Er werd bij de deputatie een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2023171650 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | NV SEA-TANK 510 (0824517618) met als adres Muisbroeklaan 47 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Muisbroeklaan 47 te 2030 Antwerpen. |
Kadastrale percelen: | afdeling 16 sectie A nrs. 167E en 167H |
waarvan: |
|
- 20220704-0009 | afdeling 16 sectie A nrs. 167E en 167H (SEA-Tank 510 NV) |
Vergunningsplichten: | exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van het verzoek: | Bijstelling voor bijzondere lozingsnormen voor de lozing van bedrijfsafvalwater. |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
De deputatie van de provincie Antwerpen verleende op 8 juli 2010 een milieuvergunning voor het exploiteren van een tankterminal, voor een termijn verstrijkend op 8 juli 2030. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft een bijstelling van de bijzondere lozingsnormen voor de lozing van bedrijfsafvalwater.
Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden
SEA-Tank 510 NV
1. |
| Bij te stellen voorwaarde: Lozen van bedrijfsafvalwater dat één of meerdere gevaarlijke stoffen bevat.
Voorgesteld alternatief/aanvulling: Volgende lozingsnormen worden aangevraagd: - Arseen, totaal: 50 µg/l, voor een termijn van 3 jaar; - Barium, totaal: 140 µg/liter; - Kobalt, totaal: 3 µg/liter; - Vanadium, totaal: 20 µg/liter; - Uranium, totaal: 11 µg/liter, voor een termijn van 3 jaar.
|
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu | 22 april 2024 | 8 mei 2024 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Omgevingstoets
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het bedrijf Sea-Tank Terminal 510 Antwerp vormt een onderdeel van de SEA-Invest groep en focust zich op deze locatie (kaai 510) op de op- en overslag van diverse niet-gevaarlijke vloeibare bulkgoederen, brandbare vloeistoffen, aardolieproducten en andere petrochemische producten. De tankterminal bestaat uit 5 verschillende tankenparken met een totale opslagcapaciteit van 894.852 m³.
Sea-Tank Terminal heeft een vergunning om potentieel verontreinigd hemelwater te lozen. Dit betreft hemelwater dat op specifieke gebieden valt, waar bijvoorbeeld flenzen, pompen en flexibels aanwezig zijn, zoals de tankenparken, pompplaat en truckverlaadposten. Verder is er ook een beperkte lozing van spui van de stoomgeneratoren en testwater voor blusleidingen. De som van beide lozingen komt neer op een maximaal debiet van 432 m³/uur en 104.616,30 /jaar. Voor deze lozing werden er reeds enkele bijzondere lozingsnormen opgelegd in een eerdere vergunning:
- Zink, 2 mg/liter;
- Benzeen, 0.1 mg/liter;
- Tolueen, 0.9 mg/liter;
- Ethylbenzeen, 0.05 mg/liter;
- Xylenen 0.04 mg/liter;
- Naftaleen, 0.004 mg/liter;
- Acenafteen, 0.6 µg/liter;
- Fenantreen, 0.6 µg/liter;
- Antraceen, 0.4 µg/liter;
- Pyreen, 0.4 µg/liter;
- Nitriet 0.4 mg/liter;
- Stikstof, totaal 10 mg/liter;
- Fosfor, totaal 2 mg/liter.
Voorliggende aanvraag betreft een vraag tot bijstelling van de milieuvoorwaarden in afwijking van de algemene en sectorale voorwaarden van VLAREM II. Er worden namelijk bijkomende bijzondere lozingsnormen aangevraagd, voor de volgende parameters:
- Arseen, totaal: 50 µg/liter, voor een termijn van 3 jaar;
- Barium, totaal: 140 µg/liter;
- Kobalt, totaal: 3 µg/liter;
- Vanadium, totaal: 20 µg/liter;
- Uranium, totaal: 11 µg/liter, voor een termijn van 3 jaar.
Er werd een impactsbeoordeling uitgevoerd om te kijken of de toestand van het ontvangende waterlichaam achteruitgaat indien deze lozingsnormen worden toegestaan. Deze toets toont aan dat de impact onder de gesimuleerde ‘worst case’-omstandigheden niet significant is voor barium en vanadium. Voor uranium, arseen en kobalt wordt de impact in 'worst case'-omstandigheden wel als relevant beschouwd. Voor kobalt en uranium is de stroomopwaartse concentratie hoger dan de toetswaarde, waardoor elke bijkomende lozing als ongunstig wordt beschouwd. De kobaltverontreiniging is toe te wijzen aan depositie. Voor uranium en arseen is het onduidelijk, daarom wordt voor deze parameters een tijdelijke lozing van 3 jaar aangevraagd zodat dit verder onderzocht kan worden. De stad kan zich bij deze motivering aansluiten.
Het is finaal aan de Vlaamse Milieumaatschappij om een gemotiveerd advies te leveren op het bijstellen van deze algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot bijstelling van de omgevingsvergunning.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 17 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | 26 april 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 25 mei 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 6 juni 2024 |
Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 april 2024 | 25 mei 2024 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking bezwaarschriften
Tijdens het openbaar onderzoek werd een digitaal bezwaarschrift ontvangen van NMBS. Met deze brief reageert NMBS op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. NMBS geeft aan niet betrokken te zijn.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het verzoek tot bijstelling.