Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_04709 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Pothoekstraat 120, 2060 Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04709 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Pothoekstraat 120, 2060 Antwerpen - Weigering 2024_CBS_04709 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Pothoekstraat 120, 2060 Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Op 11 januari 2024 werd namens de BV CIRAK (RPR 0817.047.925), met maatschappelijke zetel aan de Bredastraat 112, bus 11 te 2060 Antwerpen, een aanvraag ingediend om een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘Cirak', gelegen aan de Pothoekstraat 120 te 2060 Antwerpen.

De BV CIRAK heeft een kansspelvergunning F2 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres, laatst hernieuwd door de Kansspelcommissie op 28 juli 2021 (359130). De BV CIRAK wenst deze kansspelvergunning F2 te hernieuwen op de eerstvolgende zitting van de Kansspelcommissie.

De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet op grond van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6° van de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (verder: Kansspelwet) geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Deze bepalingen werden ingevoerd door de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet van 7 mei 1999. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalde dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, hun activiteiten onder dezelfde voorwaarden konden voortzetten. Pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten ze voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019. Dit betekent dat alle aanvragen voor een hernieuwing van een bestaande kansspelvergunning F2 vanaf 25 mei 2021 vergezeld dienden te zijn van een convenant.

Thans moet bij de aanvraag om hernieuwing dus rekening gehouden worden met voormelde voorwaarden. Dit betekent eveneens dat de aanvrager ervoor dient te zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.

Om de kansspelvergunning F2 te hernieuwen bij de Kansspelcommissie is een convenant nodig tussen de BV CIRAK en de stad Antwerpen.

Juridische grond

Kansspelinrichtingen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4, §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2. Behoudens de uitzonderingen bepaald in §5 van voormeld artikel, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV. De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren én de openings- en sluitingsdagen bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.

Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de Kansspelwet:

  1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
  2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
  3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
  4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
  5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente; en
  6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (Belgisch Staatsblad 30 december 1999).

De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente (artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur).

Argumentatie

De BV CIRAK baat de kansspelinrichting klasse IV gelegen aan de Pothoekstraat 120 te 2060 Antwerpen uit. Hiervoor beschikt zij over een kansspelvergunning F2 die nu hernieuwd moet worden. De hernieuwing van de kansspelvergunning F2 gebeurt driejaarlijks. Voorafgaandelijk moet nu een convenant afgesloten worden met de gemeente zoals bepaald in de wijzigingswet van 7 mei 2019. Voor bestaande kansspelinrichtingen moet elke aanvraag vanaf 25 mei 2021 vergezeld zijn van een convenant.

De voorwaarden waar de aanvrager conform artikel 43/5 van de Kansspelwet aan moet voldoen om een kansspelvergunning F2 te kunnen verkrijgen, gelden eveneens voor het hernieuwen van dergelijke vergunning. Het gegeven dat er reeds een kansspelvergunning werd uitgereikt, doet geen afbreuk aan het feit dat er thans, na inwerkingtreding van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6°, alsnog een convenant moet worden afgesloten. Aangezien deze wetswijziging pas in werking trad nadat de eerdere kansspelvergunning werd uitgereikt, behoudt de gemeente haar discretionaire bevoegdheid om te beslissen of, en onder welke voorwaarden, er thans een convenant wordt afgesloten. Het is immers pas na deze wetswijziging dat de gemeente door de convenantverplichting de bevoegdheid heeft gekregen daadwerkelijk een rol te spelen in de verkrijgingsprocedure voor een kansspelvergunning. 

Artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet bepaalt ondubbelzinnig dat "De aanvrager van het convenant ervoor moet zorgen dat een kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan."

De parlementaire voorbereiding stipuleert verder dat: "Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen." De concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te kunnen sluiten, kunnen verantwoorden zijn derhalve niet beperkt tot de inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in hoger geciteerd artikel uit de Kansspelwet. Dit werd bevestigd door een arrest van het Grondwettelijk Hof van 9 december 2021 (arrest nr. 177/2021).

