Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

2024_CBS_02117 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151446. Kerkstraat 67-67A. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02117 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151446. Kerkstraat 67-67A. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02117 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151446. Kerkstraat 67-67A. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023151446

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ingrid Van Looveren met als adres Kerkstraat 67 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Kerkstraat 67-67A te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 583V

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning, wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar wonen en het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/06/1964: vergunning (18#83833) voor een verbouwing;

-          3/05/1929: toelating (1929#33127) voor gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • handel op de gelijkvloerse verdieping;
  • meergezinswoning op de bovenliggende verdiepingen;
  • 3 woongelegenheden, 1 per verdieping;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte 16 m;
  • kroonlijsthoogte 15,55 m;
  • open ruimte met een oppervlakte van 35 m²;

-          gevelafwerking:

  • winkelpui in grijs kwartsiet;
  • dorpels in blauwe hardsteen;
  • verdiepingen beige natuursteen;
  • wit buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • terras met een oppervlakte van 8 m².

 

Bestaande toestand

-          dienstverlening op de gelijkvloerse verdieping;

-          antraciet, pvc buitenschrijnwerk op de verdiepingen;

-          gewijzigde indeling van het winkelpui;

-          gewijzigde raamopeningen in de aanbouw;

-          aangebrachte publiciteitsinrichting;

-          gewijzigde interne indeling met constructieve wijzigingen;

-          tuinberging van 10m².

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wijzigen van de functie van het gelijkvloers van dienstverlening naar wonen;
  • vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4;
  • voor de nieuwe woongelegenheid zijn volgende gegevens beschikbaar:
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 71 m²;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • isoleren van de achtergevel op het gelijkvloers;
  • bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping tot 16,16 m;
  • kroonlijsthoogte 15,55 m;
  • open ruimte met een oppervlakte van 43,5 m²;

-          gevelafwerking:

  • plint in zwart geschilderde gevelsteen;
  • gelijkvloers in beige sierpleister;
  • verdiepingen in beige natuursteen;
  • dorpels in blauwe hardsteen;
  • antraciet, pvc buitenschrijnwerk;
  • wijzigen van raam- en deuropeningen in de voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping;

-          inrichting:

  • slopen van de bestaande, niet-vergunde tuinberging;
  • heraanleggen van het terras met een oppervlakte van 15 m² in waterdoorlatende klinkerverharding;
  • fietsenberging voor 2 fietsen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de tuinberging;

-          aanleggen van verhardingen;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4;

-          wijzigen van de functie van het gelijkvloers van dienstverlening naar wonen;;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van raam- en deuropeningen in de voorgeven;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

15 januari 2024

26 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

15 januari 2024

25 januari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

15 januari 2024

16 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

15 januari 2024

17 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr), zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: indien de voorgevel is opgetrokken in natuursteen, in polychroom metselwerk, afgewerkt met simili of indien de gevel decoratieve tegeltableaus bevat is het niet toegelaten om bepleistering aan te brengen op voorgevel;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: meergezinsgebouwen of gemengde gebouwen met minimaal 4 woningen dienen een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling te hebben die voorzien wordt van verluchting. De netto-vloeroppervlakte dient minimaal 4 vierkante meter te bedragen bij een meergezinsgebouw of gemengd gebouw met maximaal 12 zelfstandige woningen;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: de voorziene fietsenberging voldoet niet aan de inrichtingsprincipes van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het wijzigen van de handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping naar wonen waardoor het aantal wooneenheden in het pand wijzigt van 3 naar 4.

Het pand is gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden. In de zone voor verspreide bewinkeling kan een woonruimte op de gelijkvloerse verdieping voorzien worden.

De aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume. De bijkomende wooneenheid heeft een ruime vloeroppervlakte en een kwalitatieve buitenruimte. Het pand is voldoende groot om de nodige bergingen, gangen, technische (energie) ruimten en afvalverzameling functioneel in te richten.

Er wordt geoordeeld dat zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven, en de draagkracht van het pand, noch van zijn omgeving overschreden wordt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping is in de vergunde toestand afgewerkt met grijs kwartsiet. In de nieuwe toestand wordt deze gevel afgewerkt met beige sierpleister. Dit is in strijd met artikel 11 van de bouwcode. De natuursteen gevelafwerking moet behouden blijven en de nieuwe delen van de voorgevel van de gelijkvloerse verdieping moeten met hetzelfde materiaal afgewerkt worden. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij vergunning.

 

De resterende voorgestelde materialen van de gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel. Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de bepalingen inzake visueel-vormelijke elementen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De extra wooneenheid heeft het nodige wooncomfort.

Door de hoge ramen kan natuurlijk licht diep in de leefruimtes doordringen. Het is daarnaast positief dat aansluitend aan de wooneenheid een terras met tuin wordt voorzien.

De wooneenheid heeft voldoende gebruiksgenot.

 

Door het vermeerderen van het aantal wooneenheden van 3 naar 4 moet de aanvraag conform artikel 26 van de bouwcode voorzien in een gemeenschappelijke verluchte, afgescheiden ruimte voor afvalverzameling. Op de aangeleverde plannen is deze afvalberging niet voorzien. Er wordt opgelegd als voorwaarde bij vergunning om een afvalberging te voorzien in de kelderruimte met een oppervlakte van 4.20 m².

 

Daarnaast wordt opgemerkt dat de fietsenberging niet voldoet aan de inrichtingsprincipes zoals bepaald in artikel 29 van de bouwcode. De breedte en lengte van de ruimte is onvoldoende om de fietsen op een comfortabele wijze te stallen. Bijkomend wordt in het advies van de brandweer als voorwaarde opgelegd dat de fietsenberging afgesloten moet worden met een deur. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd om de ruimte van de fietsenberging aan te passen naar een breedte van 1,60 m en een diepte van 3 m. Deze ruimte moet afgesloten worden van de inkomhal door middel van een deur.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voor voorliggende aanvraag werd het advies van de stedelijke dienst mobiliteit ingewonnen. Het advies is samengevat in onderstaande tabel. Dit advies wordt gevolgd.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 3 naar 4. Het handelsgelijkvloers wordt verbouwd naar een bijkomend appartement. De 3 bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

Voor het handelsgelijkvloers in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0

 

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

3. In de kelderruimte met een oppervlakte van 4.20 m² een gemeenschappelijke afvalberging te voorzien;

4. De ruimte van de fietsenberging te voorzien van een breedte van 1,60 m en een diepte van 3 m;

5. De fietsenberging afgesloten te voorzien van de inkomhal door middel van een deur;

6. De natuursteen voorgevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping te behouden en nieuwe delen met hetzelfde materiaal af te werken.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 november 2023

Volledig en ontvankelijk

15 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

15 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 april 2024

Verslag GOA

5 maart 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

3. In de kelderruimte met een oppervlakte van 4.20 m² een gemeenschappelijke afvalberging te voorzien;

4. De ruimte van de fietsenberging te voorzien van een breedte van 1,60 m en een diepte van 3 m;

5. De fietsenberging afgesloten te voorzien van de inkomhal door middel van een deur;

6. De natuursteen voorgevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping te behouden en nieuwe delen met hetzelfde materiaal af te werken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.