Terug
Gepubliceerd op 25/03/2024

2024_CBS_02563 - District Antwerpen. Pol de Montstraat. Wegeniswerken. SWOU12288 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02563 - District Antwerpen. Pol de Montstraat. Wegeniswerken. SWOU12288 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2024_CBS_02563 - District Antwerpen. Pol de Montstraat. Wegeniswerken. SWOU12288 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
AdviesCoördinatieoverleg Openbaar Domein11 december 2023
---
Projectdefinitie en conceptGoedkeuring districtscollege Antwerpen4 maart 2024
141

Het districtscollege wenst te investeren in de ontwikkeling van een aangename en leefbare straat. 

Op 4 maart 2024 (jaarnummer 141) keurde het districtscollege Antwerpen de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Pol de Montstraat goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Pol de Montstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

De Pol de Montstraat is momenteel een dubbelrichtingstraat met aan één zijde parkeren. In deze situatie zijn zowel de rijbaan als de parkeerstrook te smal. 

Om ervoor te zorgen dat zowel weggebruikers als voetgangers voldoende ruimte krijgen, wordt de straat ingericht als woonerf. Er worden twee parkeerplaatsen voorzien aan de gevelzijde en drie parkeerplaatsen aan de graszijde; zo wordt er een asverschuiving bekomen.

In het begin en aan het einde van de straat worden nieuwe bomen aangeplant. Om de straat nog verder te vergroenen/ontharden, wordt er rond de parkeerplaatsen met grasdals gewerkt. Het grasveld wordt afgeboord door grasdals. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • woonerf: 20 km/u gelijkgrondse aanleg, asverschuiving om de circa 50m; parkeren in afgebakende parkeervakken met ‘P’ (in de hoek + rijrichting);
  • fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten;
  • fietsbeugels:
  • deelplaatsen;
  • dropzones voor deelmobiliteit;
  • parkeerorganisatie: langs, schuin, haaks (in woonerven afgebakende plaatsen voorzien van ‘P’ en witte haakjes, duidelijk afgebakend;
  • rijrichting: dubbelrichting;
  • rekening houden met de inritten en/of garages.

Parkeerbalans

Het concept van de Pol de Montstraat resulteert in een parkeerbalans van drie plaatsen in de bestaande toestand naar vijf plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans

Het concept van de Pol de Montstraat resulteert in een positieve bomenbalans van nul bomen in de bestaande toestand naar vier bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. De riolering wordt niet vervangen.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5002500000/2ANT010502M01338/2AN090610.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

11 december 2023

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de Pol de Montstraat op voorwaarden dat:

  • het ontwerp verder verfijnd wordt, rekening houdend met straatmeubilair, opritbanden, voldoende passeerruimte en de inrichting met grasdals;
  • het ontwerp met grasdals verder uitgewerkt wordt en er bekeken wordt hoe het woonerf best gescheiden kan worden van het grasveld.

Beide opmerkingen zullen meegenomen worden in de volgende fase ‘definitief ontwerp’.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01338 - SWOU12288 Pol de Montstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (30 november 2023) voor de wegeniswerken in de Pol de Montstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231130_12288_PD.pdf
  • 20231130_12288_SO_BT_NT.pdf