Er moet bij de beoordeling om al dan niet over te gaan tot het afsluiten van een convenant nagegaan worden of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van dergelijke inrichtingen gelegen is. De ingevoerde bepaling strekt ertoe om de risico’s in verband met de ligging van een vaste kansspelinrichting klasse IV te beperken en kwetsbare spelers te beschermen. Dergelijk nabijheidsonderzoek is een determinerend motief in de afweging van de gemeente om in een individueel dossier te beslissen om al dan niet het convenant af te sluiten.

De stad Antwerpen investeert in een coherent en geïntegreerd drugbeleid. Naast middelenverslavingen wordt binnen dit beleid ook aandacht geschonken aan gedragsverslavingen, zoals gamen en gokken. Het is daarbij belangrijk om preventief en voor aanvang van de problematiek in te grijpen. Bijgevolg zijn uiterst belangrijke doelgroepen voor verslavingspreventie jongeren en kwetsbare personen.

Onderzoek toont aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: "Hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Dit is voor gokken net zo: problematische gokkers bleken telkens vroeger te zijn gestart met gokken - vaak al rond de leeftijd van 10 jaar - dan leeftijdsgenoten die (niet problematisch) gokken." (Shead, Derevensky & Gupta, 2010, Geel en Fisher in Bowden-Jones & Georges, 2015).

Antwerpen is een bruisende studentenstad en heeft ook heel wat (middelbare) scholen op het grondgebied. Geld inzetten op sportwedstrijden is de gokvorm die het meest frequent wordt beoefend door de Vlaamse studenten, zo blijkt uit onderzoek van de VAD. (Van Damme et al., 2022). Nog problematischer, hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, is de vaststelling dat 0,9% van de middelbare schooljongeren een regelmatige speler is bij sportweddenschappen en 7,7% aangeeft ooit te hebben gespeeld. (Rossiers, VAD Webinar, 2021, 19:38). Er kan bijgevolg niet aan voorbijgegaan worden dat hier zeer strikt op moet toegezien worden.

Uit bronnenonderzoek (Google Maps en Stad in Kaart) blijkt dat het wedkantoor aan de Pothoekstraat 120 te 2060 Antwerpen niet voldoet aan de wettelijke nabijheidsregels.

Het wedkantoor ligt immers in de onmiddellijke nabijheid van verschillende onderwijsinstellingen. Zo is op 150 meter wandelafstand van het wedkantoor de campus Pothoek van de Karel de Grote-Hogeschool gevestigd aan de Pothoekstraat 125 te 2060 Antwerpen.

Daarnaast zijn ook volgende onderwijsinstellingen in de nabije omtrek gelegen, met name:

  • campus 'Sint-Eligius Antwerpen' van het Scheppersinstituut Deurne en Antwerpen (secundair onderwijs), gelegen aan de Van Helmontstraat 29 te 2060 Antwerpen op 120 meter wandelafstand van het wedkantoor;
  • de stedelijke secundaire onderwijsinstelling 'ONYX' aan de Lange Beeldekensstraat 264 te 2060 Antwerpen, gelegen op 400 meter wandelafstand van het wedkantoor;  
  • de secundaire onderwijsinstelling 'De Leerexpert/Schoolstraat' aan de Schoolstraat 2 te 2060 Antwerpen op 450 meter wandelafstand van het wedkantoor. Het gaat om een buitengewone secundaire school voor leerlingen van 13 tot 21 jaar. Hier wordt opleidingsvorm OV3 aangeboden voor jongeren met een licht mentale beperking en/of een emotionele of gedrags- of leerstoornis; 
  • de secundaire onderwijsinstelling 'Sint-Jozefinstituut' aan de Kerkstraat 153 te 2060 Antwerpen op 650 meter wandelafstand van het wedkantoor. In deze onderwijsinstelling wordt buitengewoon secundair onderwijs onderwezen en dit middels een observatiejaar, een opleidingsfase en een kwalificatiefase; en
  • instituut 'Sint-Maria' aan de Lovelingstraat 8 te 2060 Antwerpen, gelegen op 700 meter wandelafstand van het wedkantoor. Dit instituut biedt richtingen aan in doorstroom- en/of arbeidsmarktgerichte opleidingen.

