Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf voor Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen (AG Vespa) goed. Hierin zijn afspraken gemaakt over de opdracht door de stad Antwerpen aan AG Vespa voor het begeleiden van stadsprojecten. Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 is een overzicht gemaakt van gebudgetteerde stadsprojecten die AG Vespa zal begeleiden tot realisatie.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3084) keurde het college, in overeenstemming met de beheersovereenkomst, de opdracht aan AG Vespa voor het begeleiden van het project openbaar domein Arena goed. Het project omvat de heraanleg van de openbare ruimte binnen deze gebiedsontwikkeling.
Op 12 juni 2020 (jaarnummer 4808) keurde het college de projectdefinitie voor opmaak van een inrichtingsplan voor de Arenawijk goed.
Op 25 november 2022 (jaarnummer 8703) keurde het college de vastgoedafspraken die zijn gemaakt tussen Woonhaven Antwerpen en de stad Antwerpen principieel goed.
Op 28 april 2023 (jaarnummer 2817) keurde het college het voorontwerp voor het nieuw openbaar domein van het deeltraject Arenaplein goed.
Op 23 juni 2023 (jaarnummer 4318) keurde het college het definitief ontwerp voor het nieuw openbaar domein van het deeltraject Arenaplein goed.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:
Het inrichtingsplan ambieert een groene, autoluwe inrichting met een vlotte en comfortabele doorwaadbaarheid voor fietsers en voetgangers en een leesbare aansluiting op de omliggende publieke ruimte. De Arenawijk moet een aantrekkelijke en levendige leefomgeving worden voor buurt en wijk en vormt een groene link tussen de omliggende parken en vesten. Er wordt gestreefd naar een gezond evenwicht tussen de nieuwe stedelijke functies die binnen het inrichtingsplan een nieuwe plaats moeten krijgen en het gedachtengoed van de historische context.
Het ‘schetsontwerp openbaar domein Arena’ is als eerste fase opgeleverd aan het begin van oktober 2022 en goedgekeurd door het college op 3 februari 2023 (jaarnummer 582). Sindsdien is het projectgebied opgedeeld in twee zones: traject A 'Arenaplein' en traject B 'Arenawijk'. De strategische beslissing om het project ‘Openbaar Domein Arena’ op te splitsen in twee deelprojecten heeft ertoe geresulteerd dat de realisatie van traject A: 'Arenaplein' nog deze legislatuur opgestart kan worden. Het studiedossier van traject A is vandaag volledig opgeleverd en goedgekeurd.
Voor het volledige deelproject openbaar domein Arena, inclusief de realisatie van traject A 'Arenaplein', werd initieel een projectbudget voorzien van 3.000.000,00 EUR inclusief btw.
budgetverhoging
Het initiële projectbudget voor het deelproject openbaar domein Arena werd bepaald op basis van een raming uit het inrichtingsplan uit 2020. Het oorspronkelijke uitgangspunt hierbij was dat dit projectbudget zou worden aangevuld met een evenwaardige subsidie vanuit Wonen in Vlaanderen. Gedurende de opstart van het deelproject openbaar domein Arena en de uitwerking van het aanbestedingsdossier van traject A 'Arenaplein' is er ten gevolge van verschillende factoren een significante stijging ontstaan in de bouwkost en de studiekost (ereloon van conventionele lonen). Inflatie is hier de belangrijkste en meest vanzelfsprekende factor, maar ook verdere afstemming rond het subsidietraject vanuit Wonen in Vlaanderen heeft hiertoe gezorgd. Voor het traject A 'Arenaplein' kunnen er namelijk geen subsidies worden aangevraagd aangezien deze niet grenst aan een nieuwbouwontwikkeling sociaal wonen, dit is wel nog steeds het geval voor traject B 'Arenawijk'. Om tegemoet te komen aan de ambities van het inrichtingsplan dient bijkomend budget toegevoegd te worden.
Om het aandeel van de werken voor AG Vespa te kunnen gunnen en de werken van traject A 'Arenaplein' op te leveren moet het projectbudget verhoogd worden met 600.000,00 EUR inclusief btw.
De realisatie van de opdracht wordt uitgevoerd door AG Vespa.
Het totale projectbudget voor het traject A 'Arenaplein' wordt geraamd op 3.600.000,00 EUR inclusief btw, erelonen, voorstudies en 15% onvoorziene omstandigheden. Bij aanvang van het project werd 3.000.000,00 EUR inclusief btw toegekend, hiervan werd reeds 455.045,58 EUR inclusief btw voorzien. Het college legt de overige 2.544.954,42 EUR inclusief btw vast. Het college voorziet bijkomend 600.000,00 EUR inclusief btw.
Volgende kosten worden in rekening gebracht:
Op het initiële projectbudget zijn de volgende kosten op afgerekend of gereserveerd:
AG Vespa heeft van de eerste fase: "Arenaplein", waarvan de omgevingsvergunning lopende is, de aanbesteding opgestart als een openbare procedure met prijs als enige gunningscriterium. Dit heeft geresulteerd in drie inschrijvers waarbij de laagst ingeschreven prijs 3.599.588,77 EUR (inclusief btw) bedraagt. AG Vespa past hier de verdeelsleutel op toe die tussen de partijen AG Vespa en Aquafin, zoals omschreven in hun samenwerkingsovereenkomst, is overeengekomen. Voor AG Vespa resulteert dit in een projectkost van 1.893.148,91 EUR exclusief btw en voor Aquafin resulteert dit in een projectkost van 1.308.878,59 EUR exclusief btw (btw verlegd). Dit leidt tot een aandeel van 2.290.710,18 EUR (59%) voor AG Vespa. Hier rekenen we nog 15% op voor meerwerken en indexering, dit leidt tot een gunningsbedrag voor AG Vespa van 2.634.317,00 EUR. Hierbij moeten nog enkele additionele kosten worden bijgerekend, waarvan een vernieuwing van de verlichting de grootste is: circa 100.000,00 EUR extra te voorzien.
Om het aandeel van de werken voor AG Vespa te kunnen gunnen en de werken van traject A 'Arenaplein' op te leveren moet het projectbudget verhoogd worden met 600.000,00 EUR inclusief btw.
De uitgaven worden verrekend op volgende boekingsadressen:
AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.
Het college keurt het geactualiseerde projectbudget van openbaar domein Traject A-Arenaplein goed.
Het College keurt de vastlegging van 2.544.954,42 EUR inclusief btw goed.
Het college keurt de vastlegging van het bijkomende budget goed van 600.000,00 EUR inclusief btw.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Arena AG Vespa Paradeplein 25 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer: BE0267402076 IBAN: BE37 0910 1270 6928 | 3.144.954,42 EUR | budgetplaats: 5291620000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2WNS020202PA3717 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA050610 budgetperiode: 2400-2600 | 4005593190 |