Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024034442 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PR Haven van Antwerpen - Brugge met als adres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Zaha Hadidplein ZN te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 1433/2E, 1433C, 1433/3_ en 1446W |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | inrichten van tijdelijke parkeerplaatsen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/10739;
- 28/06/2012: vergunning (3508#9550) voor de oprichting van een kantoorgebouw, de restauratie & renovatie van een voormalige brandweerkazerne en deze uitbreiden met bovenbouw, de bouw van een volledige ondergrondse parking en het volledig heraanleggen van de buitenruimte;
- 25/04/2000: beschermd als monument: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/10739.
Vergunde toestand
- functie kantoor:
- inrichting:
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie kantoor:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- inrichten van tijdelijke parkeerplaatsen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 9 april 2024 | 11 april 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen | 9 april 2024 | 15 april 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 april 2024 | 17 april 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 9 april 2024 | 22 april 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De aanvraag betreft het inrichten van tijdelijke parkeerplaatsen naast het gebouw.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er is geen functiewijziging of uitbreiding. Het kantoorgebouw blijft ongewijzigd.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 33 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
In de bestaande ondergrondse parking zijn 237 parkeerplaatsen. Deze blijven behouden. Vanaf eind maart 2024 zal de parking naast Pomphuis (Straatsburgparking) niet meer toegankelijk zijn voor de werknemers van Port Of Antwerp Bruges, omwille van de werkzaamheden in kader van de Oosterweelverbinding. De Straatsburgparking was een uitwijkmogelijkheid voor de ondergrondse parking van het Havenhuis.
Op basis van een monitoring van het huidig gebruik van de Straatsburgparking werd er vastgesteld dat er nood is aan minimum 30 parkeerplekken. Deze (tijdelijke) parkeerplekken kunnen gecreëerd worden aan de westzijde van het Havenhuis. Deze zone zou dan enkel dienen om de poolwagens van het Havenbedrijf te parkeren en dit tijdens weekdagen (maandag tem vrijdag). Tijdens het weekend en bij grotere evenementen zullen deze steeds in de ondergronds parking geparkeerd worden.
Er worden 33 parkeerplaatsen ingericht naast het gebouw.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
De aanvraag voorziet in 33 bijkomende nuttige autostalplaatsen. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
Alvorens men het plein oprijdt, moet je langs een parlofoon en een verdwijnpaal passeren. Op basis van de nummerplaten van de poolwagens zal hiervoor vanuit de (bemande) balie van het Havenhuis toegang tot het Zaha Hadidplein gegeven worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (AGVespa) geeft gunstig advies voor deze aanvraag.
De dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Visit Antwerpen geeft een voorwaardelijk gunstig advies wat als volgt leest:
“Het Havenhuis wordt erkend als toeristische, architecturale icoon in de stad. Het gebouw wordt vaak gefotografeerd en internationaal gepubliceerd. Het is belangrijk te waken over het beeld en aanzicht van dit icoon. “
De aanvraag werd ook aan de stedelijke dienst publieke ruimte ter advies voorgelegd. Het advies leest eveneens voorwaardelijke gunstig al worden geen voorwaarden geformuleerd.
“Op het plan dat momenteel voorligt geeft Publieke Ruimte voorwaardelijk gunstig advies. Er dient maximaal gekeken te worden om dienstvoertuigen van het Havenbedrijf ondergronds te parkeren in de parkeergarage. Ook voor medewerkers zou de ondergrondse parking moeten volstaan.
De parking die wordt ingetekend zou enkel in uitzonderlijke situaties bij tijdelijke tekorten benut mogen worden, zoals bij evenementen.
Het plein dient maximaal vrij gehouden te worden, en zijn functie als plein te kunnen uitoefenen. De situatie moet tijdelijk zijn en steeds van een korte duur.
Daarnaast wordt gevraagd een alternatieve piste te onderzoeken, met name of er kan samengewerkt worden met privatieve partners.
Er zijn in de omgeving immers heel wat privatieve parkings van bedrijven die mogelijks een overmaat aan parkeerplaatsen ter beschikking hebben.”
De aanvraag betreft het aanleggen van een tijdelijke parking in functie van de werken rond de Oosterweelverbinding. De duur van de aanvraag wordt beperkt tot 94 maanden, conform de vraag van de aanvrager.
Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
De aangehaalde aandachtspunten en bekommernissen uit bovenstaande adviezen met betrekking tot het maximaal vrijwaren van de open, publieke ruimte rond het Havenhuis worden vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Gezien het tijdelijke karakter is de aanvraag echter aanvaardbaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De aanvraag wordt vergund ten belopen van de noodzakelijke periode van de werken en wordt beperkt tot 94 maanden.
Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 maart 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 9 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 juni 2024 |
Verslag GOA | 23 mei 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De aanvraag wordt vergund ten belopen van de noodzakelijke periode van de werken en wordt beperkt tot 94 maanden.
Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.