Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_04554 - Omgevingsvergunning - OMV_2024016535. Italiëlei 32 en 34. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis- afsluit: Lynn Goris/bz_besluitvorming_mailbox
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04554 - Omgevingsvergunning - OMV_2024016535. Italiëlei 32 en 34. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04554 - Omgevingsvergunning - OMV_2024016535. Italiëlei 32 en 34. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024016535

Gegevens van de aanvrager:

BV MHM Properties met als adres Mechelsesteenweg 140 bus 5A te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Italiëlei 32-34 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nrs. 374N2 en 374D2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning en meergezinswoning met 3 woonentiteiten naar een meergezinswoning met 9 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/07/1996: vergunning (86#8722029) voor het verbouwen van een wooonhuis tot woning met eetzaal;

-          15/05/1981: vergunning (18#83429) voor een gevelverbouwing - 1.4.1981;

-          01/08/1952: toelating (18#29921) voor een droog- en koelkamer bouwen;

-          14/01/1949: toelating (18#25149) voor een woning bouwen, wijziging toelating nr 18/24506 dd 09/07/1948;

-          01/09/1945: toelating (18#19557) voor een woonhuis bouwen.

 

Vergunde toestand

-          Italiëlei 32:

  • functie wonen en reca:

-          restaurant op de gelijkvloerse verdieping;

-          meergezinswoning met 3 woonentiteiten op de andere verdiepingen;

  • bouwvolume:

-          4 bouwlagen met plat dak; 

-          bouwdiepte:

  • hoofdvolume tot 15 m;
  • gelijkvloerse verdieping dichtgebouwd;
  • gevelafwerking:

-          dorpels natuursteen;

-          rood gevelmetselwerk met detailleringen in witte steen;

-          buitenschrijnwerk hout;

-          Italiëlei 34:

  • functie wonen:

-          eengezinswoning met eetzaal;

  • bouwvolume:

-          4 bouwlagen met plat dak; 

-          bouwdiepte:

  • hoofdvolume tot 17,35 m;
  • gelijkvloerse verdieping dichtgebouwd;
  • gevelafwerking:

-          plint natuursteen;

-          gelijkvloerse gevel en detailleringen in witte steen;

-          andere gevels in rood gevelmetselwerk;

-          buitenschrijnwerk staal;

-          poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          wijkt af van de vergunde toestand:

  • eengezinswoning omgevormd naar meergezinswoning met 3 woonentiteiten;
  • gewijzigde gevels;
  • terras achteraan de tweede verdieping.

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen: 

  • meergezinswoning met 9 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen met plat dak;
  • gesloopte achterbouw;
  • bouwdiepte van minimum 13 m tot maximum 21 m;
  • gewijzigde scheidingsmuren;
  • tuin van 103 m²;
  • groendaken;

-          gevelafwerking:

  • plint natuursteen en witte steen;
  • detailleringen witte steen;
  • gevelmetselwerk rood en roodbruin;
  • buitenschrijnwerk brons pvc;
  • poort naar inpandige garage.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de achterbouw;

-          supprimeren van de functie reca;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 9;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheidingsmuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

9 april 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

9 april 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

9 april 2024

15 mei 2024

Geen advies

Fluvius System Operator

9 april 2024

16 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

9 april 2024

3 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

9 april 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 april 2024

19 april 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 april 2024

17 april 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 april 2024

19 april 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

9 april 2024

15 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1: zone voor wonen - (wo1) en artikel  6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten

De vrije hoogte in de slaapkamers achteraan de gelijkvloerse verdieping voldoet niet overal aan het minimum van 2,60 m, maar bedraagt gedeeltelijk 2,40 m

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen

Er worden geen bijkomende autostalplaatsen voorzien

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren

Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft geen opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden.

 

Sectorale regelgeving


Effecten op de biodiversiteit:

Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:

  • Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
  • Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Door de dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Business en Innovatie wordt een gunstig advies gegeven voor de functiewijziging. Het advies leest als volgt:

“Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige, vergunde) commerciële ruimte (reca) naar woonst, gelijkvloers in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte in de zone voor verspreide bewinkeling niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma met 5 woonentiteiten wordt de draagkracht van de site niet overschreden.

 

Hoewel voorliggende aanvraag wordt aangevraagd als één meergezinswoning dient opgemerkt dat de twee panden ook na wijziging nog steeds zullen functioneren en zich laten lezen als twee panden, elk met een eigen ingang en circulatie. Het rechtse pand (nr 32) was reeds een meergezinswoning en wordt uitgebreid met één extra entiteit.

