Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023096369 |
Gegevens van de aanvrager: | Roeland Kuyps namens de heer Jules-André Hayen met als adres Oudemaasstraat 10 te 3500 Hasselt |
Ligging van het project: | Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 480F4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vermeerderen van het aantal woongelegenheden (Kipdorpvest 35), uitbreiden bouwvolume en wijzigen van de voorgevels (Kipdorpvest 35 en Frankrijklei 46) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: neoclassicistisch herenhuis vastgesteld in de inventaris bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4940;
- 10/03/1994: weigering (199433) voor een verbouwing;
- 17/06/1991: vergunning (1991733) voor een wederopbouw na afbraak;
- 31/01/1964: vergunning (194492) voor een verbouwing.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- Functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- niet in overeenstemming met de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie (gemengd gebouw)
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- Frankrijlei 46:
- Kipdorpvest 35:
- Frankrijklei 46 en Kipdorpvest 35:
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 17 oktober 2023 | 27 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 17 oktober 2023 | 7 november 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 17 oktober 2023 | 17 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 17 oktober 2023 | 20 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 17 oktober 2023 | 17 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 17 oktober 2023 | 13 december 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
de smeedijzeren borstweringen op de 2de verdieping (zijde Frankrijklei) worden verwijderd, de ramen worden voorzien van nieuwe glazen borstweringen. De glazen borstweringen zijn niet in harmonie met de erfgoedwaarde van het pand;
- 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen:
de dakkapellen in het voorste dakvlak (zijde Frankrijklei) houden een afstand van minder dan 0,75 m tot het midden van de scheidingsmuren. Aan de achterzijde (zijde Frankrijklei) zijn de dakkapellen meer dan 1,50 m breed en houdt de rechtse dakkapel een afstand van minder dan 0,75 m tot de linker perceelsgrens.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
in de traphal is naast de trap een versmalling van het looppad aanwezig. Er is geen ruimte gelaten voor een vrije en vlakke draairuimte aan het begin van de versmalling;
de toegangsdeuren tot de nieuwe wooneenheden op de verdiepingen (zijde Kipdorpvest), de deur naar het meterlokaal (zijde Kipdorpvest) en de deuren naar de vuilnisberging (zijde Kipdorpvest en zijde Frankrijklei) zijn niet voorzien van een vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m.
Bij dubbel opendraaiende deuren dient de vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m gegarandeerd te worden door het eerst opendraaiend deurblad. Het is niet duidelijk of de deur tussen de liftsas en de sas op de ondergrondse verdieping (zijde Kipdorpvest) hieraan voldoet;
in de inkomsas (zijde Kipdorpvest) is onvoldoende vrije en vlakke draairuimte aanwezig. De buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de twee deuren kan het draaivlak van de deuren niet raken.
Aan de duwzijde van de deur tussen de trappenhal en de inkomsas (zijde Kipdorpvest) is ook geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig;
De sassen die toegang verlenen tot de vuilnisbergingen op de kelderverdieping (zijde Kipdorpvest en zijde Frankrijklei) zijn onvoldoende groot waardoor er onvoldoende ruimte is voor een vrije en vlakke draairuimte;
aan de krukzijde van de deur richting de vuilnisberging (zijde Kipdorpvest) is geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m aanwezig.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat de functiewijziging van een magazijn naar meergezinswoning met 4 wooneenheden langs de zijde van de Kipdorpvest. De gelijkvloerse handelsfunctie en de woonfunctie langs de zijde van de Frankrijklei blijven bewaard. De functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften volgens het RUP en in harmonie met de kenmerkende woon- en handelsfuncties in de straat. De functiewijziging kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig beoordeeld worden. Ook de dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Business en Innovatie geeft een gunstig advies, dit luidt als volgt:
“Gunstig advies voor het herinrichten van een bestaande handelsruimte gelijkvloers van een pand gelegen in de zone hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen (zone B1). De vergunde functie van winkelruimte blijft behouden. Er is geen kleinhandelsvergunning nodig, omdat de oppervlakte kleiner is dan 400 m² netto. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wordt het zadeldak aan de Frankrijklei verwijderd en vervangen door een mansardedak met dakkapellen in het voorste en achterste dakvlak. De 3 vergunde wooneenheden worden heringericht en worden voorzien van voldoende grote terrassen aan de achterzijde.
