Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023126768 |
Gegevens van de aanvrager: | BV DAMS met als adres Fabriekstraat 58 te 2547 Lint |
Ligging van het project: | Kammenstraat 52 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nr. 836E |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Bijbouwen van een extra verdieping met een extra wooneenheid |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/07/2019: vergunning (2019877) voor het uitbreiden van de winkel met een stockruimte;
- 18/09/2009: vergunning (20093670) voor het uitbreiden van een appartementsgebouw;
- 12/10/2007: vergunning (20073422) voor het wijzigen van de achtergevel en het aanleggen van een dakterras;
- 05/05/2006: vergunning (2006976) voor het verbouwen van een wooncomplex met praktijkruimte naar wooncomplex met commerciële ruimte;
- 06/03/1964: vergunning (1964808) voor het afbreken van een woning.
Vergunde toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- parement in grijze natuursteen en witte bepleistering in inkom;
- buitenschrijnwerk in lichtgrijze aluminium;
- parement in witsteen;
- buitenschrijnwerk in donkergrijze aluminium;
- dakprofiel in wit geschilderd hout.
Nieuwe toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- parement in donkergrijze panelen;
- buitenschrijnwerk in donkergrijze aluminium;
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;
- slopen van het zadeldak;
- uitbreiden van het bouwvolume met extra bouwlaag + dakterras, toegangsvolume en berging;
- wijzigen van de dakvorm;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- het gelijkvloers en de eerste verdieping maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator | 20 november 2023 | 29 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 20 november 2023 | 8 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 20 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 20 november 2023 | 20 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 november 2023 | 1 december 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 20 november 2023 | 30 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
De uitbreidingen hebben een impact op de erfgoedwaarde van de aanpalende historische diephuizen met trapgevels.
- 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
De uitwerking van een bouwlaag met plat dak bovenop een kroonlijst is niet in harmonie met het pand en de omgeving.
Toegangsvolumes met afgeschuinde daken, bovenop platte daken, komen niet voor in de omgeving.
De afwerking van de constructies op het dak met lichtgroene panelen is atypisch.
- 2.1.3 Bouwvolume, bouwlijn, bouwdiepte:
Het bouwvolume na de uitbreidingen wijkt af van het referentiebeeld van de omgeving.
- 2.1.4 Hoogte van het gebouw:
De bouwhoogte na de uitbreidingen wijkt af van het referentiebeeld van de omgeving.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat de verbouwing en uitbreiding van een meergezinswoning. Er wordt in de bijkomende bouwlaag een bijkomende woongelegenheid gerealiseerd.
Deze wijzigingen zijn in se functioneel inpasbaar in de binnenstad.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het gebouw wordt na de reeds uitgevoerde sloop van het zadeldak uitgebreid met een extra vierde verdieping en daarbovenop een gemeenschappelijk dakterras, een toegangsvolume met hellend dak en een berging.
Deze uitbreidingen zijn niet in harmonie met het pand en met de omgeving.
De extra bouwlaag bovenop de bestaande kroonlijst en de twee extra volumes bovenop deze vierde verdieping hebben een atypische vormgeving en afwerking.
Het ene dakvolume komt bovenop de linker scheimuur te staan en het andere staat zeer dicht bij de rechter perceelsgrens. De impact van deze volumes (met scheimuurophoging) op beide aanpalende erfgoedpanden met trapgevels is hierdoor aanzienlijk.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand heeft geen intrinsieke erfgoedwaarde, maar is gelegen in CHE-gebied, flankerend aan twee historische diephuizen met een uitzonderlijke erfgoedwaarde. In dat opzicht werd vanuit oogpunt Monumentenzorg voorafgaand aan de aanvraag geadviseerd om een zuivere vorm te realiseren met een dak boven de kroonlijst of een extra verdieping onder kroonlijst.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg luidt dan ook ongunstig:
“Voorliggende aanvraag betreft de uitbreiding met een dakverdieping plus optopping met losstaande dakpaviljoenen in een felgroene kleur. Deze uitbreiding voldoet niet aan de eerder gestelde randvoorwaarden, heeft een onaanvaardbare impact op het historische dakenlandschap en de flankerende monumenten, en kan om die reden niet gunstig geadviseerd worden door de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
Het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden in die zin dat een uitbreiding met een extra verdieping mogelijk is, mits het voortzetten van de gevel in hetzelfde gevelmateriaal en dezelfde indeling als de onderliggende woonverdiepingen. De uitwerking ervan dient te gebeuren met een herhaling van de onderlinge verticale afstanden tussen de ramen en met een forse kroonlijst bovenaan de gevel.
De strakke architectuur van het pand leent zich minder tot de bouw van een mansardeverdieping.
Ook de aanleg van dergelijk dakterras met dakpaviljoenen bovenop het dak is niet evident. Een eventueel dakterras met discrete toegang ernaartoe dient onzichtbaar vanop het maaiveld te worden uitgevoerd.
De onnodige verhoging van de scheimuren ten aanzien van de aanpalende historische diephuizen moet vermeden worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. Het aantal wooneenheden breidt uit van 2 naar 3. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Dit is het verschil tussen het aantal parkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren parkeerplaatsen, ttz. 1 – 0 = 1.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de bijkomende woongelegenheid moeten er twee fietsstalplaatsen voorzien worden: 1 appartement met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2.
Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 20 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 29 november 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 28 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 4 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 3 april 2024 |
Verslag GOA | 7 maart 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
29 november 2023 | 28 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.