Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023072989 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Lofti Hasnaoui met als adres Smederijstraat 21 te 2830 Willebroek en Mario De Smedt namens de heer Yassine Hasnaoui met als adres Smederijstraat 24 te 2830 Willebroek |
Ligging van het project: | Braziliëstraat 38 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 126/2Y23 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | oprichten van een meergezinswoning na sloop |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/07/2022: vernietiging (OMV_2020059433) voor het oprichten van een meergezinswoning na sloop;
- 24/09/1948: vergunning (18#24869) gevelverandering;
- 09/10/1947: vergunning (18#23381) gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen plus een zolderverdieping in gesloten bebouwing.
Bestaande toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen plus een zolderverdieping in gesloten bebouwing.
Nieuwe toestand
- functie wonen:
- bouwvolume:
- hoofdvolume tot 9 m;
- uitbouw tot 10,93 aan de linkerzijde;
- uitbouw tot achteraan de perceelsgrens aan de rechterzijde;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande eengezinswoning;
- oprichten van een meergezinswoning van 5 bouwlagen met teruggetrokken daklaag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 24 november 2023 | 6 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 24 november 2023 | 10 januari 2024 | Geen advies |
Fluvius System Operator | 24 november 2023 | 29 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 24 november 2023 | 21 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 24 november 2023 | 6 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 24 november 2023 | 24 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 24 november 2023 | 1 december 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 24 november 2023 | 1 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk cultureel, historisch en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing en zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje op volgend(e) punt(en):
- 0.5 Draagkracht: de nieuwbouw van deze meergezinswoning creëert een extra parkeerdruk op het openbaar domein.
- 1.2.4 Open ruimte: er is geen 15 % van de oppervlakte van het perceel voorzien als open ruimte op het straatniveau.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijking van de voorschriften
Er is strijdig met het RUP geen 15 % van de oppervlakte van het perceel voorzien als open ruimte. Gezien het perceel slechts 15,6 m diep is kan hier in alle redelijkheid een afwijking op worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
Het bouwen van een meergezinswoning is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de aanwezige woonfuncties op de omliggende percelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan niet ingestemd worden met het voorgesteld volume van 5 bouwlagen met een 6de teruggetrokken bouwlaag. Het rechterbuurpand telt 4 bouwlagen met een 5de teruggetrokken bouwlaag en het linkerbuurpand 5 bouwlagen met bijkomende teruggetrokken bouwlaag al dient hier opgemerkt te worden dat dit bouwvolume over een lage gelijkvloerse verdieping beschikt.
Het voorgestelde volume vertrekt vanuit de grootste bouwdiepte van het rechterbuurpand en houdt vervolgens 1,40 m afstand ten opzichte van de linkerperceelsgrens om aansluiting te zoeken met de geringere bouwdiepte van de linkerbuur. Door de ligging in de oksel van het bouwblok creëert dit voorgestelde bouwvolume niet alleen een blinde zijgevel van 5,00 m diep en 18,75 m hoog naar het linkerbuurvolume toe maar tevens ook bijkomende negatieve gevolgen voor de bezonning van het naastgelegen perceel. De aanvraag dient ook hierom te worden geweigerd.
Voorliggende aanvraag voorziet in een gelijkvloerse duplex met bovenliggend 3 éénslaapkamerappartementen. De duplex meet 97 m2 en omvat 3 slaapkamers. De 3 éénslaapkamerappartementen meten elk 47 m2.
De bestaande eengezinswoning wordt gesloopt en vervangen door 4 wooneenheden waarvan de grootste een 3-slaapkamerappartement van 97 m2 bedraagt.
Elke wooneenheid beschikt over een privatieve buitenruime. Voor de gelijkvloerse duplex betreft dit een L-vormvormige buitenruimte met een maximale breedte van 1,76 m omsloten door 7 m hoge tuinmuren. Op de verdieping van de duplex bevindt zicht een ingesloten terras tussen het hoofdvolume en opgaande scheimuren. Geoordeeld wordt dat de voorgestelde buitenruimte niet als voldoende kwalitatief in aanmerking kan komen en dat de gelijkvloerse duplex hierdoor niet over de nodige privatieve buitenruimte beschikt om als zelfstandige wooneenheid in aanmerking te kunnen komen (bouwcode, art. 28).
