Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03311 - Omgevingsvergunning - OMV_2023096369. Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03311 - Omgevingsvergunning - OMV_2023096369. Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03311 - Omgevingsvergunning - OMV_2023096369. Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023096369

Gegevens van de aanvrager:

Roeland Kuyps namens de heer Jules-André Hayen met als adres Oudemaasstraat 10 te 3500 Hasselt

Ligging van het project:

Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 480F4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vermeerderen van het aantal woongelegenheden (Kipdorpvest 35), uitbreiden bouwvolume en wijzigen van de voorgevels (Kipdorpvest 35 en Frankrijklei 46)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          29/03/2019: neoclassicistisch herenhuis vastgesteld in de inventaris bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4940;

-          10/03/1994: weigering (199433) voor een verbouwing;

-          17/06/1991: vergunning (1991733) voor een wederopbouw na afbraak;

-          31/01/1964: vergunning (194492) voor een verbouwing.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          Functie:

  • Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35:
    • handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping (samengevoegd);
  • Frankrijklei 46:
    • meergezinswoning met 3 woongelegenheden: eerste, tweede en derde verdieping: telkens één tweeslaapkamerappartement;
  • Kipdorpvest 35:
    • kantoorfunctie met magazijn op de eerste en tweede verdieping;

-          bouwvolume:

  • Frankrijklei 46:
    • 3 bouwlagen met een zadeldak;
    • dakterras op de zolderverdieping (duplex);
  • Kipdorpvest 35:
    • 3 bouwlagen met een plat dak en liftkoker uitloop;
  • Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35:
    • achterbouw van 1 bouwlaag onder koepelvormig dak;

-          gevelafwerking:

  • Frankrijklei 46:
    • neoclassicistische wit geschilderde vlak bepleisterde lijstgevel;
    • gevelplint in blauwe hardsteen en Franse steen.
    • uitgewerkte 19de-eeuwse houten t-ramen (profilering kalf en makelaar);
  • Kipdorpvest 35:
    • gevelplint in natuursteen;
    • bovengevel in paramentsteen met natuursteen rond de raamopeningen;

-          inrichting:

  • volledig bebouwd perceel.

 

Bestaande toestand

-          niet in overeenstemming met de vergunde toestand.
 

Nieuwe toestand

-          functie (gemengd gebouw)

  • Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35: handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping;
  • Frankrijklei 46: meergezinswoning met 3 woongelegenheden;
    • eerste verdieping: tweeslaapkamerappartement met inpandig terras;
    • tweede verdieping: tweeslaapkamerappartement met dakterras;
    • derde en vierde verdieping: duplex tweeslaapkamerappartement met inpandig terras;
  • Kipdorpvest 35: meergezinswoning met 4 woongelegenheden
    • eerste verdieping: éénslaapkamerappartement met dakterras;
    • tweede verdieping: tweeslaapkamerappartement met terras;
    • derde verdieping: éénslaapkamerappartement met terras;
    • vierde verdieping: éénslaapkamerappartement met terras;

-          bouwvolume:

  • Frankrijklei 46:
    • 3 bouwlagen met een mansardedak;
    • bestaande verticale circulatie blijft behouden;
    • dakterras op de tweede verdieping;
    • mansardedak met 4 dakkapellen aan de voorgevel;
  • Kipdorpvest 35:
    • 5 bouwlagen met een plat dak;
    • dakterras op de eerste verdieping;
    • inkomhal met nieuwe verticale circulatie (liftkoker en trap);
  • Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35:
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • Frankrijklei 46:
    • neoclassicistische wit geschilderde vlak bepleisterde lijstgevel;
    • gevelplint in grijze natuursteen;
    • mansardedak in donkergrijze leien;
    • uitgewerkte 19de-eeuwse wit geschilderde houten t-ramen (profilering kalf en makelaar) op de verdiepingen met glazen borstweringen;
    • zwart aluminium buitenschrijnwerk op het gelijkvloers;
    • dakkapellen en kroonlijst in wit geschilderd hout;
  • Kipdorpvest 35:
    • gevel in wit geschilderde gevelsteen op de eerste, tweede en derde verdieping;
    • vierde verdieping in zichtbeton;
    • gevelplint in grijze natuursteen;
    • buitenschrijnwerk in antracietkleurige aluminium, op de bovenste verdieping kaders volledig achter de slag uitgevoerd;
    • borstweringen in de vorm van een zwarte metalen stang op de eerste, tweede en derde verdieping en in glas op de vierde verdieping;