Het volume aan de Kipdorpvest wordt uitgebreid met 2 extra bouwlagen onder plat dak. Het pand wordt ingericht met 1 éénslaapkamerappartement per verdieping. Hierdoor ontstaan hier 4 bijkomende wooneenheden. Ook deze appartementen worden voorzien van voldoende grote terrassen tegen de achtergevel.
Ondanks de functiewijziging blijft het gelijkvloers volledig volgebouwd. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode wat een ontpitting vooropstelt bij een functiewijziging. Gezien het perceel gelegen is in kernwinkelgebied en geen woonbestemming heeft op het gelijkvloers, kan hier een afwijking op dit artikel worden toegestaan.
Het voorgestelde bouwvolume overstijgt de kenmerkende bouwhoogte en -diepte van de omgeving niet en is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“De aanvraag omvat een grondige verbouwing en uitbreiding van de volumes aan de Frankrijklei en de Kipdorpvest. Het dossier werd voorafgaand aan de aanvraag besproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Niettegenstaande het pand aan de zijde van de Kipdorpvest grotendeels in zijn oorspronkelijke verschijningsvorm bewaard bleef, is de erfgoedwaarde eerder beperkt. De straatgevel werkt door zijn afwijkende materialisatie en gevelordonnantie ook niet meteen beeldondersteunend voor de flankerende panden en het straatbeeld. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er dan ook geen principieel bezwaar tegen aanpassingen aan het gebouw en de gevel in de Kipdorpvest.
Ondanks de wijzigingen die de voorgevel onderging, is de bewaarde burgerwoning nummer 46 nog een mooie getuigenis van de fraaie gevelwanden die de Frankrijklei aan het einde van de 19de–begin 20ste eeuw flankeerden. Het aangeleverde voorstel met betrekking tot de aanpassingen aan deze historische woning hebben geen onaanvaardbare impact op de aanwezige erfgoedwaarde. De oorspronkelijke configuratie (op de verdiepingen nog bewaard), blijft grotendeels behouden en de interieurelementen zoals trap en een aantal haardmantels blijven ook bewaard. Ook de aanpassingen aan de achtergevel zijn mogelijk.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de vernieuwing van het dakvolume. Er wordt geopteerd voor een klassieke mansardetypologie, wat in deze niet verkeerd is.
De 19de eeuwse ramen in de bovengevel aan de zijde van de Frankrijklei zijn grotendeels bewaard gebleven en zijn fraai uitgewerkt (profilering kalf en makelaar). Een vernieuwing van de ramen zal in hout moeten gebeuren naar oorspronkelijk model. Typedetails zijn voorafgaand aan de bestelling en plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de dienst Monumentenzorg.
Het supprimeren van de smeedijzeren borstwering en de plaatsing van een doorvalbeveiliging wordt niet gunstig geadviseerd. Glazen panelen in gevelopeningen zijn zeer zichtbaar aanwezig en hypothekeren het beeld van het historische schrijnwerk. Als voorwaarde wordt daarom het behoud van de smeedijzeren borstwering op de 2de verdiepingen opgelegd. Een doorvalbeveiliging op de eerste verdieping dient uitgevoerd naar model van de historische borstweringen op de tweede verdieping.
De gevel is integraal te schilderen in een witte kleur, inclusief de kroonlijst en de ramen op de verdiepingen. Het smeedijzerwerk van de borstweringen is te lakken in een zwarte kleur.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst Monumentenzorg gedeeltelijk bijgetreden en worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgenomen:
- ramen in bovengevel en mansarde zijde Frankrijklei uit te voeren in hout naar historisch model. Typedetails zijn voorafgaand aan de bestelling en plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de dienst Monumentenzorg;
- behoud of vervanging naar identiek historisch model van de smeedijzeren borstweringen op +2 (zijde Frankrijklei);
- doorvalbeveiliging op +1 (zijde Frankrijklei) uit te voeren naar model van historische borstwering op +2;
- gevel is integraal te schilderen in een witte kleur, inclusief de kroonlijst en de ramen op de verdiepingen. Het smeedijzerwerk van de borstweringen is te lakken in een zwarte kleur.
