Terug
Gepubliceerd op 25/03/2024

2024_CBS_02363 - Omgevingsvergunning - OMV_2023139223. Biekorfstraat 64. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02363 - Omgevingsvergunning - OMV_2023139223. Biekorfstraat 64. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_02363 - Omgevingsvergunning - OMV_2023139223. Biekorfstraat 64. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023139223

Gegevens van de aanvrager:

BVBA B.E.N. Projects met als adres Gazellendreef 2 te 2900 Schoten

Ligging van het project:

Biekorfstraat 64 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 214G21

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met wijziging van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/03/2023: opname in het vergunningenregister (2021337) van de constructie Biekorfstraat 64, district Antwerpen, inclusief de functie van wonen en één woonentiteit, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van het volume van de gelijkvloerse leefruimte, het verwijderen van dakramen in het gelijkvloers, het wijzigen van een raam naar een deur in de voorgevel, het plaatsen van een dakkapel op het dak aan de zijde van de voorgevel, het schilderen van het schrijnwerk in de voorgevel, de dakramen in de achtergevel, de ingebruikname van de daklaag als leefruimte(s), de drie extra woningen;

-          31/10/1958: toelating (18#38676) voor verbouwingswerken.

 

Geacht vergunde toestand  

-          functie:

  • eengezinswoning (met een bruto oppervlakte van circa 204m² conform de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan);

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak met een bouwdiepte van 13,88 m langs de linker perceelsgrens en 11,83 langs de rechter perceelsgrens; 
  • kroonlijsthoogte van 12,40 m en nokhoogte van 16,92 m,

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rode gevelsteen met elementen in natuursteen en blauwe steen;
  • buitenschrijnwerk in natuurkleur hout;
  • poort naar achterliggend magazijn in zwart geschilderd hout;
  • dakbedekking in rode dakpannen;

-          inrichting:

  • doorgang naar achterliggend magazijn langs de linker perceelsgrens van 2,54 m breed.

 

Bestaande toestand

-          niet overeenkomstig met de vergunde toestand:

  • meergezinswoning met 4 wooneenheden;
  • gewijzigde voorgevelafwerking met een extra deur ter vervanging van een raam op het gelijkvloers, buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout,
  • dakuitbouw met 2 ramen vooraan en 2 dakramen achteraan;

-          bijna volledig dichtgebouwd perceel met een koer van 4,09 m².

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden:
    • duplex tweeslaapkamerappartement op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
    • 2 éénslaapkamerappartementen op de tweede en derde verdieping;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak met een bouwdiepte van 18,36 m op het gelijkvloers;
  • bouwdiepte van 14,31 m langs de linker perceelsgrens en 11,94 langs de rechter perceelsgrens op de eerste en tweede verdieping; 
  • kroonlijsthoogte van 12,68 m en nokhoogte van 18,65 m,

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rode gevelsteen met elementen in natuursteen en blauwe steen;
  • buitenschrijnwerk in antracietkleurig pvc;
  • dorpels in arduin;
  • poort naar achterliggend magazijn in zwart staal;
  • dakbedekking in rode dakpannen;
  • 3 dakramen vooraan en 1 achteraan;

-          inrichting:

  • fietsenberging vooraan voor 6 fietsen;
  • inpandige dakterras op de tweede verdieping van 6,19 m² en op de derde verdieping van 3,88 m²;
  • open ruimte van 29,00 m²:
    • terras in waterdoorlatende klinkers van 10,00 m²;
    • tuin tot tegen de achterste perceelsgrens van 19,00 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

6 december 2023

1 maart 2024

Ongunstig

Fluvius System Operator

6 december 2023

12 december 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

6 december 2023

21 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

6 december 2023

7 december 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 december 2023

11 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          1 Algemene voorschriften, 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie 1.4 Draagkracht.

-          1 Algemene voorschriften, 1.4 Draagkracht:

De te verwachten overlast van onder andere geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie door de verhoging van het aantal woongelegenheden is te groot tegenover de draagkracht van de omgeving.

-          2. Bijzondere voorshcriften, Artikel 1 Zone voor wonen - (Wo), 1.2 Inrichting, 1.2.3 Opdelen van huizen:

Het huis beschikt over een bruto vloeroppervlakte van circa 204 m² (conform de opname in het vergunningenregister waarbij de zolder is uitgesloten van ingebruikname als leefruimtes) en wordt opgedeeld in meerdere woongelegenheden waarbij het aantal zelfstandige bijkomende woongelegenheden 2 bedraagt.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 12 Levendige plint:

De gevelbreedte bedraagt 3m23 en het gelijkvloers bevat langs de straatzijde een fietsenberging. Er is echter niet aangetoond dat er nog voldoende contact tussen de woning en de straat is.

