Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023120553 |
Gegevens van de aanvrager: | Yassen Boulakhrif met als adres Fredegandus Van Rielstraat 42 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Fredegandus Van Rielstraat 42 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nrs. 261G3 en 261Y3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning: volume-uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/03/1973: vergunning (19734111) voor het oprichten van een woning.
Vergunde toestand;
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een overdekte-verandaconstructie en een berging in de tuinzone;
- uitbreiden van het volume op de gelijkvloerse verdieping;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Het ontwerp houdt onvoldoende rekening met de links aanpalende bebouwing.
Een perceelsbrede uitbreiding zal een onaanvaardbare impact veroorzaken naar de linkerbuur. Een uitbreiding met een bouwdiepte van 16 m is tevens niet in harmonie met de bebouwing in de rij. De bouwdiepte wordt namelijk afgebouwd naar de hoek van het bouwblok. Bij een mogelijke uitbreiding dient dan ook de bouwdiepte van de aanpalende links en rechts gevolgd te worden, met op eigen terrein een overgang tussen deze bouwdieptes.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het verbouwen van een bestaande eengezinswoning. De voorgestelde werken tasten de bestaande functie van eengezinswoning niet aan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De woning in gesloten bebouwing situeert zich in de Fredegandus Van Rielstraat, naast het hoekpand aan de zijde van de Ruggeveldlaan.
Naast het uitbreiden van het volume op het gelijkvloers zullen er ook interne wijzigingen gebeuren en zullen de voor- en achtergevel geïsoleerd en afgewerkt worden met een nieuwe lichtgrijze bepleistering. Deze materiaalkeuze wordt verder in de beoordeling besproken bij “Visueel-vormelijke elementen”.
Bijkomend wordt in de tuin een bestaand tuinhuis afgebroken
De uitbreiding van het gelijkvloers zal gebeuren over de volledige breedte van het perceel. De bouwdiepte neemt hierdoor aan de linkerzijde toe van 11 meter naar 16 meter. Ten opzichte van de rechts aanpalende zal de bouwdiepte, omwille van de schuine voorgevellijn, toenemen tot 15 meter, wat 1,76 meter meer is dan de bestaande bebouwing op het gelijkvloers bij deze rechts aanpalende.
Hoewel deze voorgestelde bouwdiepte mogelijk in verhouding staat tot de eigen perceelsdiepte, dient er ook gekeken te worden naar de aansluitingen bij beide aanpalende panden. De bouwdiepte wordt namelijk afgebouwd naar de hoek van het bouwblok. Bij een mogelijke uitbreiding dient dan ook de bouwdiepte van de aanpalende links en rechts gevolgd te worden, met op eigen terrein een overgang tussen deze bouwdieptes.
Dit is vooral van belang ten opzichte van de links aanpalende. Dit betreft immers het hoekpand met een beperkte open ruimte achter de bebouwing, in de oksel van het bouwblok.
En hoewel dit hoekpand volgens de ingediende plannen het links naast het hoekpand gelegen perceel als tuin gebruikt, kan hier geen aanname gedaan worden dat dit een blijvende situatie is. Het hoekpand is aan de zijde van deze tuin immers voorzien van een wachtgevel, wat het mogelijk toekomstig bebouwen van deze bij dit hoekvolume horende tuinzone niet volledig uitsluit.
Aan de linkerzijde van het pand in de aanvraag moet er dus degelijk rekening gehouden worden met de beperkte tuinruimte en -diepte van dit hoekpand in de oksel van het bouwblok.
Door de beoogde werken zal ten opzichte van de links aanpalende de scheidingsmuur over een diepte van 4,86 meter doorgetrokken worden en dit met een hoogte van 3,49 meter. Dit is nagenoeg de volledige diepte van deze beperkte tuin achter het hoekpand.
De impact van het optrekken van en nieuwe scheidingsmuur met een hoogte van 3,49 meter en dit tot een totale bouwdiepte van 16 meter is dan ook aanzienlijk ten opzichte van deze beperkte tuinruimte van deze links aanpalende en kan op deze plek niet aanvaard worden.
De overgang tussen de toelaatbare bouwdiepte aan de rechterzijde van het perceel in de aanvraag en deze welke toegestaan kan worden aan de linkerzijde van het perceel in de aanvraag zal dan ook op eigen terrein opgevangen moeten worden.
Dit alles maakt dat de in dit dossier voorgestelde perceelsbrede uitbreiding niet voldoet aan artikel 10 van de bouwcode, waarin gesteld wordt dat bij de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte rekening gehouden moet worden met de aanwezige omgeving. De hier voorgestelde uitbreiding kan niet aanvaard worden.
Visueel-vormelijke elementen
Naast de gevraagde uitbreiding op het gelijkvloers worden ook de bestaande gevels, zowel de voor- als de achtergevel geïsoleerd en afgewerkt met een lichtgrijze bepleistering, en dit na het licht wijzigen van de gevelopeningen.
Het na isoleren van gevels sluit aan bij de klimaatdoelstellingen van stad Antwerpen.
Hoewel pleister niet voorkomend is in de directe omgeving van de aanvraag, en een afwerking die dichter aansluit bij het kenmerkende bakstenen gevelbeeld, de voorkeur wegdraagt, is de voorgestelde afwerking in lichte kleur aanvaardbaar.
Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpels, plint, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.
Vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit dient verder aandacht besteed te worden aan een aantal ontwerpdetails bij het opnieuw bepleisteren van de gevel. Concreet dienen de afmetingen van de raamopeningen en de arrière-corps behouden te blijven en moet er gebruik worden gemaakt van hoekprofielen voor het pleisterwerk die niet zichtbaar zijn in de gevel. Er moet een plint in natuursteen geplaatst worden met een minimale hoogte van 60 cm en na het uitvoeren van de werken moet de plint voorbij het gevelmateriaal steken. Dit om de gevelpleister tegen beschadigingen te beschermen.
Bovenstaande zal als voorwaarden bij de vergunning opgenomen worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde werken beogen een optimalisering van de woonoppervlakte. De voorgestelde uitwerking ervan houdt onvoldoende rekening met de plek en de daarbij horende randvoorwaarden en kan niet in aanmerking komen om vergund te worden.
De uitbreiding achteraan de woning en de bijhorende constructieve werken intern zullen uitgesloten worden uit deze vergunning. De aangevraagde voorgevelwijziging is wel aanvaardbaar in deze context en kan wel gunstig geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 26 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 25 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 24 maart 2024 |
Verslag GOA | 5 maart 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.