Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023138755 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Laetitia Vanderheeren met als adres Wezelstraat 49 te 1850 Grimbergen |
Ligging van het project: | Oude Koornmarkt 53-55 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 2089C |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/03/1981: vergunning (1981189449) voor een verbouwing;
- 20/09/2022: advies vermoeden van vergunning: gunstig voor handel en één woning;
- 29/03/2019: vaststelling van een traditioneel diephuis: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/102930;
- 02/09/1976: beschermd monument ‘traditioneel diephuis: bovengevel en daken’ https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6633
Geacht vergunde toestand
- functie: eengezinswoning met nevenfunctie detailhandel.
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: gemengd gebouw met 3 woongelegenheden:
- bouwvolume: conform de geacht vergunde toestand met uitzondering van een nieuwe spiltrap in het duplexappartement;
- gevelafwerking: conform de geacht vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3;
- wijzigen van de functie op het gelijkvloers van wonen naar een handelsfunctie (autonoom functionerend);
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 29 december 2023 | 24 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 29 december 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 29 december 2023 | 12 januari 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 29 december 2023 | 4 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 december 2023 | 5 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 29 december 2023 | 30 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - reca (r) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
In CHE-gebied, bij beschermd erfgoed, worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten.
Voor de interne elementen en de plaatsing van de spiltrap is het advies van de bevoegde diensten Onroerend Erfgoed en Monumentenzorg doorslaggevend.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de verbouwing van een beschermd monument met eengezinswoning met handelsgelijkvloers tot een meergezinswoning met drie woongelegenheden en een autonoom functionerend handelsgelijkvloers. De gevraagde werken zijn functioneel inpasbaar. De stedelijke dienst Business en Innovatie gaf een gunstig advies:
“Het handelspand blijft behouden in deze aanvraag. Er zijn enkele aanpassingen gelijkvloers om de kwaliteit van het bovenliggende wonen te vergroten (o.a. het voorzien van een fietsenstalling). Deze verminderen de handelsoppervlakte, maar slechts in beperkte mate. Het pand is gelegen in de afgebakende strategische horecakern Historisch Centrum. Momenteel is dit uitgebaat als kunstgalerij.”
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een 16de-eeuws traditioneel diephuis met een intrigerende historische en architecturale waarde. Het pand is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De gevels en bedaking werden in 1976 beschermd als monument. De geplande ingrepen werden voorbesproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg en kunnen gunstig geadviseerd worden:
“Intern werden in de loop der jaren verschillende verbouwingen en wijzigingen uitgevoerd zonder vergunning of toelating van het agentschap. Een deel van oorspronkelijke binnenmuren, interieurelementen en configuratie van het pand is daardoor helaas onherroepelijk verloren gegaan. De draagstructuur van het pand en de resterende authentieke elementen in het interieur zijn van uitzonderlijk hoge erfgoedwaarde. Elke wijziging en zeker doorbrekingen in oorspronkelijke binnenmuren of vloerplaten dienen daarom voorafgaandelijk aan de uitvoering ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
Dit advies wordt vanuit erfgoedoogpunt bijgetreden.
Het agentschap Onroerend Erfgoed gaf geen advies binnen de vastgestelde termijn waardoor het geacht wordt gunstig te zijn.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Volgens artikel 21 van de bouwcode moet de vrije hoogte in verblijfsruimten ten minste 2,60 m bedragen. Onder de duplex in appartement 3 is de vrije hoogte beperkt tot 1,95 m. In het grootste deel van de leefruimte varieert de vrije hoogte van 2,34 m tot 6,35 m in de nok waardoor er voldoende ruimtelijke kwaliteit is. Deze afwijking kan worden toegestaan.
De gemeenschappelijke afvalberging is te klein volgens artikel 26 van de bouwcode. De afvalberging moet minstens 4 m² groot zijn. Dit wordt als voorwaarde bij vergunning opgelegd.
Volgens artikel 28 van de bouwcode moet iedere woning een buitenruimte hebben van minstens 4 m². Dit is echter onmogelijk aangezien het perceel nagenoeg volledig bebouwd is. Omwille hiervan en om niet te raken aan de erfgoedwaarde is deze afwijking toelaatbaar.
De drie éénslaapkamerappartementen hebben een netto-vloeroppervlakte van respectievelijk 72 m², 72 m² en 66 m². Vanuit de structuur en de erfgoedwaarde van het gebouw is dit de meest logische indeling. De leefruimten zijn ruim en licht waardoor het ontbreken van terrassen hier toch aanvaardbaar is.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 1 naar 3. Het handelsgelijkvloers blijft behouden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1: 2 bijkomende wooneenheden: parkeerbehoefte = 2. De werkelijke parkeerbehoefte is 2.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom kunnen geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Dit is het verschil tussen het aantal parkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren parkeerplaatsen, ttz. 2 – 0 = 2.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de twee bijkomende appartementen met één slaapkamer moeten 4 fietsenstallingen voorzien worden (2 x 2 = 4). Er wordt een fietsenstalling ingericht op het gelijkvloers voor 8 fietsen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 29 december 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 27 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 28 maart 2024 |
Verslag GOA | 11 maart 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.