Terug
Gepubliceerd op 25/03/2024

2024_CBS_02366 - Omgevingsvergunning - OMV_2023116955. Coquilhatstraat 53. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02366 - Omgevingsvergunning - OMV_2023116955. Coquilhatstraat 53. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02366 - Omgevingsvergunning - OMV_2023116955. Coquilhatstraat 53. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023116955

Gegevens van de aanvrager:

de heer Luc Van Ostaeyen met als adres Coquilhatstraat 53 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Coquilhatstraat 53 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3574E3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een opslagruimte plus kantoor en 2 wooneenheden naar een opslagruimte plus kantoor en een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/05/2007: vergunning (3152#1473) voor het verbouwen van een handelsruimte tot handelsruimte met appartementen;

-          12/07/1946: toelating (18#21029) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

 https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/99195

 

Vergunde toestand

-          gelijkvloerse opslagruimte (magazijn) plus 2 bovenliggende appartementen;

-          3 bouwlagen onder zadeldak vooraan en 1 tot 2 bouwlagen onder plat dak achteraan;

-          kleine, onbebouwde, open ruimte achteraan het perceel;

-          dakterras achteraan op de tweede verdieping;

-          voorgevel in antracietkleurige baksteen en buitenschrijnwerk in antracietkleurig hout.

 

Bestaande toestand

-          eengezinswoning;

-          perceel achteraan dicht gebouwd, gelijkvloerse patio links centraal;

-          dakterras achteraan op de eerste verdieping;

-          linker scheidingsmuur verhoogd tot tegen de achterste perceelgrens en voorzien van openingen ter hoogte van de eerste verdieping;

-          rechter scheidingsmuur achteraan verhoogd tot tegen achterste perceelgrens;

-          voorgevel in witgeschilderde baksteen met witgeschilderd, houten buitenschrijnwerk.

Nieuwe toestand

-          gelijkvloerse opslagruimte (magazijn);

-          bovenliggende eengezinswoning;

-          behoud van de gelijkvloerse overkapping achteraan;

-          behoud van de patio links achteraan;

-          sloop van de muur achteraan de patio ter hoogte van de eerste verdieping;

-          behoud van de bestaande voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

3 oktober 2023

5 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

3 oktober 2023

19 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          Artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen: de onbebouwde ruimte verkleint na het dichtbouwen van de open koer helemaal achteraan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de verblijfsruimtes op de eerste verdieping hebben na aanpassing van de vloer en het plafond nog een hoogte van slechts 2m49.
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: slaapkamer2 ontvangt geen licht en lucht conform artikel 24 van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het gelijkvloerse is vergund als magazijn met woonfunctie op de bovenliggende verdiepingen. De woonfunctie blijft behouden en bijgevolg ook de functionele inpasbaarheid in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het pand bestaat uit 3 bouwlagen onder hellend dak waarbij de bouwdiepte van het hoofdvolume 15 m meet. Met uitzondering van een koer achteraan is het gelijkvloerse volledig bebouwd. Op de eerste verdieping is een uitbouw aan de rechterzijde van het perceel over een diepte van 21 m met daarbovenop een dakterras.

 

De aanvraag stelt voor om de gelijkvloerse functie te behouden en de 2 woningen op de verdiepingen samen te voegen tot één grote woning.

Het aantal woongelegenheden vermindert met één doordat twee bovenliggende bestaande en vergunde appartementen worden samengevoegd tot één duplex. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden. 

 

De aanvraag stelt voor om van het koertje achteraan een lichtstraat te maken. Dit is strijdig met artikel 2.2.5 van het RUP-Binnenstad omdat onbebouwde ruimte verkleint. Deze ingreep is echter aanvaardbaar omdat aan de linkerzijde een nieuwe patio gecreëerd wordt. Deze nieuwe patio is groter dan het vergunde koertje. De open ruimte op het perceel vergroot en de magazijnfunctie ontvangt hierdoor natuurlijk daglicht. Dit is gunstig voor de twee werkruimtes die ten dienste staan van de magazijnfunctie.

