Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_04732 - Parkeerbeleid - Gemeentelijke parkeervergunning. Reglement. Wijziging - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04732 - Parkeerbeleid - Gemeentelijke parkeervergunning. Reglement. Wijziging - Goedkeuring 2024_CBS_04732 - Parkeerbeleid - Gemeentelijke parkeervergunning. Reglement. Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 16 december 2013 (jaarnummer 810) keurde de gemeenteraad het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning goed. Dit reglement beschrijft de voorwaarden voor het uitreiken van een gemeentelijke parkeervergunning (bijvoorbeeld bewonersvergunning).

Op 28 juni 2021 (jaarnummer 393) keurde de gemeenteraad de wijzigingen omtrent de voorwaarden voor het uitreiken van een gemeentelijke parkeervergunning goed. De categorie ‘brommobiel’ werd toegevoegd aan de voertuigcategorieën M1 en N1 als toegelaten categorieën, samen met een limitatieve lijst van voertuigtypes (aard/koetswerktype) waaraan deze voertuigcategorieën M1 en N1 dienen te voldoen.

Op 25 maart 2024 (jaarnummer 169) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning goed. 

Juridische grond

Het Ministerieel Besluit betreffende de gemeentelijke parkeerkaart van 9 januari 2007.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.

Overeenkomstig artikel 2, §2 en §3 van het ministerieel besluit betreffende de gemeentelijke parkeerkaart van 9 januari 2007 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de toepasselijke modaliteiten van de gemeentelijke parkeervergunning.

Argumentatie

I. Aanpassing categorieën van voertuigen die in aanmerking komen voor een gemeentelijke parkeervergunning

Het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning wordt gewijzigd zodat voortaan enkel parkeervergunningen worden uitgereikt voor de volgende voertuigen: 

  • Voertuigen die volgens het KB van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vallen onder: 
    • de voertuigcategorie M1 (gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen ontworpen voor het vervoer van personen en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend), en dit enkel voor de voertuigtypes vermeld in de lijst zoals toegevoegd in de bijlage 1;
    • de voertuigcategorie N1 (gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen ontworpen voor het vervoer van goederen en met een maximummassa van ten hoogste 3,5 t), en dit enkel voor de voertuigtypes vermeld in de lijst zoals toegevoegd in de bijlage 1.
  • Voertuigen die volgens de Verordening (EU) Nr. 168/2013 van het Europees parlement en de raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, vallen onder:
    • de voertuigsubcategorie L6e-B (lichte quadri-mobile);
    • de voertuigsubcategorie L7e-C (zware quadri-mobile).

Voorheen waren kwamen enkel de voertuigen uit de voertuigcategorie M1 en N1 (die voldoen aan de limitatieve lijst uit bijlage 1) en de brommobielen in aanmerking. De definitie van een brommobiel uit het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning en de definitie van een L6e-B-voertuig uit de Europese Verordening 168/2013 komen in grote lijnen overeen, maar zijn niet sluitend. Met het oog op ondubbelzinnigheid en een consequente regelgeving, zullen voortaan alle voertuigen uit de subcategorie L6e-B, waartoe ook de brommobiel behoort, in aanmerking komen voor een gemeentelijke parkeervergunning.

Daarbovenop worden ook de voertuigen uit subcategorie L7e-C ook toegevoegd aan de voertuigen waaraan een gemeentelijke parkeervergunning kan worden uitgereikt. De L7e-C-voertuigen zijn net als de L6e-B-voertuigen quadri-mobiles, maar hebben een hogere door de constructie bepaalde maximumsnelheid (90 km/h t.o.v. 45 km/h), een grotere maximale massa in rijklare toestand (450 kg voor personenvervoer en 600 kg voor goederenvervoer t.o.v. 425 kg voor personen- en goederenvervoer), een grotere cilinderinhoud (geen limitering t.o.v. maximaal 50 cm³ bij een PI-motor en 500 cm³ bij een CI-motor) en een groter nettomaximumvermogen (15 kW t.o.v. 6 kW). Voertuigen uit de subcategorie L7e-C sluiten dus nauwer aan bij de karakteristieken van een personenwagen (categorie M1) dan voertuigen uit de subcategorie L6e-B, maar kwamen voorheen niet in aanmerking voor een gemeentelijke parkeervergunning. Met dit gewijzigd algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning wordt hieraan tegemoetgekomen.

II. Inwerkingtreding en overige bemerkingen

Deze wijzigingen aan het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning treden in werking op 1 juli 2024. Alle wijzigingen (toevoegingen/schrappingen) zijn in het grijs gemarkeerd weergegeven.  

Er wordt een gecoördineerde versie van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning (inclusief bijlagen) ter kennisneming aan de gemeenteraad voorgelegd. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning goed en beslist dat deze wijzigingen vanaf 1 juli 2024 in werking treden.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning (inclusief bijlagen).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.