-          inrichting:

  • volledig bebouwd perceel.

Inhoud van de aanvraag

-          Frankrijlei 46:

  • uitbreiden van het volume – nieuw mansardedak met dakkapellen;
  • inrichten van een dakterras;
  • wijzigen van de voor- en achtergevel;
  • wijzigen van de scheimuren;
  • doorvoeren van interne constructieve werken;

-          Kipdorpvest 35:

  • wijzigen van de functie van kantoor naar wonen (4 woongelegenheden);
  • uitbreiden van het volume – toevoegen vierde en vijfde bouwlaag;
  • plaatsen van terrassen tegen de achtergevel en op het platte dak;
  • wijzigen van de voorgevel;
  • wijzigen van de scheimuren;
  • doorvoeren van interne constructieve werken;

-          Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35:

  • wijzigen van de dakconstructie op het gelijkvloers.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

17 oktober 2023

27 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

17 oktober 2023

7 november 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

17 oktober 2023

17 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 oktober 2023

20 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

17 oktober 2023

17 november 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

17 oktober 2023

13 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):

-          artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:

de smeedijzeren borstweringen op de 2de verdieping (zijde Frankrijklei) worden verwijderd, de ramen worden voorzien van nieuwe glazen borstweringen. De glazen borstweringen zijn niet in harmonie met de erfgoedwaarde van het pand;

-          2.1.9 Dakvormen en dakkapellen:

de dakkapellen in het voorste dakvlak (zijde Frankrijklei) houden een afstand van minder dan 0,75 m tot het midden van de scheidingsmuren. Aan de achterzijde (zijde Frankrijklei) zijn de dakkapellen meer dan 1,50 m breed en houdt de rechtse dakkapel een afstand van minder dan 0,75 m tot de linker perceelsgrens.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 15:

in de traphal is naast de trap een versmalling van het looppad aanwezig. Er is geen ruimte gelaten voor een vrije en vlakke draairuimte aan het begin van de versmalling;

  • artikel 22:

de toegangsdeuren tot de nieuwe wooneenheden op de verdiepingen (zijde Kipdorpvest), de deur naar het meterlokaal (zijde Kipdorpvest) en de deuren naar de vuilnisberging (zijde Kipdorpvest en zijde Frankrijklei) zijn niet voorzien van een vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m.
Bij dubbel opendraaiende deuren dient de vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m gegarandeerd te worden door het eerst opendraaiend deurblad. Het is niet duidelijk of de deur tussen de liftsas en de sas op de ondergrondse verdieping (zijde Kipdorpvest) hieraan voldoet;

  • artikel 24:

in de inkomsas (zijde Kipdorpvest) is onvoldoende vrije en vlakke draairuimte aanwezig. De buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de twee deuren kan het draaivlak van de deuren niet raken.
Aan de duwzijde van de deur tussen de trappenhal en de inkomsas (zijde Kipdorpvest) is ook geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig;

De sassen die toegang verlenen tot de vuilnisbergingen op de kelderverdieping (zijde Kipdorpvest en zijde Frankrijklei) zijn onvoldoende groot waardoor er onvoldoende ruimte is voor een vrije en vlakke draairuimte;

