Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023116665 |
Gegevens van de aanvrager: | CVBA CMC CONSTRUCT met als adres Autolei 64 te 2160 Wommelgem |
Ligging van het project: | Falconplein 36 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 541F |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een winkelruimte en wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/99785;
- 4/01/2019: opname in het vergunningenregister (2018142) van de constructie Falconplein 36 district Antwerpen, inclusief de functie van appartementsgebouw met handel gelijkvloers en vier woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning;
- 5/06/1908: toelating (1908#725) voor het afbreken en verbouwen van het huis en tijdelijk oprichten van een loods op de openbare weg.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- gelijkvloerse winkelruimte;
- gelijkvloerse voorgevel wit beschilderd met behoud van de zijkanten in blauwe hardsteen;
- plint in blauwe hardsteen verdwenen;
- nieuwe ramen met buitenschrijnwerk in wit pvc met bedekte bovenlichten (onder poutrel);
- plaatsing van een rolluik in wit aluminium onder de poutrel;
- regularisatie van de trap naar de kelder en naar de tussenverdieping (bergruimte).
- Regulariseren van verlagen vloerplaat mezzanine
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- plaatsen van een rolluik;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 8 november 2023 | 17 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 8 november 2023 | 25 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgende punten:
- Artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarden: ondanks de wenselijkheid van behoud worden de gelijkvloerse voorgevel, plint, buitenschrijnwerk en raamindeling gewijzigd.
- Artikel 2.1.7 Gevelmaterialen: het verwijderen (of beschilderen) van de plint en het plaatsen van ramen met gesloten bovenlichten en buitenschrijnwerk in wit pvc is niet wenselijk.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde meergezinswoning met handelsgelijkvloers is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de aanwezige functies op de omliggende percelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Cultuurhistorische en Visueel-vormelijke elementen
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“Men wenst volgende ingrepen te doen gekoppeld aan de ingebruikname van de oorspronkelijke smidse als aparte winkelruimte
- een rolluik te voorzien in wit alu onder de poutrel
- regularisatie van de trap naar de kelder en naar de tussenverdieping (bergruimte) .
Verder merken we op dat:
- De plint in blauwe hardsteen is verdwenen;
- Er een nieuw pvc-schrijnwerkgeheel is aangebracht bestaande uit een deur en een uitstalraam met gesloten bovenlichten (onder poutrel)
De ingebruikname van de voormalige smidse als winkelunit respecteert de basisstructuur van dit vroeg 20st eeuwse ondiepe pand. Het voorzien van een trap naar mezzanine en kelder is te onderzoeken. Het lijkt alsof de kelders gelijktijdig opgetrokken zijn met de bovenbouw en er geen tongewelfde kelders meer aanwezig zijn die verwijzen naar een oudere constructie. Ook een trap naar de mezzanine is bespreekbaar op voorwaarde dat er geen waardevol plafond aanwezig is. In een smidse lijkt dit weinig waarschijnlijk maar er is geen info over het interieur aangeleverd. De overige ingrepen waaronder het vervangen van het etalageraam door een pvc-geheel met gesloten bovenlichten en het weghalen van de blauwe hardstenen plint doen afbreuk aan de beeldwaarde van de fraaie art-nouveaugevel en hollen de erfgoedwaarde verder uit. Een regularisatie van deze toestand is niet aanvaardbaar. Het plaatsen van een opbouwrolluik onder de poutrel versterkt dit bovendien. Een gevelvalorisatie op basis van een herwaardering van de historische toestand dringt zich op en dit voor de totale gevel. Ook het rechterdeel, vandaag geen deel van de aanvraag, werd tussen 2009 en 2013 onvergund aangepakt, zonder rekening te houden met het historisch gevelbeeld.
Monumentenzorg adviseert de voorliggende aanvraag ongunstig en vraagt een gevelvalorisatie op basis van een herwaardering van de historische toestand. Voor het valoriseren van winkelpanden kan mogelijk beroep gedaan worden op de stedelijke handelspandenpremie. “
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het ongunstig advies van de dienst Monumentenzorg bijgetreden.
De voorgestelde werken zijn hierdoor strijdig met artikels 5 en 11 van de bouwcode en artikels 2.1.1 en 2.1.7 van het RUP.
De gevelwijzigingen doen in grote mate afbreuk aan het gevelbeeld en bij uitbreiding aan de omgeving en kunnen niet gunstig geadviseerd worden.
De aanvraag dient geweigerd te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 8 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 20 november 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 19 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 21 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 22 maart 2024 |
Verslag GOA | 5 maart 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
20 november 2023 | 19 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Bespreking van de bezwaren
Strijdig met statuten van het gebouw: Het bezwaar dat er niet voldaan is aan contractuele plichten; In de basisacte staat dat er geen eenzijdige wijzigingen mogen worden aangebracht aan de gemeenschappelijk gevel van het gebouw.
Beoordeling: Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ongegrond.
Strijdig met brandnormering: Het bezwaar dat de kelders toebehorend aan het handelsgelijkvloers niet door middel van een brandwerende deur, doch louter door een eenvoudige houten deur worden afgescheiden van de gemeenschappelijke kelder van het appartementsgebouw.
Beoordeling: De brandweer die om advies werd gevraagd gaf een voorwaardelijk advies. Het is de plicht van de aanvrager de werken uit te voeren conform de voorwaarden opgelegd door de brandweer. Het bezwaar is gegrond.
Uitzicht: Het bezwaar dat het rolluik aan het handelspand ver voort komt en niet esthetisch is.
Beoordeling: Het is de taak van de omgevingsambtenaar om de aanvraag af te toetsen aan de goede ruimtelijke ordening. De omgevingsambtenaar is eveneens van mening dat voorgestelde gevelwijziging een grote negatieve impact heeft op de beeldkwaliteit. Monumentenzorg die in deze aanvraag om advies werd gevraagd gaf eveneens een ongunstig advies. Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.