De voorgestelde ingrepen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar en vormen een algehele verbetering voor het bouwblok.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

 

“De aanvraag heeft betrekking op een magazijn uit 1890 dat werd opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De aangevraagde ingrepen omvatten een aantal aanpassingen ten opzichte van de laatst uitgevoerde vergunning. Deze wijzigingen hebben geen onaanvaardbare impact op de aanwezige erfgoedwaarde en kunnen gunstig geadviseerd worden. De voorgevel is beeldbepalend; bij vernieuwing van het buitenschrijnwerk, dient dit te gebeuren in hout naar oorspronkelijk model.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het gunstig advies van de dienst Monumentenzorg bijgetreden en worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgenomen:

-          Bij vernieuwing van het buitenschrijnwerk in de voorgevel, dient dit te gebeuren in hout naar oorspronkelijk model. Detailtekeningen zijn voorafgaand aan de bestelling ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het samenvoegen van de 2 appartementen tot een grote woning is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Er wordt opgemerkt dat het vloerniveau van de eerste verdieping aangepast werd waardoor de verblijfsruimtes op de 1ste verdieping een voorgestelde vrije hoogte van 2,49 m hebben. Deze ingreep is strijdig met artikel 21 van de bouwcode. Het verlagen van de vloerpas wordt dan ook uitgesloten van de vergunning.

 

De voorgestelde slaapkamer op de 2de verdieping beschikt enkel over een dakvlakraam op een hoogte van 2,6 m. Deze inrichting is strijdig met artikel 24 van de bouwcode. De woonkwaliteit van de slaapkamer kan hierdoor niet gegarandeerd worden en omdat er geen mogelijkheid is om in deze ruimte ramen te voorzien wordt het gebruik van deze ruimte als verblijfsruimte van de vergunning uitgesloten.

 

De breedte van de vergunde toegangsdeur tot het terras op de 2de verdieping wordt van 1,40 m tot 0,83 m verminderd. Ook de hoogte wordt van 1,56 m naar 1,47 m herleid. In de vergunning wordt daarom opgenomen dat alle handelingen met betrekking tot het wijzigen van de toegangsdeur tot het terras van de vergunning worden uitgesloten.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Conform het advies van de dienst Monumentenzorg moet bij vernieuwing van het buitenschrijnwerk in de voorgevel, dit te gebeuren in hout naar oorspronkelijk model. Detailtekeningen zijn voorafgaand aan de bestelling ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.

3. Alle handelingen of wijzigingen met betrekking tot het verlagen van de vloerpas van de tweede verdieping worden van de vergunning uitgesloten.

4. Alle handelingen en wijzigingen aan de vergunde toegangsdeur tot het terras op de 2de verdieping worden van de vergunning uitgesloten.

5. Het gebruik van slaapkamer 2 op de 2de verdieping als verblijfruimte wordt van de vergunning uitgesloten.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 september 2023

Volledig en ontvankelijk

3 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

12 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

10 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

16 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

15 april 2024

Verslag GOA

11 maart 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 oktober 2023

10 november 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Conform het advies van de dienst Monumentenzorg moet bij vernieuwing van het buitenschrijnwerk in de voorgevel, dit te gebeuren in hout naar oorspronkelijk model. Detailtekeningen zijn voorafgaand aan de bestelling ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.

3. Alle handelingen of wijzigingen met betrekking tot het verlagen van de vloerpas van de tweede verdieping worden van de vergunning uitgesloten.

4. Alle handelingen en wijzigingen aan de vergunde toegangsdeur tot het terras op de 2de verdieping worden van de vergunning uitgesloten.

5. Het gebruik van slaapkamer 2 op de 2de verdieping als verblijfruimte wordt van de vergunning uitgesloten.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.