Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023131223 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Sven Van Den broeck met als adres Van Cortbeemdelei 368 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Cortbeemdelei 368 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 27 sectie A nr. 129P2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | herbouwen van een terrasconstructie en heroprichten van een tuinberging |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/05/2023: proces-verbaal (11002_2023_17482_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaande schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;
- 10/04/2002: vergunning (629#4920) voor het uitbreiden van een woning.
Vergunde toestand
- functie wonen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- wijkt af van de vergunde toestand:
Nieuwe toestand
- functie wonen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de tuinberging;
- heroprichten van een grotere tuinberging;
- wijzigen van de scheimuren;
- oprichten van een terrasconstructie.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 8 april 2024 | 22 april 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Effecten op de biodiversiteit:
Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande vergunde eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In 2002 werd een vergunning verleend voor het uitbreiden van de woning. De voorziene werken werden echter anders uitgevoerd.
Het gelijkvloerse terras achteraan werd 2,40 m dieper uitgevoerd. Het uitbreiden van het terras is niet storend en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Ook het terras op de 1ste verdieping werd dieper uitgevoerd dan vergund maar wordt teruggebracht tot de vergunde toestand.
In voorliggende aanvraag wordt de linkerscheimuur aan het terras uitgevoerd tot een hoogte van 2,50 m gemeten vanaf de vloerpas van het terras. Gezien dit een hogere uitvoering is dan de oorspronkelijk vergunde scheimuur en dit een bijkomende negatieve invloed op de bezonning van het buurperceel creëert, wordt in voorwaarden opgenomen om de hoogte van de muur te beperken tot een hoogte van 1,90 m, gemeten vanaf de vloerpas van het terras.
Achteraan in de tuin is een ruime tuinberging opgericht die eveneens 1,50 m dieper is dan vergund. Ook de tuinberging blijft behouden in de nieuwe toestand. De oppervlakte van het terras en de tuinberging bedraagt echter 47 m², wat meer is dan 1/3 van de totale tuinoppervlakte van 103 m² en is hierdoor strijdig met artikel 27 van de bouwcode. In voorliggende aanvraag mag bijgevolg maximaal 34 m² van de tuinoppervlakte verhard voorzien worden.
In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgenomen dat de maximaal verharde oppervlakte moet voldoen aan de eisen gesteld in artikel 27 van de bouwcode en maximaal 1/3 van de tuinoppervlakte mag bedragen.
Mits het respecteren van de voorwaarden, is de schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvrager vraagt een afwijking van de hemelwaterverordening aan voor het plaatsen van een open infiltratievoorziening in functie van de bijkomende oppervlakte van het gelijkvloers terras. De oppervlakte van het bijkomend terras is beperkt (20 m²) en het vergunde terras was voorzien van een afvoergeul naar de riolering. Het terras ligt 0,5 m lager dan het maaiveld gezien het halfverdiept gelijkvloers. Deze situatie maakt het onlogisch om een open infiltratievoorziening in de tuin aan te leggen. De afwijking van de hemelwaterverordening kan aanvaard worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Conform artikel 27 van de bouwcode mag de maximaal verharde oppervlakte in de tuinzone maximaal 1/3 van de tuinoppervlakte bedragen.
2. De hoogte van de linkerscheidingsmuur op de verdieping moet op een hoogte van 1,90 m, gemeten vanaf het vloerpas terras, uitgevoerd worden.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 februari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 8 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 7 juni 2024 |
Verslag GOA | 17 mei 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, wat zich als volgt laat samenvatten:
Hoge scheidingsmuur: Het bezwaar dat de scheidingsmuur wordt opgehoogd waardoor de zonlichttoetreding op de aanpalende percelen vermindert;
Beoordeling: De linkerscheidingsmuur wordt verlengd en tot op een hoogte van 2,50 m, gemeten vanaf de vloerpas van het terras, uitgevoerd. De verlenging is conform de vergunning uit 2002 maar de muur wordt hoger uitgevoerd in de voorliggende aanvraag waardoor bijkomende negatieve hinder naar bezonning op het buurperceel ontstaat. De verhoging is bijgevolg niet wenselijk en dient beperkt te blijven tot 1,90 m gemeten vanaf de vloerpas.
Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Conform artikel 27 van de bouwcode mag de maximaal verharde oppervlakte in de tuinzone maximaal 1/3 van de tuinoppervlakte bedragen.
2. De hoogte van de linkerscheidingsmuur op de verdieping moet op een hoogte van 1,90 m, gemeten vanaf het vloerpas terras, uitgevoerd worden.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.