Met name de nabijheid van voormelde onderwijsinstellingen doet ernstige zorgen baren. 

Het wedkantoor is gelegen nabij onderwijsinstellingen hetgeen op zich volstaat om het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet.

Dit wordt tevens bevestigd door rechtspraak van de Raad van State: “Te dezen vermeldt de bestreden beslissing de afstanden van de onderwijsinstellingen tot de kansspelinrichting en aldus doet zij blijken van een in concreto onderzoek. Het nabijheidsverbod voor onderwijsinstellingen wil de scholieren behoeden voor de verleiding om een speelautomatenhal op te zoeken omdat zij de inrichting niet ver verwijderd weten of omdat het slechts een minimale inspanning vergt om ze te bereiken. De concrete beoordeling van de nabijheid betreft ipso facto de aantrekkingskracht van de kansspelinrichting en van de inspanning om er te geraken. De gedetailleerde opgave van de afstand tot de kansspelinrichting voor wat onder meer een aantal onderwijsinstellingen betreft, volstaat om te gewagen van een aantrekkingskracht die van de kansspelinrichting op die scholieren uitgaat.
(…)
De verzoekende partij maakt ook niet aannemelijk dat de vermelde afstanden voldoende ruim zijn opdat de scholieren een zekere inspanning moeten doen om de kansspelinrichting te bereiken. 

Het motief betreffende de nabijheid van onderwijsinstellingen, dat de wettigheidstoetsing heeft doorstaan, volstaat op zich om de weigering van het gevraagde convenant te verantwoorden. (RvS, nr. 208.789 van 9 november 2010).”

Daarenboven zijn er nog diverse ‘plaatsen die voornamelijk door jongeren worden bezocht’ in de onmiddellijke nabijheid gevestigd. 

Het gaat onder meer om de vzw 'Turks Cultureel Jeugdbeweging' (TCJ) aan de Duinstraat 74 te 2060 Antwerpen dewelke op een wandelafstand van 650 meter van het wedkantoor gelegen is. Hier is voornamelijk een jongerenwerking uitgebouwd door de vzw. Het is een door de stad Antwerpen erkende jeugdvereniging.

Daarnaast is ook het jeugdcentrum 'Seventh Heaven' vzw een Russische vereniging die zich richt tot kinderen en jongeren van 3 jaar tot 25 jaar. Het is een volksdansgroep met eveneens een eigen theatergroep en praatgroepen. Deze vzw is gelegen aan de Duinstraat 102 te 2060 Antwerpen, op 550 meter wandelafstand van het wedkantoor. Ook deze vzw is een door de stad Antwerpen erkende jeugdvereniging.

Voorts is de vzw 'Rataplan' aan de Wijnegemstraat 27 te 2140 Borgerhout gelegen op een wandelafstand van 800 meter van het wedkantoor. Deze vzw wil door middel van kunst contact maken met de inwoners van de stad. Er loopt een project kunsteducatief voor kinderen en er wordt ingezet op talentontwikkeling van jongeren. Elke woensdagnamiddag vindt 'Tarmacadam' plaats, een percussie- en groove lab voor jongeren vanaf 13 jaar. Er worden ook verschillende workshops en coachingsessies georganiseerd over rap en zang voor jongeren.

Tot slot is het filmhuis 'Klappei' aan de Klappeistraat 2 te 2060 Antwerpen gelegen op 800 meter wandelafstand van het wedkantoor. Hier worden in de schoolvakanties en op woensdagnamiddag kinder- en jeugdfilms vertoond. Ook worden op weekavonden films vertoond aan een lage prijs. Dit filmhuis is een aantrekkingspunt voor jongeren waar zij vaak samenkomen. 

