Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

2024_CBS_02157 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2023129137. Caronstraat ZN. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02157 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2023129137. Caronstraat ZN. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_02157 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2023129137. Caronstraat ZN. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023129137

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stefan Van Herwegen met als contactadres Guido Gezellelaan 110 te 2640 Mortsel

Eigenaars:

mevrouw Agna Preud'homme met als adres Kwakkelstraat 17 te 2530 Boechout, de heer François Preud'homme met als adres Copstraat 4 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en de heer Kurt Preud'homme met als adres Meerlenhoflaan 77 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Caronstraat ZN te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 36 sectie B nrs. 211D14, 211K11 en 211P13

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden, stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van percelen in 2 loten voor eengezinswoningen

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen relevante voorgeschiedenis terug te vinden.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning met naastgelegen braakliggend stuk tuin;

-          bouwvolume:

  • woning rechterzijde perceel: halfopen bebouwing van 2 bouwlagen met een zadeldak;
  • gebouw linkerzijde perceel: woning met verschillende bergplaatsen;

 

Bestaande toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          functie: perceel ingericht als een stuk tuin;

-          bouwvolume:

  • losstaande bijgebouwen bestaande uit enkele hokken en een serre;

-          inrichting:

  • bomen en struiken.

 

Nieuwe toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          verkavelen van de percelen in 2 loten;

-          vellen van een aantal bomen;

-          slopen van de bijgebouwen;

-          lot 1:

  • bestemming: eengezinswoning;
  • bouwvolume:

-          halfopen bebouwing;

-          gevelbreedte van 5 m;

-          eerste 9 m: 2 bouwlagen en een schuin dak;

-          9 – 13 m: maximaal 2 bouwlagen met een plat dak;

-          zijtuin: garage of carport van maximaal 3 m op 8 m;

  • perceel:

-          oppervlakte van 487 m²;

-          straatbreedte van 8 m;

-          lot 2:

  • bestemming: eengezinswoning;
  • bouwvolume:

-          gesloten bebouwing;

-          gevelbreedte van 8 m;

-          eerste 9 m: maximaal 2 bouwlagen en een schuin dak;

-          9 – 13 m: maximaal 2 bouwlagen met een plat dak;

  • perceel:

-          oppervlakte van 388 m²;

-          straatbreedte van 8 m;

-          weguitrusting:

  • Caronstraat is een uitgeruste gemeenteweg in betonstraatstenen, voorzien van voetpaden aan weerskanten in betontegels en een parkeerstrook op de rijbaan.

 

Inhoud van de aanvraag

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van vrijstaande constructies;

-          vellen van hoogstammige bomen;

-          verkavelen van percelen in 2 loten voor woningbouw.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

 

Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

22 november 2023

6 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

22 november 2023

10 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

22 november 2023

11 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

22 november 2023

3 januari 2024

Gunstig

Water-link

22 november 2023

6 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 november 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 november 2023

24 november 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

22 november 2023

5 december 2023

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het verkavelen van drie bestaande percelen in twee nieuwe kavels voor twee eengezinswoningen. De percelen zijn volgens het gewestplan gelegen in woongebieden. De straat wordt tevens gekenmerkt door hoofdzakelijk eengezinswoningen waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De verkavelingsaanvraag beoogt de mogelijkheid tot het bouwen van twee eengezinswoningen. Beide percelen hebben een straatbreedte van 8 meter. Er wordt één woning (lot 1) voorzien in half open bebouwing met een gevelbreedte van 5 meter en aangrenzend een zijtuinstrook van 3 meter. De andere woning (lot 2) wordt voorzien in gesloten bebouwing en heeft een gevelbreedte van 8 meter.

 

Door de voorgestelde inplanting sluit de eengezinswoning (lot 2) aan bij de reeds bestaande woningen in dit straatdeel. De gevelbreedte laat tevens toe om in overeenstemming met (artikel 12 van) de bouwcode een inpandige garage te voorzien. Door voor de andere eengezinswoning (lot 1) een gevelbreedte van 5 meter aan te houden, kan er een garagegebouw of carport worden voorzien in de zijtuinstrook. Door het laten terugspringen van het garagegebouw wordt het principe van een halfopen bebouwing visueel benadrukt. De overige zone die niet als oprit naar de garage leidt, kan vervolgens maximaal vergroend worden conform de voorschriften van de bouwcode.

