Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03386 - Ondersteuning. Evenementen/Sport. Golazo Sports. FIH Hockey Pro League 2024 - Organisatie en logistieke ondersteuning FIH Hockey Pro League 2024. Vastlegging en uitbetaling nominatief krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03386 - Ondersteuning. Evenementen/Sport. Golazo Sports. FIH Hockey Pro League 2024 - Organisatie en logistieke ondersteuning FIH Hockey Pro League 2024. Vastlegging en uitbetaling nominatief krediet - Goedkeuring 2024_CBS_03386 - Ondersteuning. Evenementen/Sport. Golazo Sports. FIH Hockey Pro League 2024 - Organisatie en logistieke ondersteuning FIH Hockey Pro League 2024. Vastlegging en uitbetaling nominatief krediet - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde op 26 mei 2023 (jaarnummer 3501) de overeenkomst, de ondersteuning en de organisatie van de FIH Hockey Pro League 2023 goed.

De gemeenteraad keurde op 27 november 2023 (jaarnummer 712) de zevende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed waarin een nominatieve ondersteuning van 40.000,00 EUR werd toegekend aan Golazo Sports nvSchoebroekstraat 8 te 3583 Paal - Beringen (ondernemingsnummer 0442.115.211) voor de organisatie van FIH Hockey Pro League 2024.

Juridische grond

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen en het kaderbesluit met de basisprincipes van het ondersteuningsbeleid (gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020, jaarnummer 595) zijn van toepassing.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages goed.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 §3, 1° van het Decreet lokaal bestuur is het college bevoegd voor de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.

Volgens artikel 56 §3, 3° van het Decreet lokaal bestuur is het college bevoegd voor  het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Argumentatie

De Belgische hockeyfederatie en organisatiebureau Golazo Sports nv staan in voor de organisatie van de Hockey Pro League (mannen en vrouwen) op de hockeyterreinen van het Wilrijkse Plein. Concreet gaat het over volgende wedstrijden:

  • woensdag 22 mei 2024: Indië - Argentinië (mannen en vrouwen);
  • woensdag 22 mei 2024: België - Verenigde Staten van Amerika (vrouwen);
  • woensdag 22 mei 2024: België - Ierland (mannen);
  • donderdag 23 mei 2024: Verenigde Staten van Amerika - Argentinië (vrouwen);
  • donderdag 23 mei 2024 : Argentinië - Ierland (mannen);
  • donderdag 23 mei 2024: België - Indië (mannen en vrouwen);
  • zaterdag 25 mei 2024: Argentinië - Verenigde Staten van Amerika (vrouwen);
  • zaterdag 25 mei 2024: België - Indië (mannen en vrouwen);
  • zaterdag 25 mei 2024: Ierland - Argentinië (mannen );
  • zondag 26 mei 2024: Argentinië - Indië (mannen en vrouwen);
  • zondag 26 mei 2024: België - Verenigde Staten van Amerika (vrouwen);
  • zondag 26 mei 2024: België - Ierland (mannen);
  • woensdag 29 mei 2024: China - Argentinië (vrouwen);
  • woensdag 29 mei 2024 : Spanje - Argentinië (mannen);
  • woensdag 29 mei 2024 : België - Australië (mannen en vrouwen);
  • donderdag 30 mei 2024: Australië - Argentinië (mannen en vrouwen);
  • donderdag 30 mei 2024: België - China (vrouwen);
  • donderdag 30 mei 2024 : België- Spanje (mannen);
  • zaterdag 1 juni 2024: Australië - Argentinië (mannen en vrouwen);
  • zaterdag 1 juni 2024: België - Spanje (mannen);
  • zaterdag 1 juni 2024:België - China (vrouwen);
  • zondag 2 juni 2024: België - Australië (mannen en vrouwen);
  • zondag 2 juni 2024: China - Argentinië (vrouwen);
  • zondag 2 juni 2024: Spanje - Argentinië (mannen).

De opbouw van het evenement start op maandag 29 april 2024. Voor de organisatie van de FIH Hockey Pro League 2024 zal de Belgische hockeybond ook gebruik maken van deze infrastructuur voor de organisatie van de Belgian Hockey Finals 2024, de Youth Hockey Finals 2024 en de Amateur Hockey Finals 2024. Deze wedstrijden vaan door op zaterdag 11 mei 2024 en op zondag 12 mei 2024. de afbraak is afgerond op vrijdag 7 juni 2024.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek, promotioneel en financieel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:

  • gratis ter beschikking stellen van het Wilrijkse Plein volgens het goed te keuren plan op de voornoemde speeldata;
  • gratis ter beschikking stellen van feestmateriaal;
  • vrijstelling van retributie voor nutsverbruik en afvalcontainers;
  • bekendmaking van het evenement door inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • financiële ondersteuning ten bedrage van 40.000,00 EUR van de stad Antwerpen.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement en hospitality).

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport en evenementen.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkend publiek evenement of nieuw publiek evenement met groeipotentieel tot naamsversterkend evenement) en wordt dus vrijgesteld van:

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie lediging en reiniging afvalcontainers.

Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig:

  • ligplaats in de stadshaven; 
  • opkuis; 
  • retributie parkeerverbodsborden; 
  • verwijderen straatmeubilair; 
  • kosten voor transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, communicatiedragers, bulkmateriaal, elektriciteit, water). 

 Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.

Algemene financiële opmerkingen

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9823) keurde het college het algemeen principe voor het uitbetalen van toelagekredieten exploitatiebudget aan derden goed.

Alle nodige documenten voor de opmaak van de bestelbon zijn door de organisatie aangeleverd en toegevoegd aan de bestelbon.

De ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

De gevraagde documenten voor de verantwoording voor de ontvangen ondersteuning zijn opgenomen in de afsprakennota en zullen door de organisatie digitaal worden ingediend bij stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen uiterlijk 2 september 2024, drie maanden na de laatste dag van het evenement.

Adviezen

TV - Breedtesport Geen advies ontvangen

Het advies zal bij de toelating gevoegd worden. 

district Antwerpen Gunstig advies

Met standaardvoorwaarden

SW - Mobiliteit Gunstig advies

met standaardvoorwaarden

Groendienst Middelheim Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het intplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
SW - Milieuvergunningen Geen advies ontvangen

Het advies zal bij de toelating gevoegd worden. 

BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra aandacht voor standaardvoorwaarde nr. 2324 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of voor een tribune met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

De tribunes dienen ontworpen en uitgevoerd te worden conform NBN EN 13200. Er dient een attest voorgelegd te kunnen worden dat hieraan voldaan wordt.

Een gedeelte van de tribunes wordt boven een ondergrondse constructie (waterbekken) geplaatst. De draagkracht van de ondergrondse constructie(s) dient gecontroleerd te worden door een erkend stabiliteits-ingenieur om na te gaan of de desbetreffende tribune hierop afgesteund kan worden en welke maatregelen er al dan niet genomen dienen te worden om de globale stabiliteit van zowel de tribune als de ondergrondse constructie te garanderen.


De tribunes en de evacuatiewegen dienen uitgerust te worden met veiligheidsverlichting en de nodige pictogrammen. Op de evenementensite dienen de uitgangen en evacuatierichtingen duidelijk zichtbaar (waar nodig op hoogte) met de nodige pictogrammen aangeduid te worden. De pictogrammen dienen ook bij duisternis duidelijk zichtbaar te zijn en dienen indien nodig verlicht te worden.

Onder de tribunes mogen geen brandbare materialen gebruikt worden. Er mogen bijvoorbeeld geen brandbare doeken gebruikt worden als aankleding van de wanden van de evacuatiewegen onder de tribunes.

Het aantal en de afmetingen van de nooduitgangen van de (VIP)-tenten dient te voldoen aan de standaardvoorwaarden.

Indien er terrassen voorzien worden aan de VIP-lounge of aan andere constructies dienen er voldoende balustrades - die hoog genoeg zijn - voorzien te worden zodat er geen valgevaar is.

Alle tijdelijke constructies (tribunes, tenten, overkappingen, ) dienen na plaatsing gunstig gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme. Op vraag dienen de gunstige keuringsattesten voorgelegd te kunnen worden.

Eventuele reclamezeilen rondom de tribunes dienen voldoende verankerd te worden, de stabiliteit van de tribunes dient gegarandeerd te zijn na plaatsing van bijkomende truss constructies met winddichte reclame-doeken.

Politiezone Antwerpen - Openbare Orde Gunstig advies

met standaardvoorwaarden

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050104 - Sportevenementen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Golazo Sports nv van het evenement FIH Hockey Pro League 2024 op datum van 22 mei 2024 tot en met 2 juni 2024  op het Wilrijkse Plein in Antwerpen goed. Golazo Sports nv dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 40.000,00 EUR voor 2024 aan Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8 te 3583 Paal-Beringen goed.

Artikel 3

Het college beslist om in afwijking van de betalingsregeling voorzien in het collegepunt van 27 november 2015 (jaarnummer 9823) het ondersteuningsbedrag van 2024 in één keer volledig uit te betalen na de controle van de inhoudelijke en financiële rapportage.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Uitbetaling ondersteuning FIH Pro League Hockey
Golazo Sports nv
Schoebroekstraat 8
3583 Paal - Beringen
Ondernemingsnummer: 0442.115.211
Rekeningnummer: BE64 0016 2999 3252
40.000,00 EURbudgetplaats: 5115100000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2BRS050104A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070741
budgetperiode: 2400
4505163496

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal
  • gratis te beschikking stellen van het gevraagde materiaal volgens het reglement van BOF;
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening volgens reglement BOF.
TV/Sport en Recreatie
  • gratis ter beschikking stellen van de ruimten op het Wilrijkse Plein voorzien in het goed te keuren inplantingsplan.
OS/Marketing en Communicatie 
  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen.
SR/BIT
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan volgens reglement BOF.