Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_04573 - Omgevingsvergunning - OMV_2024037870. Pastoor Verlindenstraat 9. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis- afsluit: Lynn Goris/bz_besluitvorming_mailbox
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04573 - Omgevingsvergunning - OMV_2024037870. Pastoor Verlindenstraat 9. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2024_CBS_04573 - Omgevingsvergunning - OMV_2024037870. Pastoor Verlindenstraat 9. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024037870

Gegevens van de aanvrager:

Evi Schoofs met als adres Pastoor Verlindenstraat 9 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Pastoor Verlindenstraat 9 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nr. 430C2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          13/11/2023: ongegronde niet rechtsgeldige melding (OMV_2023143864) voor het uitbreiden van een eengezinswoning;

-          29/06/1979: vergunning (18#59896) voor het bouwen van 107 woningen.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • bouwdiepte van de woning van 7,70 m;
  • bouwdiepte van het overdekt terras van 2,05 m gelijklopend met de achtergevel van de garage;
  • kroonlijsthoogte van 5,90 m en nokhoogte van 7,70 m;

-          gevelafwerking:

  • gevels in roodbruine gevelsteen;
  • voorgevel naast de gevelsteen ook afgewerkt met betonnen gevelpanelen en plint van blauwe steen;
  • buitenschrijnwerk in hout, bruin geschilderd;
  • garagepoort in roestvrij staal, natuurkleurig

-          inrichting: voortuinzone:

  • pad naar de voordeur van 1,40 m breed;
  • oprit naar de garage van 3 m breed.

 

Bestaande en nieuwe toestand

-          functie: in overeenstemming met de vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • overdekt terras afgebroken en vervangen door nieuwe aanbouw;
  • bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping van 9,75 m;
  • bouwhoogte van de aanbouw is 3,20 m;

-          gevelafwerking:

  • achtergevel van de aanbouw in rode snelbouwstenen;
  • ramen van de aanbouw en inkomdeur in witte pvc-profielen;

-          inrichting: voortuinzone:

  • pad links naar de voordeur van 2,50 m breed;
  • voortuin in het midden;
  • oprit rechts naar de garage van 3 m breed.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het overdekt terras;

-          uitbreiden van het volume met een nieuwe aanbouw;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          inrichten van de voortuin.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 27 Open ruimte:

Voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten: paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter. Het pad aan de voordeur heeft een breedte van 2,50 meter.

 

Sectorale regelgeving


Effecten op de biodiversiteit:

Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:

  • Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
  • Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het regulariseren van een uitbreiding op het gelijkvloers van een bestaande eergezinswoning. De vergunde woonfunctie wordt hierdoor niet aangetast. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De te regulariseren uitbreiding situeert zich aan de tuinzijde van de woning. Hier werd een overdekt terras dichtgemaakt waarna de ontstane ruimte bij de verblijfsruimtes van het gelijkvloers gevoegd werd. Hiervoor werd tevens het bestaande schrijnwerk in de originele achtergevel verwijderd en de openingen tussen de bestaande en de nieuw toegevoegde oppervlakte vergroot. Ook binnen het vergunde hoofdvolume werd de muur tussen de originele keuken en de leefruimte verwijderd waarna de keuken en de leefruimte één aaneengesloten ruimte vormen.

 

De bebouwde oppervlakte blijft ongewijzigd, wat in voorliggende aanvraag concreet betekent dat de achtergevel van de uitbreiding gelijk werd getrokken met de achtergevel van de garage, net zover zoals het dak van de overdekte koer reikte. Dit resulteert hier in een totale bouwdiepte van 9,75 meter, die ook gelet op de perceelsdiepte van ruim 31 meter, inpasbaar is.

De te regulariseren uitbreiding is niet storend voor de omgeving aangezien ze louter het vervangen van een overdekt terras inhoudt, zonder het optrekken van scheidingsmuren.

 

Op de plannen staat dat het pad naar de voordeur, zowel in de bestaande en nieuwe toestand een breedte heeft van 2,50 meter. Op de plannen bij de vergunning voor de eenheidsbebouwing is er bij elke woning een pad naar de voordeur voorzien met een breedte van 1,40 meter. Volgens artikel 27 van de bouwcode wordt de breedte van een toegangspad ook beperkt tot maximaal 1,50 meter. Als voorwaarde bij de vergunning wordt dan ook opgelegd om de breedte van het toegangspad van 2,50 meter te versmallen tot 1,50 meter en het overige deel bij de voortuin te voegen en groen aan te leggen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels van de uitbreiding werden opgetrokken in snelbouwsteen, wat afwijkend is van de gebruikte materialen van de bestaande achtergevel. Ondanks deze afwijkende materialisatie, betreft het hier een achtergevel die niet zichtbaar is van de openbare weg waardoor de aanwezige afwerking kan toegestaan worden.

Een legende ontbreekt, maar de aanduiding voor het schrijnwerk op de geveltekening van de achtergevel, “P1”, doet vermoeden dat het hier PVC schrijnwerk betreft.

De voorgestelde materialen zijn inpasbaar in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De werken beogen een verbetering van de algemene woon- en leefkwaliteit van de woning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De breedte van het pad naar de voordeur is te versmallen tot maximaal 1,50 meter conform artikel 27 van de bouwcode. Het overige deel dient bij de voortuin gevoegd en groen aangelegd te worden.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

12 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 juni 2024

Verslag GOA

17 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De breedte van het pad naar de voordeur is te versmallen tot maximaal 1,50 meter conform artikel 27 van de bouwcode. Het overige deel dient bij de voortuin gevoegd en groen aangelegd te worden.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.