  • artikel 25:

aan de krukzijde van de deur richting de vuilnisberging (zijde Kipdorpvest) is geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m aanwezig.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: de smeedijzeren borstweringen op de 2de verdieping (zijde Frankrijklei) worden verwijderd, de ramen worden voorzien van nieuwe glazen borstweringen. De glazen borstweringen zijn niet in harmonie met de erfgoedwaarde van het pand;
  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: door het verlagen van de kroonlijst aan de achterzijde (zijde Frankrijklei) is het mansardedak niet meer in verhouding tot de onderliggende verdiepingen.
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de personeelsruimte (verblijfsruimte) van de gelijkvloerse handelsfunctie bevindt zich op de kelderverdieping en is niet voorzien van ramen die kunnen zorgen voor lichtinval en luchttoevoer. De dakvlakvensters van de slaapkamers op de vierde verdieping (zijde Frankrijklei) bevinden zich niet volledig binnen de 1 en 2 m boven het loopvlak van de vloer en hebben een lichtdoorlatende oppervlakte die minder bedraagt dan 10 % van de oppervlakte van de ruimtes;
  • artikel 26 Afvalverzameling: de handelsfunctie is niet voorzien van een eigen afvalberging;
  • artikel 27 Open ruimte: bij functiewijziging dient 20 % van de perceeloppervlakte onbebouwd te zijn. De aanvraag voorziet niet in de ontpitting van het perceel, het volledige gelijkvloers blijft volgebouwd;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: achter de fietsstalplaatsen is onvoldoende ruimte aanwezig om op een comfortabele manier de fietsen te stallen;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: voor de bijkomende wooneenheden worden geen autostalplaatsen ingericht;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    het is niet duidelijk of de scheidingsmuur op de rechter perceelsgrens (zijde Kipdorpvest) is voorzien van een opstand van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;
  • artikel 38 Groendaken: bij de plaatsing van zonnepanelen vervalt de verplichting voor de aanleg van een groendak voor de oppervlakte die wordt ingenomen door de panelen. De zone van het nieuwe platte dak (zijde Kipdorpvest) die niet wordt ingericht met zonnepanelen wordt niet aangelegd als groendak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat de functiewijziging van een magazijn naar meergezinswoning met 4 wooneenheden langs de zijde van de Kipdorpvest. De gelijkvloerse handelsfunctie en de woonfunctie langs de zijde van de Frankrijklei blijven bewaard. De functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften volgens het RUP en in harmonie met de kenmerkende woon- en handelsfuncties in de straat. De functiewijziging kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig beoordeeld worden. Ook de dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Business en Innovatie geeft een gunstig advies, dit luidt als volgt:

“Gunstig advies voor het herinrichten van een bestaande handelsruimte gelijkvloers van een pand gelegen in de zone hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen (zone B1). De vergunde functie van winkelruimte blijft behouden. Er is geen kleinhandelsvergunning nodig, omdat de oppervlakte kleiner is dan 400 m² netto. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wordt het zadeldak aan de Frankrijklei verwijderd en vervangen door een mansardedak met dakkapellen in het voorste en achterste dakvlak. De 3 vergunde wooneenheden worden heringericht en worden voorzien van voldoende grote terrassen aan de achterzijde.

Het volume aan de Kipdorpvest wordt uitgebreid met 2 extra bouwlagen onder plat dak. Het pand wordt ingericht met 1 éénslaapkamerappartement per verdieping. Hierdoor ontstaan hier 4 bijkomende wooneenheden. Ook deze appartementen worden voorzien van voldoende grote terrassen tegen de achtergevel.

 

Ondanks de functiewijziging blijft het gelijkvloers volledig volgebouwd. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode wat een ontpitting vooropstelt bij een functiewijziging. Gezien het perceel gelegen is in kernwinkelgebied en geen woonbestemming heeft op het gelijkvloers, kan hier een afwijking op dit artikel worden toegestaan.