Overigens zijn ook volgende sportfaciliteiten aan te merken als plaatsen waar voornamelijk jongeren komen. Het gaat meerbepaald om de outdoor fitness, met name 'Calisthenics Equipment - Spoor Oost' op 550 meter wandelafstand gelegen van het wedkantoor. De fitness ligt met name aan de Schijnpoortweg 22 te 2060 Antwerpen.

Voorts gaat het om het basketveld en het cricketveld in Park Spoor Noord, gelegen aan de Viséstraat in 2060 Antwerpen. Deze liggen op een wandelafstand van 800 meter van het wedkantoor. De velden, en ook het park op zich, vormen een zeer grote aantrekkingspool voor kinderen en jongeren temeer daar dit de enige grote groene long in deze wijk betreft. 

Tot slot ligt 'Sportoase Veldstraat' aan de Veldstraat 83 te 2060 Antwerpen hetgeen een wandelafstand van 500 meter van het wedkantoor betreft. Hier is een zwembad en een health club gevestigd. Het zwembad organiseert diverse zwemkampen voor kinderen en jongeren tijdens de schoolvakanties. Het hele jaar door worden er zwemlessen aangeboden en dit ook voor jongeren en jongvolwassenen, in de zwemschool. De wellness faciliteiten zijn toegankelijk voor iedereen ouder dan 16 jaar. Er zijn ook diverse groepslessen kracht, cardio, dans en mix voor eenieder ouder dan 16 jaar. 

Bovendien liggen er diverse haltes van het openbaar vervoer in de nabijheid van het wedkantoor, met name de premetrostations Handel en Schijnpoort Metro, de tramhalte Halenstraat, de halte van De Lijn AZ Stuivenberg, de halte van De Lijn Stuivenberg en de halte van De Lijn Lange Van Bloerstraat hetgeen, zeker in combinatie met de talrijke inrichtingen in de nabije omgeving, voor heel wat passage (en niet in het minst door jongeren) in de buurt van het wedkantoor zorgt. 

De nabijheid van elk van bovengenoemde plaatsen, waar tevens veel jongeren samenkomen, volstaat derhalve om het sluiten van het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet. 

Vanwege de nagestreefde sociale bescherming van jongeren betreft de vestigingsplaats van het wedkantoor aldus een ongeschikte locatie gezien de wet uitdrukkelijk verbiedt dat kansspelinrichtingen gelegen zijn in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht.

Dit wordt ook uitdrukkelijk door de Raad van State bevestigd: “Tevergeefs brengt verzoekster tegen die beoordeling in dat er dan blijkbaar geen enkele locatie in het centrum van Kortrijk aan de voorwaarden voor XII-3866-13/21 het sluiten van een convenant kan voldoen. Daargelaten de feitelijke juistheid hiervan, gaat verzoekster er blijkbaar van uit dat een kansspelinrichting in het centrum mogelijk moet zijn. De Raad van State is geen dergelijk voorschrift bekend. Daarentegen bestaat er wel een wetsvoorschrift dat kansspelinrichtingen in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, verbiedt.
(…)
Wanneer dan ook de weigering op dat motief berust volstaat het ten aanzien van de formele-motiveringseis dat de prohibitieve nabijheid afdoende met redenen wordt omkleed. Te dezen is daaraan voldaan. Immers preciseert de bestreden beslissing welke door het voorschrift bedoelde inrichtingen of plaatsen te dicht bij de vestigingsplaats van verzoekster gelegen zijn en waarom, namelijk op welke afstand ze zich ten opzichte van de kansspelinrichting (slechts) bevinden.” (RvS nr. 197.781 van 13 november 2009)."

