Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023153490 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Cas Baldewijns met als adres Zuidvest 23 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Zuidvest 23 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie C nr. 336P |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/8/2018: vergunning deputatie na vergunning college (201721276) voor het verbouwen en uitbreiden van een woning;
- 29/3/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/105199;
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
bijbouw van 1 bouwlaag met hellend dak dwars op de hoofdbouw;
eenlaagse achterbouw rechts met plat dak tot op de rechter perceelsgrens tot 17,0m diep;
eenlaagse achterbouw links achter hoofdbouw tot 12,77m diep;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking nieuwe achterbouw:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de huidige achterbouw links;
- uitbreiden van een eengezinswoning met een eenlaagse achterbouw.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 15 januari 2024 | 29 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punt:
Er dient een toezichtsput DWA te worden voorzien conform de geldende voorschriften.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft een beperkte uitbreiding van een bestaande eengezinswoning. De functie van eengezinswoning blijft bewaard waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het pand bestaat uit een klein woonstalhuis dat in 2018 werd uitgebreid met een garage en berging. De bestaande toestand is identiek aan de vergunde toestand.
Links achteraan het pand worden een in hout uitgevoerde saunakamer en eetplaats afgebroken. Volgens de beschrijvende nota bij de aanvraag hebben deze ruimtes een zeer lage afwerkingsgraad en worden daarom vervangen door een nieuwe volwaardige constructie.
Deze nieuwe constructie heeft een iets grotere oppervlakte dan de bestaande constructies. Aan de linkerzijde neemt de bouwdiepte van de woning hierdoor toe van 12,77 meter naar 15 meter.
Het nieuwe volume heeft een kroonlijsthoogte van 3,30 meter en is hiermee lager dan de kroonlijsthoogte van het hoofdgebouw, waaraan geen werken gepland worden.
Het hoofdgebouw blijft dan ook duidelijk leesbaar.
De nieuwe zijgevel wordt in lijn gezet met de zijgevel van het hoofdgebouw, waardoor de afstand tot de linker perceelsgrens 1,32 meter bedraagt. Deze afwijking van de standaard 3 meter afstand ten opzichte van de perceelsgrens kan hier toegestaan worden omdat de uitbreiding enkel het gelijkvloers betreft en er op de erfscheiding een voldoende hoge afsluiting aanwezig is.
Binnen dit nieuwe volume worden, naast de inkomzone, zones voorzien voor een keuken, eetplaats en zitplaats.
De voorgestelde bouwdiepte van 15 meter staat in verhouding met de perceelsdiepte van +/- 42 meter waardoor het voorgestelde volume ruimtelijk aanvaardbaar is.
Aangezien de werken zich aan de achterzijde van de woning situeren is de impact van de hier voorgestelde verbouwingen naar de omgeving toe ook zeer klein. Voor de woning zelf betekenen ze echter een toename van de algemene woon- en leefkwaliteit waardoor de aanvraag ruimtelijk aanvaard kan worden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorziene verbouwing situeert zich aan de achterzijde van de woning en heeft als dusdanig geen invloed op het straatbeeld en de cultuur-historische waardevolle voorgevel van de hoofdbebouwig, welke opgenomen is in de inventaris onroerend erfgoed.
De houten constructies van de sauna en eetplaats worden vervangen door een volume afgewerkt in rode gevelbaksteen, dezelfde als de huidige aanbouw, en voorzien van grijs aluminium schrijnwerk.
Het nieuwe volume is lager dan de kroonlijst van het hoofdhuis waardoor het hieraan ondergeschikt blijft. Het woonstalhuis blijft hierdoor visueel afgetekend in het straatbeeld.
De voorgestelde afwerking van het nieuwe volume kan aanvaard worden.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag betreft werken aan een vastgesteld woonstalhuis met haakse stal van omstreeks 1930, latere aanbouw en recente garage.
De haakse stal werd geïsoleerd ter hoogte van de zijgevel en voorzien van een nieuw bakstenen parement waarvan de kleurstelling licht afwijkt van het woonhuis. Ook de voorgevel van de stal kreeg eenzelfde bakstenen parement, de plint werd hierbij niet hernomen waardoor er enigszins afbreuk gedaan wordt aan de beeld- en ensemblewaarde van het geheel.
Men wenst de bestaande achterbouw te vervangen door een nieuwe uitbreiding. Dit is aanvaardbaar. Deze aanbouw is van latere datum en werd reeds deels verwijderd bij het plaatsen van de recente garage. De erfgoedwaarde wordt voornamelijk gedefinieerd door het woonstalhuis. Dit wordt beperkt gereorganiseerd binnen de bestaande indeling. De voutekelder en het opkamertje, typisch voor een pand in agrarische context, blijven bewaard. Het is wenselijk om andere waardevolle interieurelementen zoals de schouwen, de lijstplafonds, en de vloeren ook te bewaren of vooraf contact op te nemen met de stedelijke dienst Monumentenzorg. Aangezien het echter niet duidelijk is of dit effectief het geval is, en contact met de architect wees eerder op het tegengestelde, wordt dit hier als aanbeveling meegegeven.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Naar aanleiding van de verbouwing wordt de riolering in orde gebracht. Een septische put, alsook een hemelwaterbuffering met regenwaterput en infiltratiebekken is voorzien. Omwille van de grote tuin wordt er geen overloop RWA naar de straat gebracht.
Uit lezing van de plannen blijkt dat er ter plaatse van de aansluiting van de leidingen met het open rioolstelsel geen toezichtsput aanwezig is zoals gevraagd wordt in toepassing van artikel 41 van de bouwcode. Het voorzien van deze toezichtsput zal als voorwaarde bij een vergunning opgenomen worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het voorzien van een toezichtsput ter hoogte van de aansluiting van de leidingen met het open rioolstelsel om te voldoen aan artikel 41 van de bouwcode.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 15 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 15 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 14 april 2024 |
Verslag GOA | 6 maart 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het voorzien van een toezichtsput ter hoogte van de aansluiting van de leidingen met het open rioolstelsel om te voldoen aan artikel 41 van de bouwcode.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.