 

Het voorgestelde bouwvolume overstijgt de kenmerkende bouwhoogte en -diepte van de omgeving niet en is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“De aanvraag omvat een grondige verbouwing en uitbreiding van de volumes aan de Frankrijklei en de Kipdorpvest. Het dossier werd voorafgaand aan de aanvraag besproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Niettegenstaande het pand aan de zijde van de Kipdorpvest grotendeels in zijn oorspronkelijke verschijningsvorm bewaard bleef, is de erfgoedwaarde eerder beperkt. De straatgevel werkt door zijn afwijkende materialisatie en gevelordonnantie ook niet meteen beeldondersteunend voor de flankerende panden en het straatbeeld. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er dan ook geen principieel bezwaar tegen aanpassingen aan het gebouw en de gevel in de Kipdorpvest.

 

Ondanks de wijzigingen die de voorgevel onderging, is de bewaarde burgerwoning nummer 46 nog een mooie getuigenis van de fraaie gevelwanden die de Frankrijklei aan het einde van de 19de–begin 20ste eeuw flankeerden. Het aangeleverde voorstel met betrekking tot de aanpassingen aan deze historische woning hebben geen onaanvaardbare impact op de aanwezige erfgoedwaarde. De oorspronkelijke configuratie (op de verdiepingen nog bewaard), blijft grotendeels behouden en de interieurelementen zoals trap en een aantal haardmantels blijven ook bewaard. Ook de aanpassingen aan de achtergevel zijn mogelijk.

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de vernieuwing van het dakvolume. Er wordt geopteerd voor een klassieke mansardetypologie, wat in deze niet verkeerd is.

 

De 19de eeuwse ramen in de bovengevel aan de zijde van de Frankrijklei zijn grotendeels bewaard gebleven en zijn fraai uitgewerkt (profilering kalf en makelaar). Een vernieuwing van de ramen zal in hout moeten gebeuren naar oorspronkelijk model. Typedetails zijn voorafgaand aan de bestelling en plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de dienst Monumentenzorg.

 

Het supprimeren van de smeedijzeren borstwering en de plaatsing van een doorvalbeveiliging wordt niet gunstig geadviseerd. Glazen panelen in gevelopeningen zijn zeer zichtbaar aanwezig en hypothekeren het beeld van het historische schrijnwerk. Als voorwaarde wordt daarom het behoud van de smeedijzeren borstwering op de 2de verdiepingen opgelegd. Een doorvalbeveiliging op de eerste verdieping dient uitgevoerd naar model van de historische borstweringen op de tweede verdieping.

 

De gevel is integraal te schilderen in een witte kleur, inclusief de kroonlijst en de ramen op de verdiepingen. Het smeedijzerwerk van de borstweringen is te lakken in een zwarte kleur.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst Monumentenzorg gedeeltelijk bijgetreden en worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgenomen:

-          ramen in bovengevel en mansarde zijde Frankrijklei uit te voeren in hout naar historisch model. Typedetails zijn voorafgaand aan de bestelling en plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de dienst Monumentenzorg;

-          behoud of vervanging naar identiek historisch model van de smeedijzeren borstweringen op +2 (zijde Frankrijklei);

-          doorvalbeveiliging op +1 (zijde Frankrijklei) uit te voeren naar model van historische borstwering op +2;

-          gevel is integraal te schilderen in een witte kleur, inclusief de kroonlijst en de ramen op de verdiepingen. Het smeedijzerwerk van de borstweringen is te lakken in een zwarte kleur.

De glazen panelen in raamopeningen aan de zijde van de Frankrijklei worden van de vergunning uitgesloten.

 

Bijkomend wordt opgemerkt dat de positionering van de dakkapellen in het voorste en achterste dakvlak van het pand in de Frankrijklei niet in overeenstemming zijn met artikel 2.1.9 van het RUP Binnenstad. Gelet op de uitlijning met de onderliggende geveldelen, kan hiervoor wel een afwijking worden toegestaan.

