Terug
Gepubliceerd op 25/03/2024

2024_CBS_02558 - Organisatie en logistieke ondersteuning - #2km samen aan tafel. 31 maart 2024. Turnhoutsebaan Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02558 - Organisatie en logistieke ondersteuning - #2km samen aan tafel. 31 maart 2024. Turnhoutsebaan Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_02558 - Organisatie en logistieke ondersteuning - #2km samen aan tafel. 31 maart 2024. Turnhoutsebaan Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 4 oktober 2023 diende het district Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, een aanvraag in om op 31 maart 2024 '#2km samen aan tafel' te organiseren op de Turnhoutsebaan, van de Kerkstraat tot aan de Stenenbrug. 

'#2kmsamenaantafel' is een initiatief van het district Borgerhout in samenwerking met verschillende partners, waaronder SAAMO, de Reuzen vzw, de handelaarsvereniging BOHO2140, de Roma en de Federatie van Marokkaanse Verenigingen. Het doel is enerzijds om buurtbewoners en Antwerpenaren een gezamenlijke maaltijd te laten nuttigen bij zonsondergang en anderzijds om, met een tafel van twee kilometer lang, een recordpoging te doen om de langste tafel van België te worden in 2024.

Het evenement '#2km samen aan tafel' is een gratis evenement. De bezoekers worden uitgenodigd om een maaltijd mee te brengen, een maaltijd te delen of een maaltijd te bestellen bij de lokale ondernemers. De bezoekers worden gevraagd om hun eigen servies en bestek mee te brengen om het bewustzijn rond duurzaamheid te bevorderen. Er wordt gratis drinkwater voorzien.

Om iedereen de kans te geven om te feesten, werd als datum zondag 31 maart 2024 gekozen, op Pasen. Het uur is gekozen vanwege de Ramadan die dan nog lopende is en waarbij de eerste maaltijd na zonsondergang mag genuttigd worden. Bovendien is een zondag/feestdag rustiger qua mobiliteit.

Er zal animatie voorzien worden in de vorm van een fanfare. De organisatoren hopen 6.000 bezoekers op hun evenement te mogen verwelkomen. 

Er worden geen politieke of religieuze symbolen of toespraken toegelaten.

  • Het evenement start op 31 maart 2024 om 19.00 uur en eindigt om 22.30 uur.
  • De opbouw start op 31 maart 2024 om 16.00 uur en de afbraak eindigt uiterlijk om 23.59 uur.
  • De deelnemers zijn welkom vanaf 19.00 uur, de maaltijd start om 20.00 uur.
  • Er worden tafels en stoelen opgesteld op de rijbaan en niet op de middenberm/tramlijn zodat de veiligheidsdiensten steeds door kunnen rijden.
  • De Turnhoutsebaan wordt tussen de Van Geertstraat en Stenenbrug (in beide rijrichtingen) vanaf 17.00 uur afgesloten voor verkeer. Het aanbod openbaar vervoer (bovengronds) zou dan om 16.00 uur opgeschort worden. Vrijgave zal pas gebeuren na controle door politie en zeker niet alvorens alle (afbraak)werkzaamheden van de organisatie en stadsdiensten zijn afgerond. Het richtuur hiervoor is 23.59 uur.
  • Voor het evenement zijn alle parkeerverboden geldig op 31 maart 2024 van 00.00 uur tot 23.59 uur. De handhaving start vanaf 08.00 uur, de zones worden dan met lint afgespannen om gevrijwaard te blijven. 
  • Er worden twee tekstkarren voorzien van 29 maart tot en met 31 maart 2024 ter hoogte van huisnummer 10 en huisnummer 389.

Duurzaamheid

Net als bij het evenement Borgerrio wordt er ingezet op duurzaamheid. Er worden opnieuw afvaleilanden voorzien, waar bezoekers restafval en PMD apart moeten aanbieden. Van de handelaars wordt verwacht dat zij vanuit hun zaak de maaltijden opdienen. Er zijn vuilniscontainers voorzien naast de tafel en iedereen dient zijn eigen borden en bestek mee te brengen. Handelaars voorzien hun dagelijks bestek uit de zaak en voor bezoekers die geen bestek hebben meegebracht, zullen er standen voorzien worden waar recycleerbaar bestek ter beschikking zal zijn. 

Mobiliteit

Er werden mobiliteitsafspraken gemaakt met De Lijn in verband met het openbaar vervoer, met de aanbieder voor deelauto's Cambio en met Velo voor de bevoorrading van de Velo-stations.

Met de onderneming Fero werden afspraken gemaakt omtrent de werfopstellingen voorzien voor de signalisatie aanpassingen op de Turnhoutsebaan.

