Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

2024_CBS_02332 - District Deurne. Van Strydoncklaan (gewestweg) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02332 - District Deurne. Van Strydoncklaan (gewestweg) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_02332 - District Deurne. Van Strydoncklaan (gewestweg) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Van Strydoncklaan in het district Deurne:
  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • maakt deel uit van de proefopstelling 'verbeteren verkeersveiligheid ter hoogte van de fietsoversteek en ter hoogte van het kruispunt van de Van Strydoncklaan met de Boterlaarbaan' die goedgekeurd werd door het college op 14 januari 2022 (jaarnummer 318);
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Naar aanleiding van een melding betreffende het parkeren van autocars en vrachtauto's, heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) onderzocht of het parkeerregime voor deze voertuigen veilig en overzichtelijk kan geregulariseerd worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • de bestaande parkeerverboden ter hoogte van het nummer 97 worden opgenomen in het reglement (artikel 1);
  • het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton ter hoogte van de nummers 478 en 492 (artikel 2).
    De opzet van dit parkeerregime houdt rekening met de parkeerdruk in de nabije omgeving, algemene verkeersbewegingen op de rijbaan en de zichtbaarheid aan oversteekpunten.

Het parkeerregime voor voertuigen wijzigt, maar de parkeerbalans blijft neutraal.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 20 december 2023 Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 22 februari 2024 (jaarnummer 13) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Strydoncklaan in het district Deurne goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231127_DE_Van Strydoncklaan_AVR (1).pdf
  • 20240103_DE_Van Strydoncklaan_Sign_Parkeeregime_Overzichtsplan (1).pdf
  • 20240103_DE_Van Strydoncklaan_Sign_Parkeeregime_Plan1 (1).pdf
  • 20240103_DE_Van Strydoncklaan_Sign_Parkeeregime_Plan2 (1).pdf