Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_04370 - Omgevingsvergunning - OMV_2024045976. Kasteelpleinstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis- afsluit: Lynn Goris/bz_besluitvorming_mailbox
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04370 - Omgevingsvergunning - OMV_2024045976. Kasteelpleinstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04370 - Omgevingsvergunning - OMV_2024045976. Kasteelpleinstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024045976

Gegevens van de aanvrager:

NV BATOPIN met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals

Ligging van het project:

Kasteelpleinstraat 7 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 1992G

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een handelsgelijkvloers naar dienstverlening onder de vorm van een cashafhaalpunt met selfruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/8/1933: toelating (1933#44386) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          24/4/1930: toelating (1933#36370) voor gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergund geachte toestand

-          functie: 

  • gelijkvloers: detailhandel;
  • verdiepingen: wonen;

-          bouwvolume: 4 bouwlagen met plat dak; 

-          gevelafwerking:

  • bepleisterde voorgevel;
  • rechts een deur naar bovenliggende woongelegenheden.

 

Bestaande toestand

-          functie: 

  • gelijkvloers: detailhandel;
  • verdiepingen: wonen;

-          bouwvolume en gevelafwerking overeenkomstig vergund geachte toestand, uitgezonderd de donkergrijs geschilderde plint, het buitenschrijnwerk in aluminium en het rolluik.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • voorste deel gelijkvloers: dienstverlening van circa 83 m²: cash-afhaalpunt en self-ruimte;
  • achterste deel van het gelijkvloers: stockage van circa 74 m² in functie van bovenliggende woongelegenheden;

-          gevelafwerking gelijkvloers:

  • nieuwe toegangsdeuren;
  • buitenschrijnwerk in grijze aluminium;
  • de deur rechts naar de bovenliggende woongelegenheden blijft behouden;

-          zaakgebonden publiciteit:

  • 1 haaks op de gevel;
  • 1 in de vorm van bestickering op het glas;
  • 1 in de vorm van een reclamebord aan de voorgevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van detailhandel op het gelijkvloers naar:

  • vooraan: dienstverlening (cash-afhaalpunt met self-ruimte) vooraan;
  • achteraan: stockageruimte in functie van het wonen op de verdiepingen;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit;

-          wijzigen van de gevelafwerking op het gelijkvloers;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          de aanvraag heeft enkel betrekking op het gelijkvloers (interieur en exterieur).

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

11 april 2024

8 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

11 april 2024

24 april 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

11 april 2024

3 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 5 Cultuurhistorische erfgoed: De wijzigingen aan de gevel zijn onderworpen aan de wenselijkheid van behoud.
  • artikel 33 Zaakgebonden publiciteit: In CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters. Dit is niet het geval.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.


Effecten op de biodiversiteit:

Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:

-     Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

-     Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het inrichten van cash-automaten en een self-ruimte in een bestaande vergund geachte handelsruimte aan de Kasteelpleinstraat.

 

Het pand is gelegen in het afgebakende buurtkernwinkelgebied Kasteelplein-Anselmostraat (Beleidsnota Detailhandel 2020). Het plaatsen van cashautomaten kadert in een ruime strategie om verspreid in woonzone cashautomaten te gaan voorzien, aanvullend op en/of ter vervanging van bestaande bankfilialen. Logischerwijze nemen deze automaten de plaats in van bestaande vergunde commerciële ruimte in of nabij strategische horecakernen en kernwinkelgebieden. De stedelijke dienst Business en Innovatie geeft daarom gunstig advies. De aanvraag is functioneel inpasbaar.


De ‘restruimte’ achteraan wordt ingetekend als ‘stockage voor de eigenaar’ van het pand. Uitzonderlijk kan hier in het kader van efficiënt ruimtegebruik als afwijking worden toegestaan dat deze ruimte als gemeenschappelijke (fietsen)berging voor de bovenliggende appartementen moet dienen en deze voor deze bewoners toegankelijk moet zijn (evt. met een soort badgesysteem) via de self-ruimte. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in che-gebied volgens het RUP Binnenstad en heeft een beeldondersteunende functie door de gevelgeleding.

De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen principieel bezwaar tegen de voorgestelde functiewijziging:

“De voorgestelde reclame moet voldoen aan artikel 33 van de bouwcode. De gevelreclame moet hier bestaan uit losse letters tegen de gevel geplaatst.

De kleur van de gevelpui zorgt ervoor dat het pand visueel bij de naastgelegen panden hoort. Om opnieuw de eigenheid van het pand te benadrukken lijkt het hier aangewezen de gevelpui mee in de kleur van de bovengevel te voorzien.

Een bijkomend bovenlicht tussen de deur en het grote bovenlicht van de etalage lijkt overbodig en visueel storend.”

 

Vanuit erfgoedkundig oogpunt worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgelegd:

-          De reclame moet voldoen aan artikel 33 van de bouwcode.

-          De gelijkvloerse pui is te schilderen in de kleur van de bovengevel om de pandsgewijze opbouw te benadrukken

-          Het aparte bovenlicht boven de deur is niet te voorzien, net zoals het op de render niet aanwezig is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. De gevelreclame moet bestaan uit losse letters op het gevelvlak conform artikel 33 van de bouwcode.
  1. De gelijkvloerse pui is te schilderen in de kleur van de bovengevel en het aparte bovenlicht boven de deur moet worden weggelaten conform de render.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Eventuele vergunningsplichtige werken, handelingen, wijzigingen op de verdiepingen worden uitgesloten uit de vergunning.
  2.  De ‘restruimte’ achteraan, ingetekend als ‘stockage voor de eigenaar’, moet als gemeenschappelijke (fietsen)berging voor de bovenliggende appartementen dienen en deze berging moet voor deze bewoners toegankelijk zijn.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

11 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 juni 2024

Verslag GOA

16 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. De gevelreclame moet bestaan uit losse letters op het gevelvlak conform artikel 33 van de bouwcode.
  1. De gelijkvloerse pui is te schilderen in de kleur van de bovengevel en het aparte bovenlicht boven de deur moet worden weggelaten conform de render.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Eventuele vergunningsplichtige werken, handelingen, wijzigingen op de verdiepingen worden uitgesloten uit de vergunning.
  2. De ‘restruimte’ achteraan, ingetekend als ‘stockage voor de eigenaar’, moet als gemeenschappelijke (fietsen)berging voor de bovenliggende appartementen dienen en deze berging moet voor deze bewoners toegankelijk zijn.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.