Er wordt opgemerkt dat de woningoppervlakte niet bij ieder van de aangevraagde woningen in verhouding staat met het aantal slaapkamers en dus ook niet met het aantal potentiële bewoners. De bouwcode legt geen minimale oppervlaktematen op voor de verblijfsruimten. Als vuistregel geldt dat de oppervlaktematen van de VMSW als absolute minimumoppervlaktematen gelden.
De éénslaapkamerappartementen hebben een oppervlakte van 47 m² waarbij de leefruimte met keuken van 22 m2 niet aan deze minimumeisen voor oppervlaktes voldoet. Ook de enkele kamers aan de straatzijde hebben niet de minimale kamerbreedte van 2,20 m. De inpandige terrassen achteraan respecteren de minimale afstand voor het nemen van directe zichten naar buurpercelen niet. Ook bij de terrassen ter hoogte van de bovenste verdieping wordt hier geen rekening mee gehouden. Hierdoor kan dit onaanvaardbare bijkomende hinder veroorzaken naar de buurpanden toe. De voorgestelde terrassen zijn niet wenselijk en bijgevolg ook niet aanvaardbaar.
Hierdoor wordt geoordeeld dat de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden om als kwalitatief beoordeeld te worden.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan niet ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma naar 4 woonentiteiten wordt de draagkracht van de site overschreden.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“Het pand is gelegen in che-gebied; de wenselijkheid van behoud is van toepassing. De bouwaanvraag dient ook voldoende informatie te bevatten om het erfgoedaspect te kunnen afwegen. Behalve een plan uit 1947/48 van een gevelwijziging is geen informatie noch een cultuurhistorische verantwoordingsnota toegevoegd. Er werd bijkomend fotomateriaal gevraagd maar dit werd niet aangeleverd. De voorliggende aanvraag is dan ook niet te beoordelen.”
Dit ongunstig advies van de dienst Monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Geadviseerd wordt om de aanvraag te weigeren.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De plannen bevatten tegenstrijdigheden zodat de scheimuur niet overal wordt uitgevoerd met een opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak (bouwcode, art. 34). Bij een mogelijke vergunning zou dit in voorwaarden opgenomen worden.
Visueel-vormelijke elementen
Het straatbeeld in de onmiddellijke omgeving wordt bepaald door hoofdzakelijk gevelafwerkingen in baksteen in combinatie met afwerkdetails in natuursteen en/of beton.
Voor de nieuwe gevelafwerking worden gevelelementen in grijs beton voorgesteld in combinatie met wit gevelmetselwerk en zwart aluminium buitenschrijnwerk.
Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en materialisatie zodat het nieuwe gebouw zich voldoende integreert in de bestaande omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw.
Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 Er worden 4 appartementen voorzien in deze nieuwbouw.
De parkeerbehoefte is 4
Bijstelling mobiliteit: Bijstelling A : RUP Eilandje In het RUP Eilandje is een maximum parkeernorm van 1,5 parkeerplaatsen per woning opgenomen. Dit is niet strijdig met de bouwcode en kan samen gelezen worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 4
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De bestaande eengezinswoning wordt afgebroken. De parkeerbehoefte van deze woning is 1
Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4-1 = 3.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de appartementen moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.
2 appartementen met 1 slaapkamer : 2 x 2 =4
1 appartement met 2 slaapkamers : 1 x 3 = 3
1 appartement met 3 slaapkamers : 1 x 4 = 4
Er moeten 11 fietsenstallingen voorzien worden.
Er wordt een fietsenberging ingericht in de kelder voor 12 fietsen.
De fietsenberging is bereikbaar via een trap met fietsgoot. Deze trap bevindt zich tussen twee wanden en is slechts 80 cm breed. Met aftrek van een trapleuning zal er nog 70 cm overblijven. Deze breedte is te smal om met een fiets aan de hand de trap op of af te gaan en is bijgevolg niet praktisch in gebruik. De aanvraag dient geweigerd te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 24 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 5 december 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 3 januari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 8 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 7 april 2024 |
Verslag GOA | 4 maart 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
5 december 2023 | 3 januari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.