Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_CBS_02435 - Stedelijk patrimonium. Raamovereenkomst projectleiding en projectondersteuning - Correctiebestelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02435 - Stedelijk patrimonium. Raamovereenkomst projectleiding en projectondersteuning - Correctiebestelling - Goedkeuring 2024_CBS_02435 - Stedelijk patrimonium. Raamovereenkomst projectleiding en projectondersteuning - Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De raad van bestuur van AG Vespa keurde op 26 april 2019 het bestek voor de raamovereenkomst ‘projectleiding en projectondersteuning’ goed. Het directiecomité van AG Vespa keurde vervolgens op 25 november 2019 de gunning voor deze raamovereenkomst goed, voor perceel 3 ‘projectleiding voor onderhoudsprojecten’ aan de firma’s:

  1. AAAbouw bvba, Nedersteenberg 24, 9300 Aalst, met ondernemingsnummer 0834.128.932;
  2. Abbelle bvba, Sint-Margaretaplein 2, 2880 Bornem, met ondernemingsnummer 0708.929.547;
  3. Amirato nv, Woluwedal 30, 1932 Sint-Stevens-Woluwe, met ondernemingsnummer 0729.656.170;
  4. Architectenbureau Vorm 3 bvba, Bosschaert de Bouwellei 41, 2100 Deurne, met ondernemingsnummer 0893.679.311;
  5. Multi nv, Orlaylaan 10, 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0435.912.159.

AG Vespa treedt in deze overeenkomst op als aanbestedende overheid voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen en OCMW Antwerpen voor wat betreft het vastgoed dat kadert in het geïntegreerd vastgoedbeheer dat opgenomen wordt door AG Vespa.

Juridische grond

De opdracht wordt gegund binnen de voorwaarden van de raamovereenkomst 'Projectleiding en projectondersteuning' van AG Vespa (DC 20191125/A010), bestek 20190426, artikelnummer 148. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Op het einde van de vorige legislatuur heeft de afdeling AG Vespa/Onderhoud extra personeel gevraagd om de bijkomende doelstellingen met betrekking tot het asbestveilig en brandveilig maken van het patrimonium te realiseren. Deze vraag werd beantwoord met een extra investeringsbudget om uurprestaties te bestellen bij externe zelfstandige projectleiders. Voor de periode 2022-2025 werd een budget van 2.157.783,45 EUR voorbehouden voor externe projectbegeleiding (5325800000/221/2SBS070101PA4077/SUB_NR).

Binnen de afdeling Onderhoud werd er bij Multi nv een bestelling geplaatst van drie projectleiders, met verschillende werkregimes om te kunnen voldoen aan de doelstelling van een asbest-en brandveilig patrimonium.

Begin 2023 is er een bestelbon opgemaakt met een realistische raming van de kosten.  Dit bleek in de loop van het jaar echter onvoldoende.  Een correctiebestelling drong zich op.  Om een exacte inschatting te maken van de correctiebestelling waren alle uurprestaties nodig.  Deze konden niet tijdig aangeleverd worden om nog een reguliere bestelbon op te maken.

Ondanks dat er een naadloze aansluiting van de twee raamcontracten in nagestreefd, is dit niet gelukt.  Het eerste contract liep medio december 2023 af, het daaropvolgende contract is gegund vanaf 19/2/2024.  Om dezelfde mensen met de juiste expertises in te zetten op onze projecten, is er bijkomend een deel toegevoegd aan de correctiebestelling volgens de parameters van het oude contract.

Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17 december 2018.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
 Het college keurde onder meer goed om  – met ingang van 1 januari 2019 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • Uitgaven exploitatie en investering, kleiner of gelijk aan 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    1. De algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    2. De medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • Uitgaven exploitatie en investering, groter dan 5.500,00 EUR: goedkeuring door het college na centraal visum.


Algemene financiële opmerkingen

De uitgave bedraagt 114.668,94 EUR inclusief 21% btw.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de correctiebestelling van projectbegeleiding voor kleine investeringsprojecten voor de periode van september 2023 tot en met 19 februari 2024, gegund aan Multi nv op basis van raamovereenkomst projectleiding en projectondersteuning, voor een bedrag van 114.668,94 EUR (21% btw inbegrepen) goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Correctiebestelling
Projectleiding bij afdeling Onderhoud
om de doelstelling asbestveilig en brandveilig patrimonium te realiseren.
Vastlegging van 01/09/2023 tot en met 19/02/2024

Bestelling bij:
Multi nv
Orlaylaan 10
9140 Temse
Ondernemingsnummer: 0435.912.159 
Rekeningnummer: BE26146052320929 – BIC GEBABEBB
114.668,94 EUR
21% btw inbegrepen

budgetplaats: 5325800000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS070101PA4077
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2400
4105069704