Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

2024_CBS_02311 - District Ekeren. Gerardus Stijnenlaan - Proefopstelling. Quick Respons verkeersveiligheid - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02311 - District Ekeren. Gerardus Stijnenlaan - Proefopstelling. Quick Respons verkeersveiligheid - Goedkeuring 2024_CBS_02311 - District Ekeren. Gerardus Stijnenlaan - Proefopstelling. Quick Respons verkeersveiligheid - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) keurde het college de principes van de snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen goed.

Het college keurde op 19 januari 2018 (jaarnummer 497) en 24 augustus 2018 (jaarnummer 7695) de uitgebreide lijst goed.

Het college keurde op 14 december 2018 (jaarnummer 11192) de deelopdracht GAC/2014/2566/CB67 goed voor de uitvoering van snelle en tijdelijke verkeersmaatregelen op diverse locaties in stad Antwerpen, aan de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54, 9140 Temse, ondernemingsnummer 0439 524 816.

Het college keurde op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) de prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep 'verkeersveiligheid' te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst zal er op basis van snelheidsmetingen een nieuwe prioriteitenlijst ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college.

In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2025 dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) is wat er verwacht wordt in verband met verkeersveiligheid opgenomen onder resolutie 164 'Op basis van lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, gaan we met de districten, het Vlaams Gewest en Havenbedrijf over tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering'.

De Gerardus Stijnenlaan in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 september 2018 (jaarnummer 8104);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Donk'.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt snelheidsbeperkende ingrepen voor in de Gerardus Stijnenlaan die na goedkeuring van het district Ekeren ingevolge de bepalingen uit het principebesluit uitgevoerd en gefinancierd door stad Antwerpen.

De voorgestelde ingrepen werden opgemaakt in overleg met het district Ekeren, maar ingevolge de bepalingen uit het principebesluit uitgevoerd en gefinancierd door stad Antwerpen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer; 
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Regelgeving: bevoegdheid

Argumentatie

Volgende maatregelen werden door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) uitgewerkt voor de Gerardus Stijnenlaan (prioriteitenlijst 3, plaats 7):

  • 3 verkeersplateaus ter hoogte van huisnummers 156, 175, 80;
  • markering en stadsgrijze plooibakens in de parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 156;

Er was nog een locatie aangewezen voor het plaatsen van een verkeersplateau, dit is echter ook de plek waar op termijn een plateau komt in functie van het nieuwe fietspad. Vanwege deze overlap in plannen wordt besloten nog geen tijdelijk verkeerplateau op deze locatie te voorzien.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Gerardus Stijnenlaan goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Gerardus_Stijnenlaan_snelheidsremmende_ingrepen.pdf