De gemeenteraad keurde op 14 december 2020 (jaarnummer 775) het Antwerpse klimaatplan ‘Antwerpen voor klimaat’ goed. Hierin vormt deelmobiliteit een belangrijke hoeksteen om de klimaatambities van de stad hand in hand te laten gaan met haar bereikbaarheid.
In lijn met deze doelstelling lanceren Autodelen.net, BVS, Netwerk Duurzame Mobiliteit en de VVSG met de steun van Vlaanderen (Departement Omgeving) in 2024 de Green Deal ‘Deelmobiliteit en Wonen’ (zie https://omgeving.vlaanderen.be/nl/green-deal-deelmobiliteit-en-wonen). Met deze Green Deal willen ze de integratie van deelmobiliteit in de woonomgeving een evidentie maken tegen 2027. Drie jaar lang zal er met een vrijwillige overeenkomst tussen de Vlaamse overheid en een breed spectrum van partners (lokale besturen, projectontwikkelaars, mobiliteitsorganisaties, aanbieders van deelmobiliteit, syndici en anderen) worden samengewerkt met dat doel voor ogen.
Green Deals zijn een instrument en initiatief van de Vlaamse overheid om ondernemingen en sectoren te vergroenen met projecten rond water, voedsel, circulaire economie, enzovoort. Het gaat om vrijwillige, ambitieuze, innovatieve groene samenwerkingsprojecten tussen bedrijven, organisaties en de overheid om samen op korte termijn (zo’n drie à vier jaar) duurzame acties te realiseren. De Vlaamse overheid neemt daarbij een faciliterende, ondersteunende (niet-financiële) rol en engageert zich daarbij om belemmeringen binnen o.a. wet- en regelgeving, financiering en draagvlak weg te werken.
Binnen de Green Deal ‘Deelmobiliteit en Wonen’ worden er zes hoofddoelen geformuleerd:
Als ondertekenaar van de Green Deal worden enkele engagementen opgenomen:
Met een efficiënte tijdsbesteding kan de stad Antwerpen in het kader van de Green Deal de volgende engagementen opnemen:
Het particulier autodelen in Antwerpen kent de laatste jaren een grote vooruitgang. Dit is deels het gevolg van het nieuw autodeelreglement dat verschillende soorten parkeervergunningen voor particuliere autodelers voorziet. Zo kan er ook een parkeervergunning voor autodelers worden verkregen door autodelers die niet zijn aangesloten bij een erkende particuliere autodeelorganisatie. Dit beleid zal in een informatiemoment dieper worden toegelicht aan andere centrumsteden in Vlaanderen.
Elk jaar op een zondag in september vindt het evenement Antwerpen Shift plaats, waarbij andere vervoersmodi dan de wagen in de verf worden gezet. Deze dag kan worden gebruikt om ook de bewustwording rond het autodelen te vergroten. De autodeelspelers krijgen op deze dag de mogelijkheid om gratis testritten aan te bieden aan bezoekers. Slim naar Antwerpen zal dit event mee organiseren en hierrond communiceren. Op lange termijn is het dan de bedoeling dat deze mogelijkheid om deelwagens uit te testen zich elk jaar op de dag van Antwerpen Shift voordoet.
Enkele keren per jaar organiseren wijkwerkers per district een welkomstmoment voor nieuwe bewoners. Deze welkomstmomenten kunnen worden gebruikt om het draagvlak rond deelmobiliteit te vergroten. De stad zal folders opmaken per district met een grafisch kaartje waarop de verschillende hubs van autodelen, fietsdelen en microdeelmobiliteit staan aangeduid. Deze folders zullen dan verder kort worden toegelicht, zodat het concept van deelmobiliteit in elk district grondig aan bod komt.
Twee keer per jaar komen alle stakeholders die deel uitmaken van de Green Deal samen op een terugkommoment om de ervaringen en ontwikkelingen rond deze Green Deal te bespreken en adviezen uit te wisselen. Stad Antwerpen engageert zich om in de tijdspanne tot eind 2026 minstens één van zo’n terugkommomenten te faciliteren door op te treden als gastlocatie.
Het college keurt de deelname aan de Green Deal 'Deelmobiliteit en wonen' goed, waarbij stad Antwerpen de volgende engagementen opneemt: