Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023107297 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Christina Crols met als contactadres Sint-Laureisstraat 28 te 2000 Antwerpen en NV LENNO met als adres Tavernierkaai 2 bus 21 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Melkmarkt 4-6 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nrs. 1186C en 1187B |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en samenvoegen van 2 panden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Melkmarkt 4:
- 22/01/1982: vergunning (18#62015) voor een verbouwing;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Winkelhuis in neoclassicistische stijl https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4362;
Melkmarkt 6:
- 07/10/1955: toelating (18#34394) voor verbouwingswerken;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Winkelhuis in neoclassicistische stijl https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4363;
(Geacht) vergunde toestand
Melkmarkt 4:
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Melkmarkt 6:
- functie: eengezinswoning met complementaire functie (winkelruimte);
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
conform de (geacht) vergunde toestand, uitgezonderd:
Melkmarkt 4:
- functie: gemengd gebouw:
Melkmarkt 6:
- functie: eengezinswoning met complementaire functie (reca-ruimte);
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
Melkmarkt 4:
- functie: gemengd gebouw:
- 1 tweeslaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 91,10 m²;
- 3 tweeslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 91,80 m²;
- 1 eenslaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 63 m²;
- bouwvolume: conform de vergunde toestand, met 3 inpandige terrassen;
- gevelafwerking: conform de vergunde toestand;
Melkmarkt 6:
- functie: eengezinswoning met complementaire functie (reca-ruimte) conform de bestaande toestand;
- gevelafwerking: conform de bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 5;
- wijzigen van de functie;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van de gevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost | 9 januari 2024 | 9 februari 2024 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 9 januari 2024 | 6 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 8 januari 2024 | 19 januari 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 8 januari 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 8 januari 2024 | 10 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 8 januari 2024 | 19 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 8 januari 2024 | 16 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
De inrichting van de fietsenstalling voor de bijkomende woongelegenheden is niet opgetekend op de plannen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
In de kelderverdieping van Melkmarkt 4 wordt een septische put geplaatst en een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Op de gelijkvloerse verdieping worden enkele interne dragende en niet dragende muren gewijzigd.
De percelen en gebouwen hebben een score D. (Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
Er is een kleine kans op fluviale overstromingen gemodelleerd langsheen de straat.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat.
Het overstromingsveilig peil bedraagt 7,29 mTAW.
Dit is tussen 50 en 60 cm boven het voetpadniveau van Melkmarkt 6. Melkmarkt 6 heeft een lager maaiveld voor het voetpad dan Melkmarkt 4.
De aangevraagde werken hebben geen verlies aan overstromingsvolume tot gevolg.
De aangevraagde werken zullen de schade als gevolg van eventuele overstromingen niet vergroten.
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de renovatie van een meergezinswoning met reca op het gelijkvloers en een eengezinswoning met complementaire reca-functie, waarbij het aantal woongelegenheden in de meergezinswoning vermeerderd wordt van twee naar vijf.
De stedelijke dienst Business en Innovatie gaf een gunstig advies:
“Gunstig advies voor het optimaliseren van kleinschalige handelspanden gelegen in het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Antwerpen (Noord). De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. Op deze manier verkleint de kans op (langdurige) leegstand van de commerciële ruimten.”
De geplande werken zijn functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Behalve het creëren van drie inpandige terrassen binnen de contouren van een lichtschacht is er geen volumewijziging.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op panden die zijn opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
De aanvraag omvat de renovatie van het complex met een programma van commerciële/reca ruimtes met bovenliggende woningen. De geplande werken werden vooraf aan de aanvraag besproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg die een voorwaardelijk gunstig advies gaf:
“Melkmarkt 4:
De gevel behield zijn historische afwerking, gevelkleur en ook schrijnwerk. Behoudens een aantal wijzigingen achteraan, werd de authentieke 19de-eeuwse kamerindeling van het straatvolume bewaard. Voorliggende ontwerp houdt voldoende rekening met de resterende erfgoedwaarde. De bestaande winkelpui dateert uit 1927 en bevat een aanzienlijke erfgoedwaarde. Integraal behoud wordt vooropgesteld.