  • artikel 15 In- en uitsprongen aan daken

De insprong in het dak wordt op 0,09 meter van de perceelsgrens ingeplant en onderbreekt de kroonlijst.

  • artikel 23 Opdelen van een woning:

De netto-vloeroppervlakte van de grootste woongelegenheid bedraagt circa 95 m²;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

De lichtdoorlatende oppervlakte van het dakraam boven de leefruimte en de slaapkamer van het appartement in de dakverdieping bedraagt circa 0,87 m². De oppervlakte van de verblijfsruimte bedraagt respectievelijk circa 12 m² en 11 m².

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid, Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Daarom legt de bouwcode en het ruimtelijk uitvoeringsplan minimum eisen op in geval van opdeling eengezinswoning.

 

Daarnaast is het nodig om in het algemeen in te zetten op voldoende ruime eengezinswoningen. In ieder geval dient elke woning over voldoende natuurlijk licht, lucht en uitzicht te beschikken, alsook over een logische planschikking met een voldoende aantal grote slaapkamers en een kwalitatieve buitenruimte (balkon, terras of tuin). Bergingen, gangen, technische (energie) ruimten en afvalverzameling worden bijgevolg functioneel georganiseerd. Deze voorzieningen kunnen ook collectief voorzien worden. De woongelegenheden van een gebouw, of van een project bestaande uit meerdere gebouwen die vervat zitten in dezelfde vergunningsaanvraag, dienen ook gevarieerd in grootte te zijn. Het geheel van deze criteria maakt dat de woningen in voorliggend project niet kwalitatief kunnen zijn.

 

Tevens is de verwevenheid van functies een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied. Maar een te grote mix van verschillende functies of een te grote concentratie van één bepaalde functie kan tevens voor conflicten en overlast zorgen. Voorbeelden van overlast hierbij zijn geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, laden en lossen, dag- of nachtactiviteiten. Ook een te hoge concentratie meergezinswoningen kan overlast met zich meebrengen. De impact van een appartementsgebouw is bijvoorbeeld heel anders dan dat van een rijhuis voor één gezin. De typologie en schaal kunnen overlast genereren door middel van concentraties. Het verschil tussen verschillende typologieën kan niet steeds via de functiebeperkingen in een bestemmingsplan kunnen worden opgevangen en moeten daarom steeds concreet worden nagegaan in de aanvraag in functie van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

Om bovenstaande hinderaspecten aanvaardbaar te houden en tegelijk de woonkwaliteit te garanderen, is het bijgevolg noodzakelijk om de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de omvang (oppervlakte) van de verschillende functies binnen de woningen anderzijds. Het voorliggende project met 2 bijkomende woongelegenheden is een onaanvaardbare mix.

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal gebruikers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project voor de onderste en bovenste woongelegenheid, waardoor deze onvoldoende wooncomfort bieden.

 

Een perceelsbrede bouwdiepte van 18,5 meter op het gelijkvloers in functie van wonen is niet kenmerkend.

 

De dakinsprong achteraan (op de achtergevel als uitsprong leesbaar) is niet aanvaardbaar. Dak in- en uitsprongen dienen in omvang beperkt te worden en zo gepositioneerd om de vorm van het schuine dak leesbaar te houden. Door deze tot tegen de perceelsgrens te voorzien is dit niet het geval.

 

Het gelijkvloers van voorliggende aanvraag bevat geen verblijfsruimte met een raamopening aan de straatzijde (Levendige plint) zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is.

Op de verdiepingen ter hoogte van de voorgevel wordt geen ‘actieve’ gevel voorzien, maar enkel ruimtes die als slaapkamers zijn ontworpen.

Er is niet aangetoond dat er nog voldoende contact tussen de woning en de straat is.

 

Hieruit kunnen we concluderen dat door het omvormen van een grote woongelegenheid naar 3 kleinere entiteiten de densiteit op onaanvaardbare wijze stijgt en tegelijkertijd het woongenot daalt. Verder verhoogt dit de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het voorgestelde materiaalgebruik, antraciet PVC buitenschrijnwerk in de bestaande gevel in metselwerk, past zich in in de omgeving. De plint in metselwerk zorgt echter voor een verarming van het materiaal in de gevel. Dit is niet kenmerkend. Het straatbeeld wordt gekenmerkt door uitstekende plinten in natuursteen. Verder heeft dit detail ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 1 naar 3.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

2 bijkomende wooneenheden : parkeerbehoefte = 2

De werkelijke parkeerbehoefte is 2

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

6 december 2023

Start openbaar onderzoek

15 december 2023

Einde openbaar onderzoek

13 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

20 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

19 april 2024

Verslag GOA

11 maart 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 december 2023

13 januari 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.