Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_04185 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162393. Nationalestraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis- afsluit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04185 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162393. Nationalestraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04185 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162393. Nationalestraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023162393

Gegevens van de aanvrager:

BV Bar Theo met als adres Nationalestraat 33 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Nationalestraat 33 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 769F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een zonnetent, geveldecoratie en gasbranders aan de voorgevel van een horecazaak

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/12/2005: vergunning (545#1294) voor het renoveren van de gevel van de winkel op het gelijkvloers;

-          16/05/1958: toelating (18#38016) voor verbouwingswerken;

-          05/04/1935: toelating (18#2337) voor binnenveranderingen;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Gekoppelde winkelhuizen in art-nouveaustijl https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/6237.

 

Vergunde toestand  

-          functie: meergezinswoning met horeca op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume: hoekpand met 5 bouwlagen en plat dak; 

-          gevelafwerking:

  • gevels: wit geglazuurde gevelsteen en afgewerkt met sierelementen in blauwe steen;
  • buitenschrijnwerk: hout bruin geschilderd;
  • balustrades: zwart gelakte metaal.

 

Bestaande en nieuwe toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • aan de kant van Theodoor Van Rijswijckplaats wordt een oprolbare zonnetent geplaatst met:

-          de zonnetent heeft een lengte van 9,98 m;

-          het hoogste punt van de zonnetent is 4,75 m en afgerold is het laagste punt 3,34 m;

-          het doek en de constructie zijn zwart van kleur;

  • onder de zonnetent hangen warmtestralers:

-          de stralers hebben een lengte van 8,75 m;

-          het hoogste punt van de stralers is 4,30 m en loopt af naar 3,30 m;

-          de stralers zijn zwart van kleur;

  • op de gevel wordt geveldecoratie geplaatst in de vorm van kunstplanten op kaders.

 

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van zonnetenten;

-          plaatsen van warmtestralers;

-          plaatsen van geveldecoratie.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen



Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

17 mei 2024

24 mei 2024

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

25 januari 2024

13 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

25 januari 2024

27 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:

De terrasverwarmers schaden de gevel van het inventarispand.

-          artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:

Het bouwvolume, de positie van het gebouw, de voorgevel- en achtergevelbouwlijn, de bouwdiepte, de bouwhoogte, de gevelopbouw en gevelgeleding, de bedaking, de dakbedekking, de kleur en gevelmaterialen, de schrijnwerken, de beglazing en buitenschildering, de uitsprongen en insprongen, moeten in harmonie zijn met het referentiebeeld. De tijdelijke geveldecoratie met kunstplanten aan de gevel is niet in harmonie met de omgeving.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Cultuurhistorische aspecten: zie RUP Binnenstad.
  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: zie RUP Binnenstad.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.


Effecten op de biodiversiteit:

Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:

-     Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

-     Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het regulariseren van een zonneluifel, terrasverwarmers en geveldecoratie aan een vergunde reca. Er is geen functiewijziging.

 

De stedelijke dienst Business en innovatie geeft gunstig advies op voorwaarde dat de aanvrager zich in regel stelt voor wat betreft de terrasafbakeningen/windschermen:

“De aanvraag omvat het regulariseren van een (oprolbare) zonnetent, verwarmingselementen en geveldecoratie behorende bij een horecazaak aan de Nationalestraat, gelegen in afgebakend kernwinkelgebied centrum Antwerpen. OS/BI ondersteunt inspanningen van de ondernemers om zich in regel te stellen op het vlak van hun terrasconstructies. Omtrent de voorgestelde zonnetent, verwarmingselementen en geveldecoratie geeft OS/BI gunstig advies. Dit zijn terraselementen die logischerwijs behoren bij een terras van een horecazaak omdat ze het comfort voor de klanten verhogen. Het ontbreekt in de voorliggende aanvraag echter aan informatie en details over de terrasafbakening/windschermen die op de foto's te zien zijn en in de huidige situatie vast geplaatst zijn. Deze behoren ook bij het terras en zijn ook onderworpen aan stedenbouwkudige regelgeving (bouwcode o.a.).”