Het volume achter het pand nummer 6 maakte initieel deel uit van een flamboyant hoekpand uit de 19de eeuw. De historische structuren werden echter zeer drastisch verbouwd en verloren daardoor hun erfgoedwaarde. Het volume werd bovendien volledig afgesplitst, waardoor het ook integraal uit de historische context verdween. Vanuit historisch oogpunt is er daarom geen principieel bezwaar tegen de verbouwing van dit volume.
Melkmarkt 6:
Ondanks de grondige verbouwing van de eerste verdiepingen van het pand in de jaren ’50, behield het pand nog veel authenticiteit en historische elementen. Helaas werd de voorgevel onvergund geschilderd in een donkere kleur en werd de modernistische gevelpui zeer recent gesupprimeerd en vernieuwd. Deze wederrechtelijke gevelwijzigingen resulteerden jammer genoeg in een verlies van beeldwaarde. Naast herstel van de oorspronkelijke witte gevelkleur, wordt het college voorgesteld om de niet-vergunde gevelpui uit te sluiten van vergunning.
In beide gevels werd het 19de-eeuwse houten schrijnwerk op de verdiepingen bewaard. Vernieuwing van dit schrijnwerk is mogelijk, mits een uitvoering in hout naar historisch model. Detailtekeningen van het schrijnwerk moeten, voorafgaand aan de bestelling ervan, ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
- Historische winkelpui met gebogen glas Melkmarkt 4 is integraal te bewaren.
- Gevel Melkmarkt 6 te schilderen in een witte kleur.
- Bij vernieuwing van het 19de eeuwse schrijnwerk op de verdiepingen (Melkmarkt 4 en 6), dient dit uitgevoerd in hout naar oorspronkelijk model. Detailtekeningen van het schrijnwerk moeten, voorafgaand aan de bestelling ervan, ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Ongunstig advies wordt verleend voor de wederrechtelijke gevelwijzigingen aan het pand Melkmarkt 6: schilderen in een grijze kleur, supprimeren modernistische gevelpui.”
Dit advies wordt vanuit erfgoedkundig oogpunt integraal bijgetreden.
De gevelwijzigingen aan het pand Melkmarkt 6 ten opzichte van de laatst vergunde toestand, inclusief de bestaande winkelpui, worden uitgesloten uit de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Er worden vier tweeslaapkamerappartementen ingericht met een oppervlakte van 91 à 92 m² en één éénslaapkamerappartement van 63 m². Al deze woningen krijgen een terras en hebben voldoende daglicht en voldoen daarmee aan de kwaliteitseisen van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Op het gelijkvloers en deels op de 1ste verdieping is er een commerciële ruimte vergund. Deze werd omgevormd naar reca. De 2 bovenliggende wooneenheden worden verbouwd naar 5 wooneenheden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1: 3 bijkomende wooneenheden: parkeerbehoefte = 3. De werkelijke parkeerbehoefte is 3.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Voorliggende aanvraag heeft betrekking op twee panden met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. De aanvraag heeft ook betrekking op gebouwen die zijn opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom kunnen er geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
Dit is het verschil tussen het aantal autostalplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostalplaatsen, ttz. 3 – 0 = 3.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de drie bijkomende appartementen moeten 8 fietsenstallingen voorzien worden:
- 1 bijkomend appartement met 1 slaapkamer: 1 x 2 = 2;
- 2 bijkomende appartementen met 2 slaapkamers: 2 x 3 = 6.
Op het gelijkvloers wordt een fietsenberging voorzien. Deze is niet ingericht op de plannen waardoor niet beoordeeld kan worden of de fietsenstalling voldoet aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode. Als voorwaarde wordt opgelegd een fietsenstalling in te richten voor 8 fietsen volgens de principes van de bouwcode.
Laden en lossen
Laden en lossen gebeurt binnen de venstertijden van de voetgangerszone.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 december 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 8 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 8 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 7 april 2024 |
Verslag GOA | 12 maart 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.