De glazen panelen in raamopeningen aan de zijde van de Frankrijklei worden van de vergunning uitgesloten.
Bijkomend wordt opgemerkt dat de positionering van de dakkapellen in het voorste en achterste dakvlak van het pand in de Frankrijklei niet in overeenstemming zijn met artikel 2.1.9 van het RUP Binnenstad. Gelet op de uitlijning met de onderliggende geveldelen, kan hiervoor wel een afwijking worden toegestaan.
Door het verlagen van de bestaande kroonlijst aan de achterzijde van het pand aan de Frankrijklei wordt de verhouding van het mansardedak ten opzichte van de onderliggende verdiepingen bovendien ook te groot.
Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd om de bestaande kroonlijst te behouden.
De rechtse dakkapel ter hoogte van het bureau achteraan houdt onvoldoende afstand tot de perceelsgrens. Bovendien zijn beide dakkapellen breder dan de maximaal toegelaten 1,50 m. Beide dakkapellen zijn net als in de voorgevel, uitgelijnd op de onderliggende raamopeningen waardoor een afwijking op de breedte toegestaan kan worden.
Door het behoud van de bestaande kroonlijst kan deze fungeren als borstwering.
Langs de zijde van de Kipdorpvest wordt de bestaande voorgevel uitgebreid met 2 bouwlagen. De vierde bouwlaag wordt net als de onderliggende verdiepingen uitgevoerd in gevelsteen waarbij ook het ritme van de onderliggende raamopeningen wordt overgenomen. De baksteen wordt wit geschilderd.
De vijfde bouwlaag wordt uitgevoerd in een structuur van zichtbeton.
Het project strookt qua gevelopbouw en materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op de kelderverdieping wordt een personeelsruimte ingericht die geen toegang heeft tot raamopeningen die kunnen zorgen voor lichtinval, natuurlijke ventilatie of uitzicht (bouwcode, art. 24). Het gebruik van deze ruimte als verblijfsruimte wordt dan ook van de vergunning uitgesloten.
Daarnaast wordt opgemerkt dat de positie van de dakvlakvensters in de slaapkamers op de vierde verdieping strijdig zijn met artikel 24 van de bouwcode. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd om de positie van de dakvlakvensters te verlagen conform de eisen gesteld in artikel 24 van de bouwcode.
Het handelsgelijkvloers wordt niet voorzien van een eigen afgescheiden afvalberging (bouwcode, art. 26).
Gezien niet het volledige dakvlak aan de zijde Kipdorpvest voorzien wordt van zonnepanelen, dient de overige oppervlakte aangelegd te worden als groendak (bouwcode, art. 38). Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Het is niet duidelijk of de scheidingsmuur op de rechter perceelsgrens (zijde Kipdorpvest) is voorzien van een opstand van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet zonder meer afgeweken worden en wordt mee als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Bijkomend is de aanvraag in strijd met artikels 15, 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid. Deze worden als voorwaarden bij de vergunning opgenomen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging. Het gelijkvloers blijft handel en ook de 3 bestaande appartementen aan de kant van de Frankrijklei blijven behouden. Het kantoor en het magazijn op de 1ste en 2de verdieping aan de kant van Kipdorpvest worden verbouwd naar 2 appartementen en er komen nog 2 appartementen bij op extra bouwlagen. Het aantal wooneenheden breidt uit van 3 naar 7.
3 appartementen tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1.2 --> 3 x 1.2 = 3.6 1 appartementen > 90m² met parkeernorm 1.35 --> 1 x 1.35 = 1.35
De werkelijke parkeerbehoefte is 5
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:
De bijkomende parkeerbehoefte wordt gegenereerd door de toevoeging van wooneenheden op de verdiepingen. De onderliggende handelsfunctie blijft quasi ongewijzigd in voorliggende aanvraag. Het inrichten van autostalplaatsen zou een te grote hypotheek leggen op de gelijkvloerse handelsruimte. Bijkomend zou het toevoegen van een garagepoort langs de zijde van de Frankrijlei niet wenselijk zijn omwille van de erfgoedwaarde van het pand.