Het is immers net deze groep van jongeren die de wetgever wil beschermen, en terecht. De fysieke nabijheid of makkelijke beschikbaarheid van gokgelegenheden verhoogt de participatie aan gokken bij de bewoners uit de buurt. Zij zullen ook meer geld uitgeven aan gokspelen. Alsook de prevalentie van problematisch gokgedrag neemt toe (Vasiliadis, Jackson, Christensen & Francis, 2013; St-Pierre, Walker, Derevensky & Gupta, 2014), zeker bij jongeren. Onderzoek toont immers aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Het aantal uitsluitingen bij de Kansspelcommissie is al jaren in stijgende lijn aan het verlopen. (Kansspelcommissie, 2021). Dit duidt op een toenemend aantal mensen die aangeven (of door bewindvoerders, belanghebbenden, enzovoort) problemen te ervaren met hun gokgedrag. Als er bovendien geweten is dat het gros van de opbrengsten van sportweddenschappen offline wordt gegenereerd (Kansspelcommissie, 2021), is het noodzakelijk tegenwoordig extra alert te zijn voor de risico’s indien wedkantoren gesitueerd zijn in een buurt waarin veel kwetsbare personen, zoals jongeren, aanwezig zijn. 

Het wedkantoor ligt bovendien op een wandelafstand van nauwelijks 59 meter van 'GOIA' (Gezinnen onder invloed Antwerpen) aan de Zeilstraat 16 te 2060 Antwerpen. Dit betreft een deelwerking van de vzw Free Clinic in samenwerking met Jeugdzorg Zorgbedrijf Antwerpen die zich richt op gezinnen met jonge kinderen waarbij één of beide ouders kampt met een drugprobleem. Tevens is het wedkantoor op nauwelijks 10 meter wandelafstand gevestigd van het ZNA Psychiatrisch Ziekenhuis Stuivenberg aan de Pothoekstraat 109 te 2060 Antwerpen. Hier wordt in opvang en begeleiding voorzien van volwassenen met psychische problemen, alwaar ook verslavingsproblematieken worden behandeld. 

Tot slot is vzw 'Beschut Wonen Min' op een wandelafstand van 400 meter van het wedkantoor gelegen, met name aan de Erwtenstraat 27-29 te 2060 Antwerpen. Deze vzw richt zich tot meerderjarige mannen die geïnterneerd zijn en vrij op proef, die begeleid worden naar een zo zelfstandig mogelijke manier van wonen om maatschappelijk aanvaardbaar te kunnen functioneren. Daarnaast wordt er dagbesteding aangeboden aan haar cliënten. Forensische Outreach Min (ForOut Min) richt zich daarnaast tot geïnterneerden, vrij op proef, met een diverse psychiatrische problematiek. Er wordt hen een ambulante behandeling geboden. Deze plaats trekt dag in, dag uit veel kwetsbare personen aan.

Het gegeven dat het wedkantoor in de onmiddellijke nabijheid ligt, met name op slechts enkele minuten wandelen, van een hogeschool en verschillende secundaire onderwijsinstellingen evenals tal van plaatsen waar veel jongeren samenkomen is problematisch. Het wedkantoor is gevestigd in een zeer drukbevolkte buurt, met veel passage van kinderen en jongeren op weg naar school of werk. Uit diverse politionele aktes blijkt dat het wedkantoor een zeer grote aantrekkingskracht uitoefent op de jongeren uit de buurt, die voor het wedkantoor rondhangen.

Gelet op het geheel van deze omstandigheden is er geen enkele reden om af te wijken van de wettelijke nabijheidsregels. 

Door de BV CIRAK wordt thans op geen enkele wijze verduidelijkt hoe kan worden geremedieerd aan deze nabijheidsrisico’s.

Ten overvloede wordt nog meegegeven dat de locatie ook om andere redenen niet geschikt is voor de implementatie van een wedkantoor, zoals blijkt uit meerdere politionele aktes met name administratieve akte met het nummer 001511/24 van 16 januari 2024, de akte met nummer 001892/24 van 20 januari 2024 en de akte 216766 van 23 januari 2024. Het wedkantoor is gelegen in een gedeelte van de stad waar de leefbaarheid reeds onder druk staat door verschillende soorten van overlast en criminaliteit. Omwille van de aanwezigheid van verschillende scholen is er eveneens veel passage van kinderen en jongeren. Het wedkantoor heeft een behoorlijk grote negatieve impact op de rust in de omliggende woonstraten. De overlast rond het wedkantoor is derhalve groot. Deze inrichting betreft sinds jaren een overlastdossier van het wijkteam van de politiezone Antwerpen en is ook voor de dienst Stadstoezicht van de stad Antwerpen een permanente hotspot van overlast. 

