursbesluit.

De tussennota is opgevat in 3 boekdelen: een boekdeel oostelijk Haventracé, een boekdeel Nx en een boekdeel klimaatgordel.

Van 1 februari tot en met 16 maart 2024 organiseerde De Nieuwe Rand een publieke raadpleging en adviesronde over een nieuwe stap in de onderzoekfase (de tussennota).

De tussennota is te raadplegen op https://www.denieuwerand.be/files/documenten/De-Nieuwe-Rand_Tussennota_20240201.pdf. Het advies over de tussennota is opgenomen als bijlage bij dit besluit.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het advies over de tussennota voor complex project De Nieuwe Rand goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.