Daarom kunnen geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
De bestaande parkeerbehoefte voor het kantoor (77 m²) is 1 (1.1ppl/100 m²) en ook voor het magazijn (77 m²) is de bestaande parkeerbehoefte 1 (0.65ppl/100 m²). Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 2. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de 4 bijkomende wooneenheden moeten er 9 fietsstalplaatsen voorzien worden:
3 appartementen met 1 slaapkamer = 3 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 6
1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3
De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:
- Er moeten 9 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van de bouwcode
- Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn.
Deze voorwaarden worden bij de vergunning opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.
4. De dakvlakvensters in de achterzijde van het schuine dak (zijde Frankrijklei) moeten aangepast worden opdat de slaapkamers voldoende toevoer van licht en lucht ontvangen en er voldoende uitzicht mogelijk is conform artikel 24 van de bouwcode.
5. Conform artikel 26 van de bouwcode moet er een afzonderlijke afvalberging ingericht worden voor de handelsfunctie.
6. De zone van het platte dak (zijde Kipdorpvest) die niet wordt voorzien van zonnepanelen, dient aangelegd te worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van:
* dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
* of in geval van groendak: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
8. Conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid moet voor en achter elke deur waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd.
9. Conform artikel 15 van de verordening toegankelijkheid moet in de traphal op het gelijkvloers (zijde Kipdorpvest) de gang naast de trap voorzien worden van een vrije en vlakke draairuimte aan het begin én einde van de versmalling.
10. Conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid moeten alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, een vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m hebben.
11. Conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid moet aan de krukzijde van alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m voorzien worden.
12. Er moet een fietsstalplaats voor minstens 9 fietsen voorzien worden. De fietsstaplaatsen moeten zodanig worden ingericht dat er achter de fietsen nog een vrije ruimte overblijft van minstens 1,70 m.
13. Het gebruik van de personeelsruimte in de kelder als verblijfsruimte wordt van de vergunning uitgesloten.
14. Alle wijzigingen of handelingen met betrekking tot het verlagen van de bestaande kroonlijst aan de achterzijde (zijde Frankrijklei) worden van de vergunning uitgesloten.
15. Conform het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg worden de glazen panelen in de raamopeningen aan de zijde van de Frankrijklei van de vergunning uitgesloten.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 17 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | 26 oktober 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 24 november 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 30 januari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 29 april 2024 |
Verslag GOA | 10 april 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 oktober 2023 | 24 november 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.
4. De dakvlakvensters in de achterzijde van het schuine dak (zijde Frankrijklei) moeten aangepast worden opdat de slaapkamers voldoende toevoer van licht en lucht ontvangen en er voldoende uitzicht mogelijk is conform artikel 24 van de bouwcode.
5. Conform artikel 26 van de bouwcode moet er een afzonderlijke afvalberging ingericht worden voor de handelsfunctie.
6. De zone van het platte dak (zijde Kipdorpvest) die niet wordt voorzien van zonnepanelen, dient aangelegd te worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van:
* dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
* of in geval van groendak: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
8. Conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid moet voor en achter elke deur waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd.
9. Conform artikel 15 van de verordening toegankelijkheid moet in de traphal op het gelijkvloers (zijde Kipdorpvest) de gang naast de trap voorzien worden van een vrije en vlakke draairuimte aan het begin én einde van de versmalling.
10. Conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid moeten alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is, een vrije doorgangsbreedte van minstens 0,90 m hebben.
11. Conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid moet aan de krukzijde van alle deuren waarop de verordening toegankelijkheid van toepassing is een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m voorzien worden.
12. Er moet een fietsstalplaats voor minstens 9 fietsen voorzien worden. De fietsstaplaatsen moeten zodanig worden ingericht dat er achter de fietsen nog een vrije ruimte overblijft van minstens 1,70 m.
13. Het gebruik van de personeelsruimte in de kelder als verblijfsruimte wordt van de vergunning uitgesloten.
14. Alle wijzigingen of handelingen met betrekking tot het verlagen van de bestaande kroonlijst aan de achterzijde (zijde Frankrijklei) worden van de vergunning uitgesloten.
15. Conform het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg worden de glazen panelen in de raamopeningen aan de zijde van de Frankrijklei van de vergunning uitgesloten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.