De aanwezigheid van het wedkantoor zorgt bovendien voor overlast door jongeren, met hieraan gekoppeld overlast door sluikstort en verkeersoverlast. Het kruispunt Zeilstraat/Pothoekstraat, gelegen voor het wedkantoor, is een ontmoetingsplaats voor jongeren uit de omgeving. Groepen jongeren hangen voor de ingang van het wedkantoor doelloos rond op hun brommers. Ze verhinderen hierdoor een vlotte doorgang voor passanten. Ze gebruiken bovendien het wedkantoor als nachtwinkel, omdat ze drankjes kopen uit de automaat, waarna ze ook de straat hiermee vervuilen. Tevens zijn er verschillende klachten van af- en aanrijdende brommers (onverantwoord rijgedrag en lawaaioverlast). 

Ook volwassenen zorgen voor overlast. Zij verzamelen voor de deur van het wedkantoor om sigaretten te roken en gooien de peuken nadien op de grond. Er is eveneens sprake van veel lawaaioverlast en dit zowel overdag als ’s nachts. 

De uitbater van het wedkantoor slaagt er onvoldoende in om de klanten en de rondhangende jongeren aan te spreken op de overlast die ze veroorzaken. Bovendien wordt de omgeving van het wedkantoor niet proper gehouden noch worden het zwerfvuil en de peuken verwijderd.

De buurtbewoners vroegen in 2023 een gesprek met de stad Antwerpen en politiezone Antwerpen. Tijdens dit gesprek kwam de hierboven weergegeven problematiek uitgebreid ter sprake. Ook tijdens de maandelijkse zitdag van de politiezone Antwerpen komen er geregeld bewoners uit de Zeilstraat langs die klagen over nachtlawaai, rondhanggedrag en vuile straten. Voormelde locatie is bijgevolg geenszins geschikt voor de uitbating van een wedkantoor. 

Tot slot dient te worden opgemerkt dat de verplichting voor wedkantoren om te voorzien in toepassing van het ‘Excluded Persons Information System’ (EPIS), dienaangaande geen voldoende remediërende factor is. Middels dit elektronisch identificatiesysteem zouden alle spelers die niet mogen deelnemen aan kansspelen en weddenschappen (vanwege beroepsredenen, maar ook kwetsbare groepen zoals minderjarigen, personen met een gokverslaving, spelers die op eigen aanvraag werden geschrapt, enzovoort) de toegang ontzegd worden. Het wordt in de aanvraag van de BV CIRAK niet toegelicht hoe ze dit systeem zouden toepassen. Daarenboven moet worden opgemerkt dat de gebeurlijke toegangsbeperking van de in nabijheid aanwezige kwetsbare personen niet verhindert dat zij op de desbetreffende locatie worden geconfronteerd met de aanwezigheid van een wedkantoor met de voorziene reclame, wat op zich al kan aanzetten tot gokken. De loutere verplichting te voorzien in de toepassing van het EPIS-systeem volstaat derhalve niet om de risico’s die de kansspelwetgeving wil indijken, volledig in te dammen.

De aanwezigheid van tal van kwetsbare inrichtingen in de omgeving van het wedkantoor betreffen concrete lokale omstandigheden die de stad Antwerpen ertoe dwingen om het afsluiten van een convenant met de BV CIRAK, met maatschappelijke zetel aan de Bredastraat 112, bus 11 te 2060 Antwerpen, voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘Cirak’, gelegen aan de Pothoekstraat 120 te 2060 Antwerpen, te weigeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad weigert om met deBV CIRAK (RPR 0817.047.925), met maatschappelijke zetel aan de Bredastraat 112, bus 11 te 2060 Antwerpen, een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘Cirak’, gelegen aan de Pothoekstraat 120 te 2060 Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.