 

De aanvraag bevat geen informatie over de windschermen. Deze zijn inderdaad strijdig met het Algemeen reglement privatieve inname openbaar domein open horecaterrassen, en worden uit de vergunning uitgesloten. Windschermen mogen maximaal 1,60 meter hoog zijn volgens artikel 15 van dit reglement en moeten voldoen aan de voorwaarden in de terrastoelating en het advies van de brandweer daarover. Verder blijkt uit de verleende terrastoelating voor deze reca-zaak overigens ook dat de terraszone tegen de gevel na de diepte van 2,60 meter een obstakelvrije ruimte moet hebben. Voorliggende aanvraag voor de zonnetent reikt in volledig uitgerolde toestand 1 meter dieper dan de toegelaten 2,60 meter. Om deze reden is het advies van de brandweer voor de zonnetent hier dan ook ongunstig. Om hieraan te voldoen, wordt als voorwaarde opgelegd dat de zonnetent een maximale uitval heeft tot 2,60 meter diepte.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het gebouw is een inventarispand dat gelegen is in CHE-gebied. De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf een voorwaardelijk gunstig advies:

“Het betreft de regularisatie van de bestaande zonnetent, terrasverwarming en gevelbekleding in de vorm van kunstplanten.

 

De zonnetent is aanvaardbaar. Deze is voorzien van schaararmen, oprolbaar en verstoort de leesbaarheid van de gevel niet. Dit in tegenstelling tot de terrasverwarming met 5 gasbranders die via een metalen frame aan de gevel is bevestigd. De combinatie met de hoge terrasschermen komt de beeld- en belevingswaarde van het inventarispand niet ten goede. Een mobiele terrasverwarming is hier een beter optie. Ook de geveldecoratie in de vorm van groene kunstplantenslingers is geen meerwaarde voor het inventarispand.

Deze twee laatste komen niet voor regularisatie in aanmerking.”

 

Vanuit erfgoedkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden en de terrasverwarmers en de kunststof klimplanten uit de vergunning uitgesloten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De terrasverwarming en de kunststof planten aan de gevels worden uit de vergunning uitgesloten.
  1. De terrasschermen en afbakeningen die geen deel uitmaken van de aanvraag, worden uit de vergunning uitgesloten.
  2. De zonnetent mag een maximale uitval hebben van 2,60 meter diepte conform het advies van de brandweer.


Standpunt college

Het college sluit zich grotendeels aan bij het standpunt van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt dat de terrasverwarmers de gevel zouden schaden en de tijdelijke geveldecoratie met kunststof planten aan de gevel niet in harmonie zou zijn met de omgeving. De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit de terrasverwarming en de kunststof planten aan de gevels daarom uit van vergunning.

Wat betreft de kunstplanten aan de gevels, dit betreft slechts tijdelijke geveldecoratie die werd bevestigd op een houten onderconstructie en niet aan de gevel. Hierdoor is deze ingreep makkelijk reversibel. Het college is van mening dat kunststof planten aan de gevel vergunbaar zijn, mits er wordt voldaan aan de vooropgestelde brandweervoorwaarden. Meer specifiek: De geveldecoratie, kunststof planten, dient te voldoen aan een reactie bij brand B-s3, d1, zoals weergegeven in bovenstaande tabel. Deze eis vervalt voor zover de totale zichtbare oppervlakte van de geveldecoratie kleiner is dan 5 % van de zichtbare oppervlakte van de desbetreffende gevel.

Wat betreft de terrasverwarmers, vindt het college deze in dit dossier een kwalitatief en aanvaardbaar alternatief voor mobiele terrasverwarmers. Het college volgt het advies van de stedelijke dienst Business en innovatie dat stelt dat de verwarmingselementen en geveldecoratie terraselementen zijn die eigen zijn aan een terras bij een horecazaak. Evenwel moet worden voldaan aan het bijzondere en algemene terrassenreglement én het terrasplan voor deze strategische horecakern. Bovendien mogen de terrasverwarmers een maximale diepte hebben van 2,60 meter conform het advies van de brandweer.

Ook de overkapping (en eventuele bevestigingen/luiken) mag de 2,60 meter uit het strategisch terrassenplan niet overschrijden, de bestaande onvergunde constructie dient hieraan desgevallend ook aangepast te worden onverminderd de bepalingen uit het algemeen en bijzonder terrassenreglement en het terrassenplan.

Het college schrapt bijgevolg de betreffende uitsluiting en formuleert bijkomende voorwaarden.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 december 2023

Volledig en ontvankelijk

25 januari 2024

Start openbaar onderzoek

5 februari 2024

Einde openbaar onderzoek

5 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

9 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8 juni 2024

Verslag GOA

29 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

5 februari 2024

5 maart 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden


    1. De terrasschermen en afbakeningen die geen deel uitmaken van de aanvraag, worden uit de vergunning uitgesloten.

    2. De zonnetent (overkapping) is beperkt tot mag een maximale uitval hebben van 2,60 meter diepte conform het advies van de brandweer;

    3. De terrasverwarming moet voldoen aan het bijzondere en algemene terrassenreglement én het terrasplan voor deze strategische horecakern;

    4. De terrasverwarming mag een maximale diepte hebben van 2,60 meter conform het advies van de brandweer;

    5. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/ exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.