Het linkse pand betrof een handelswoning en wordt omgevormd tot een meergezinswoning. Ter compensatie van de ééngezinswoning wordt de bestaande reca-functie op het gelijkvloers, verspreid over de twee panden, omgevormd tot een groot appartement met een grote tuin. Deze ambitieuze ontpitting levert een grote bijdrage aan de kwaliteit van het binnengebied.  Alle woonentiteiten worden bovendien voorzien van een gebruiksvriendelijke buitenruimte binnen het vergunde bouwvolume.

 

Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

De geplande  uitbreiding is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Behoudens het voorzien van de optoppingen, het wijzigen van de gelijkvloerse pui van nr 32 (pand links) en het wijzigen van het buitenschrijnwerk blijven de gevels ongewijzigd.

De aanpassing van de gelijkvloerse pui vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende woonfunctie.

De optoppingen zijn opgevat volgens het principe van weiterbauwen. Elk pand wordt voorzien van een optopping dat afgestemd is op de architectuur van het desbetreffende pand zodat de perceelsgewijze opbouw behouden blijft.

 

Bij de uitwerking van de gelijkvloerse pui als bij de uitwerking van de optoppingen is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat de panden zich blijven integreren in de bestaande omgeving.

De voorgestelde geveluitwerking is inpasbaar in de directe omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“Twee panden uit de jaren 1940 nov Schelkens (34) en Janssens (32) worden verbouwd tot meergezinswoning en voorzien van een extra bouwlaag (weiterbauen). Vanuit oogpunt mz geen bezwaar. De aanvullende fotoraportage toont dat de erfgoedwaarden van het interieur beperkt zijn. De traphallen blijven bewaard. De optopping en de gevelinvulling (schrijnwerkverdeling en materialisatie) dienen op welstand beoordeeld. “

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden.  

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vrije hoogte in de slaapkamers achteraan de gelijkvloerse verdieping voldoet niet overal aan het minimum hoogtevereiste opgelegd in artikel 21 van de bouwcode. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Gezien het een nieuwe vloerplaat betreft wordt als voorwaarde opgenomen om de vloerplaat 20 cm lager te voorzien zodat alsnog voldoende vrije hoogte te bekomen.

 

De scheimuur wordt niet overal uitgevoerd met een opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak (bouwcode, art. 34). Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoen de woningen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 bijkomende parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

In de laatst vergunde toestand is er een eengezinswoning en een meergezinswoning met 3 wooneenheden.

Dit wordt verbouwd tot een meergezinswoning met 9 wooneenheden.

 

2 bijkomende appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 ? 2 x 1.2 = 2.4

3 bijkomende appartementen > 90m² met parkeernorm 1.35 ? 3 x 1.35 = 4.05

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 6 (2.4 + 4.05 = 6.45)

 

De plannen voorzien in 1 bestaande nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

Voorliggende aanvraag heeft bovendien betrekking op twee panden, elk met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 6 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden voor de bijkomende wooneenheden.

1 bijkomend appartement met 1 slaapkamer : 1 x 2 = 2

4 bijkomende appartementen met 2 slaapkamers : 4 x 3 = 12

 

Er moeten 14 fietsenstallingen voorzien worden.

Er wordt een fietsenstalling ingericht op het gelijkvloers voor 29 fietsen en bijgevolg ook ten behoeve de reeds bestaande entiteiten, wat een meerwaarde bied voor alle bewoners.

 

De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          De deur naar de fietsenstalling moet automatisch open gaan.

 

Deze voorwaarde wordt bij de vergunning opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius dienen nageleefd te worden.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

4. De vloer van de slaapkamers op het gelijkvloers moet 20 cm lager worden voorzien zodat de vrije hoogte in de slaapkamer, conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode, overal minimum 2.60 m hoog is.

5. Conform het advies van de dienst mobiliteit moet de deur naar de fietsenstalling automatisch open gaan.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

9 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 juni 2024

Verslag GOA

22 mei 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius dienen nageleefd te worden.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

4. De vloer van de slaapkamers op het gelijkvloers moet 20 cm lager worden voorzien zodat de vrije hoogte in de slaapkamer, conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode, overal minimum 2.60 m hoog is.

5. Conform het advies van de dienst mobiliteit moet de deur naar de fietsenstalling automatisch open gaan.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.