 

Voor beide percelen kan er een eengezinswoning worden opgetrokken waarbij voor de 1ste 9 meter twee bouwlagen en schuin dak toegelaten zijn. Aansluitend aan het hoofdvolume van 9 meter kan er een uitbreiding worden gerealiseerd van maximaal twee bouwlagen met een plat dak en dit tot een maximale bouwdiepte van 13 meter.

 

De voorgestelde bebouwing is inpasbaar in de bebouwde omgeving. Dit straatsegment kenmerkt zich, in tegenstelling tot de andere percelen in de straat, door een reeks eengezinswoningen met een voortuinstrook. De overgang tussen beide typologieën (huizenrij zonder voortuin versus straatsegment met voortuin) wordt zowel ruimtelijk als visueel vormgegeven door de 1ste woning in dit straatdeel te voorzien als een halfopen bebouwing met zijtuinstrook. Dit wordt voor de huidige verkavelingsaanvraag verdergezet. Schaal en ruimtegebruik zijn aldus gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De afwerkingsmaterialen van de zichtbare gevels in de straat dienen te worden voorzien in een textuur en kleurenpalet dat kenmerkend is in de straat. Ook de dakmaterialen van de hellende daken dienen afgewerkt te worden met een dakmateriaal dat kenmerkend is in de straat.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd advies gevraagd aan Proximus. Het advies is gunstig. Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project. Aanvragen tot aansluiting op het Proximus netwerk kunnen door de aanvrager gericht worden naar onze klantendienst via het nummer 0800 22 800.

Er werd advies gevraagd aan Fluvius. Dit advies maakt integraal deel uit van de verkavelingsvergunning en wordt als bijlage toegevoegd.

 

Het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer maakt integraal deel uit van de verkavelingsvergunning en wordt als bijlage toegevoegd.

 

Mobiliteitsimpact

Voor de verkaveling van de percelen in twee kavels voor 2 eengezinswoningen is er geen mobiliteitsbehoefte. De parkeernormen in de bouwcode dienen gevolgd te worden bij de bouw van de woningen (waarvan één HOB en één Gesloten bebouwing).

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er toegevoegd dat de voorgestelde inrichting van de percelen toelaat om de parkeerbehoefte maximaal op eigen terrein te voorzien wat gunstig is.

 

Algemene aspecten betreffende het milieu

De stedelijke Milieudienst heeft geen bezwaar. Volgens onze informatie werden voor dit perceel geen vergunningen afgeleverd voor activiteiten die in het kader van de bodemwetgeving als risicovol aanzien worden.

 

Verkavelingsaanvraag versus project-MER screening

Er wordt geoordeeld dat de impact van twee eengezinswoningen volgens voorgestelde inplanting en volume eerder gering zal zijn. Op het vlak van mobiliteit wordt het parkeren opgevangen op eigen terrein. De verkeersbewegingen in de straat zullen gezien het om slechts twee eengezinswoningen gaat, eerder beperkt zijn. De percelen zijn niet gelegen in een watergevoelig gebied. Zowel de P- score (=perceel) als de G-score (=gebouw) voor deze percelen valt onder klasse A wat erop wijst dat er geen overstromingsrisico gemodelleerd is. Uiteraard dient er voor de bouw van de woningen te worden voldaan aan de actuele hemelwaterverordening 2023.

 

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven.

2. De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.

3. De voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus moeten strikt worden nageleefd.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 september 2023

Volledig- en ontvankelijk

22 november 2023

Start openbaar onderzoek

4 december 2023

Einde openbaar onderzoek

2 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

6 januari 2024

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

5 april 2024

Verslag GOA

6 maart 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

4 december 2023

2 januari 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.

 

Voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven.

2. De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.

3. De voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus moeten strikt worden nageleefd.

Artikel 3

Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.