 

Door het verlagen van de bestaande kroonlijst aan de achterzijde van het pand aan de Frankrijklei wordt de verhouding van het mansardedak ten opzichte van de onderliggende verdiepingen bovendien ook te groot.

Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd om de bestaande kroonlijst te behouden.

 

De rechtse dakkapel ter hoogte van het bureau achteraan houdt onvoldoende afstand tot de perceelsgrens. Bovendien zijn beide dakkapellen breder dan de maximaal toegelaten 1,50 m. Beide dakkapellen zijn net als in de voorgevel, uitgelijnd op de onderliggende raamopeningen waardoor een afwijking op de breedte toegestaan kan worden.

Door het behoud van de bestaande kroonlijst kan deze fungeren als borstwering.

 

Langs de zijde van de Kipdorpvest wordt de bestaande voorgevel uitgebreid met 2 bouwlagen. De vierde bouwlaag wordt net als de onderliggende verdiepingen uitgevoerd in gevelsteen waarbij ook het ritme van de onderliggende raamopeningen wordt overgenomen. De baksteen wordt wit geschilderd.

De vijfde bouwlaag wordt uitgevoerd in een structuur van zichtbeton.

 

Het project strookt qua gevelopbouw en materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op de kelderverdieping wordt een personeelsruimte ingericht die geen toegang heeft tot raamopeningen die kunnen zorgen voor lichtinval, natuurlijke ventilatie of uitzicht (bouwcode, art. 24). Het gebruik van deze ruimte als verblijfsruimte wordt dan ook van de vergunning uitgesloten.

Daarnaast wordt opgemerkt dat de positie van de dakvlakvensters in de slaapkamers op de vierde verdieping strijdig zijn met artikel 24 van de bouwcode. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd om de positie van de dakvlakvensters te verlagen conform de eisen gesteld in artikel 24 van de bouwcode.

 

Het handelsgelijkvloers wordt niet voorzien van een eigen afgescheiden afvalberging (bouwcode, art. 26).

 

Gezien niet het volledige dakvlak aan de zijde Kipdorpvest voorzien wordt van zonnepanelen, dient de overige oppervlakte aangelegd te worden als groendak (bouwcode, art. 38). Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Het is niet duidelijk of de scheidingsmuur op de rechter perceelsgrens (zijde Kipdorpvest) is voorzien van een opstand van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet zonder meer afgeweken worden en wordt mee als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Bijkomend is de aanvraag in strijd met artikels 15, 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid. Deze worden als voorwaarden bij de vergunning opgenomen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging.

Het gelijkvloers blijft handel en ook de 3 bestaande appartementen aan de kant van de Frankrijklei blijven behouden. Het kantoor en het magazijn op de 1ste en 2de verdieping aan de kant van Kipdorpvest worden verbouwd naar 2 appartementen en er komen nog 2 appartementen bij op extra bouwlagen.

Het aantal wooneenheden breidt uit van 3 naar 7.

 

3 appartementen tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1.2 --> 3 x 1.2 = 3.6

1 appartementen > 90m² met parkeernorm 1.35 --> 1 x 1.35 = 1.35

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 5

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

De bijkomende parkeerbehoefte wordt gegenereerd door de toevoeging van wooneenheden op de verdiepingen. De onderliggende handelsfunctie blijft quasi ongewijzigd in voorliggende aanvraag. Het inrichten van autostalplaatsen zou een te grote hypotheek leggen op de gelijkvloerse handelsruimte. Bijkomend zou het toevoegen van een garagepoort langs de zijde van de Frankrijlei niet wenselijk zijn omwille van de erfgoedwaarde van het pand.

 

Daarom kunnen geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

De bestaande parkeerbehoefte voor het kantoor (77 m²) is 1 (1.1ppl/100 m²) en ook voor het magazijn (77 m²) is de bestaande parkeerbehoefte 1 (0.65ppl/100 m²).