Met Politiezone Antwerpen werden autoluwe en autovrije straten gedetailleerd besproken en werden de nodige parkeerverboden geregeld.

Er werd voor het innemen van de Turnhoutsebaan, een gewestweg, een aanvraag ingediend bij het Agentschap Wegen en Verkeer.

Juridische grond

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot buurtbewoners en alle Antwerpenaren.

De vorige editie, georganiseerd op 8 april 2023 op het Moorkensplein in Borgerhout, werd geƫvalueerd door de betrokken stadsdiensten en positief geadviseerd.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 1 (eigen georganiseerde publieke evenementen van de groep stad Antwerpen).

Adviezen

OS - Business en Innovatie Gunstig onder voorwaarden

Graag horeca in de straat maximaal betrekken

SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig onder voorwaarden

* standaard voorwaarden naleven

* mobiliteitsplan/Signalisatieplan - omleidingsplan voor de Turnhoutsebaan toepassen zoals bij Borgerrio en Reuzen.

BZ - Administratie District Borgerhout Gunstig advies
SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies
MV - Rampenplanning - FOD Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Er worden geen geluidsnormen noch generatoren aangevraagd.

Gelieve er rekening mee te houden dat het geluidsniveau als gevolg van elektronisch versterkte muziek het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) van 85 dB(A) aldus niet mag overschrijden.

BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

F Voorwaarden ter bescherming tegen brand- en paniekrisicos

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen 

Extra aandacht voor standaardvoorwaarde standaardvoorwaarden nr. 2401: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

  • Ter hoogte van straten, kruispunten en doorgangen worden stewards voorzien.
  • Er dient rekening te worden gehouden met de draaistralen van onze brandweerwagens (11/15m diameter).
  • Stewards dienen minimaal 3 tafels ter verplaatsen in geval van calamiteit. (1 tafel meet 1m bij 2 m)
  • Er dient te allen tijde een vrije doorgang van 4m breed en 4m hoog voorzien te worden ter hoogte van de trambaan.

F Voorwaarden ter bescherming tegen brand- en paniekrisicos

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen 

Extra aandacht voor standaardvoorwaarde standaardvoorwaarden nr. 2401: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

  • Ter hoogte van straten, kruispunten en doorgangen worden stewards voorzien.
  • Er dient rekening te worden gehouden met de draaistralen van onze brandweerwagens (11/15m diameter).
  • Stewards dienen minimaal 3 tafels ter verplaatsen in geval van calamiteit. (1 tafel meet 1m bij 2 m)
  • Er dient te allen tijde een vrije doorgang van 4m breed en 4m hoog voorzien te worden ter hoogte van de trambaan.
MV - Noodplanning - AGEV overleg Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg van 20 februari 2024 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

De toelating voor het gebruik van de drone en de eventuele randvoorwaarden (inzake veiligheid) dienen aangevraagd te worden bij het Directoraat Generaal van de Luchtvaart (DGLV) ingevolge de Europese Verordening 2019/947 en het KB van 18 november 2020, het Koninklijk Besluit met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim. Onderhavige toelating heeft enkel betrekking op dit evenement en het gebruik van het openbaar domein, en betekent geenszins een vrijstelling van de hogervermelde toelating die voorafgaand vereist is voor het gebruik van een drone.

De richtlijnen vermeld in de Europese Verordening 2019/947, het KB van 18 november 2020, de toelating van het DGLV, de toelating van Air Traffic Control, en de politiecodex van de stad Antwerpen (Afdeling 17 - Artikel 101bis) dienen strikt opgevolgd te worden.

PZA - Openbare Orde Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van '#2km samen aan tafel' , zoals hierboven beschreven, op 31 maart 2024 op de Turnhoutsebaan in district Borgerhout goed. Hierbij dienen de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld, nageleefd te worden, alsook de voorwaarden in de evenemententoelating

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SB/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders: 20937 promo & 19872 
PZA/OO/E
  • De Turnhoutsebaan wordt tussen de Van Geertstraat en Stenenbrug (in beide rijrichtingen) vanaf 17.00 uur afgesloten voor verkeer. Het aanbod openbaar vervoer (bovengronds) zou dan om 16.00 uur opgeschort worden. Vrijgave zal pas gebeuren na controle door politie en zeker niet alvorens alle (afbraak)werkzaamheden van de organisatie en stadsdiensten zijn afgerond. Richtuur: 23.59 uur.
  • Voor het evenement zijn alle parkeerverboden geldig op 31 maart van 00.00 uur tot 23.59 uur. De handhaving start vanaf 08.00 uur, de zones worden dan met lint afgespannen om gevrijwaard te blijven. 
  • Er worden twee tekstkarren voorzien van 29 maart tot en met 31 maart ter hoogte van huisnummer 10 en huisnummer 389.