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 2.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de 4 bijkomende wooneenheden moeten er 9 fietsstalplaatsen voorzien worden:

3 appartementen met 1 slaapkamer = 3 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 6

1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3

 

De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          Er moeten 9 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van de bouwcode

-          Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn.

Deze voorwaarden worden bij de vergunning opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.

4. De dakvlakvensters in de achterzijde van het schuine dak (zijde Frankrijklei) moeten aangepast worden opdat de slaapkamers voldoende toevoer van licht en lucht ontvangen en er voldoende uitzicht mogelijk is conform artikel 24 van de bouwcode.

5. Conform artikel 26 van de bouwcode moet er een afzonderlijke afvalberging ingericht worden voor de handelsfunctie.

6. De zone van het platte dak (zijde Kipdorpvest) die niet wordt voorzien van zonnepanelen, dient aangelegd te worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van:

* dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

* of in geval van groendak: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

8. Conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid moet voor en achter elke deur waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd.

9. Conform artikel 15 van de verordening toegankelijkheid moet in de traphal op het gelijkvloers (zijde Kipdorpvest) de gang naast de trap voorzien worden van een vrije en vlakke draairuimte aan het begin én einde van de versmalling.

10. Conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid moeten alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, een vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m hebben.

11. Conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid moet aan de krukzijde van alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m voorzien worden.

12. Er moet een fietsstalplaats voor minstens 9 fietsen voorzien worden. De fietsstaplaatsen moeten zodanig worden ingericht dat er achter de fietsen nog een vrije ruimte overblijft van minstens 1,70 m.

13. Het gebruik van de personeelsruimte in de kelder als verblijfsruimte wordt van de vergunning uitgesloten.

14. Alle wijzigingen of handelingen met betrekking tot het verlagen van de bestaande kroonlijst aan de achterzijde (zijde Frankrijklei) worden van de vergunning uitgesloten.

15. Conform het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg worden de glazen panelen in de raamopeningen aan de zijde van de Frankrijklei van de vergunning uitgesloten.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

17 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

26 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

24 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

30 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 april 2024

Verslag GOA

10 april 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

26 oktober 2023

24 november 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.

4. De dakvlakvensters in de achterzijde van het schuine dak (zijde Frankrijklei) moeten aangepast worden opdat de slaapkamers voldoende toevoer van licht en lucht ontvangen en er voldoende uitzicht mogelijk is conform artikel 24 van de bouwcode.

5. Conform artikel 26 van de bouwcode moet er een afzonderlijke afvalberging ingericht worden voor de handelsfunctie.

6. De zone van het platte dak (zijde Kipdorpvest) die niet wordt voorzien van zonnepanelen, dient aangelegd te worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van:

* dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

* of in geval van groendak: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

8. Conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid moet voor en achter elke deur waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd.

9. Conform artikel 15 van de verordening toegankelijkheid moet in de traphal op het gelijkvloers (zijde Kipdorpvest) de gang naast de trap voorzien worden van een vrije en vlakke draairuimte aan het begin én einde van de versmalling.

10. Conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid moeten alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, een vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m hebben.

11. Conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid moet aan de krukzijde van alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m voorzien worden.

12. Er moet een fietsstalplaats voor minstens 9 fietsen voorzien worden. De fietsstaplaatsen moeten zodanig worden ingericht dat er achter de fietsen nog een vrije ruimte overblijft van minstens 1,70 m.

13. Het gebruik van de personeelsruimte in de kelder als verblijfsruimte wordt van de vergunning uitgesloten.

14. Alle wijzigingen of handelingen met betrekking tot het verlagen van de bestaande kroonlijst aan de achterzijde (zijde Frankrijklei) worden van de vergunning uitgesloten.

15. Conform het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg worden de glazen panelen in de raamopeningen aan de zijde van de Frankrijklei van de vergunning uitgesloten.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.