Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023131576 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Kelly Gobert met als adres Provinciale Steenweg 20 te 2620 Hemiksem |
Gegevens van de exploitant: | BVBA C. Verbist (0422729661) met als adres Provinciale Steenweg 20 te 2620 Hemiksem |
Ligging van het project: | Jules Moretuslei 215-217 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nr. 204E5 |
waarvan: |
|
- 20231114-0035 | afdeling 43 sectie A nr. 204E5 (C. Verbist) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het regulariseren van een functiewijziging van horecazaak naar een uitvaartcentrum, het plaatsen van airco's en een publiciteitsbord, het exploiteren van een uitvaartcentrum op de gelijkvloerse verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/11/2023: proces-verbaal (11002_2023_18022_VPV) voor het wijzigen van de hoofdfunctie en het schrijnwerk in de voorgevel, het plaatsen van publiciteit en het plaatsen van klimaatbeheersingstoestellen zonder voorafgaande schriftelijke omgevingsvergunning;
- 13/11/1989: vergunning (222#16674) voor het slopen en bouwen appartement.
Vergunde toestand
- functie:
- linkerzijde: detailhandel;
- rechterzijde: café/restaurant;
- achteraan: autobergplaatsen;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie van de gelijkvloerse verdieping aan de rechterzijde is gewijzigd naar dienstverlening;
- schrijnwerk aan de voorgevel is gewijzigd naar wit pvc.
Nieuwe toestand
- functie:
- linkerzijde: detailhandel;
- rechterzijde: dienstverlening;
- achteraan: autobergplaatsen.
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie;
- wijzigen van de voorgevel:
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft de exploitatie van een uitvaartcentrum te Jules Moretuslei 215-217 in Wilrijk.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
35. | rouwkamers. | 1 rouwkamer |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 30 januari 2024 | 13 maart 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 30 januari 2024 | 6 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 30 januari 2024 | 13 februari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 30 januari 2024 | 5 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
- Effecten op de biodiversiteit:
Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De locatie is gelegen binnen het lokale kernwinkelgebied B3, zoals voorzien in de beleidsnota detailhandel. De zone B3 is het secundaire deel van het lokale kernwinkelgebied. Daar is er een grotere mengeling van handel, horeca, diensten. Er is meer leegstand en er zijn vaker woningen op het gelijkvloers gevestigd. De voorgestelde activiteit past binnen deze beleidsvisie en is bijgevolg aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het wijzigen van het schrijnwerk in wit pvc en het voorzien van zaakgebonden publiciteit.
Deze wijzigingen zijn niet principieel onaanvaardbaar indien ze voldoen aan de verordenende voorschriften.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Bij functiewijziging moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Gelet echter op dat de functiewijziging er één is van café/restaurant naar dienstverlening én gelet op de context is deze afwijking aanvaardbaar.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het pand aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er is een beperkte uitbreiding van de oppervlakte van de handelszaken (ten opzichte van vergunde toestand) die ten koste gaat van de garage. De beperkte uitbreiding zorgt niet voor een toename van de parkeerbehoefte. Er verdwijnt door de verbouwing ongeveer 50 m² ruimte in de parkeergarage. Er was een oppervlakte van 153,7 m² en wordt nu 99,4 m². Op een ruimte van 50 m² kunnen inclusief circulatieruimte 2 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 2 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag betreft de exploitatie van een uitvaartcentrum te Jules Moretuslei 215-217 in Wilrijk. De nieuwe inrichting beschikt over een funerarium met één rouwkamer.
Het funerarium is als volgt ingedeeld:
- een plaats bestemd voor het in- en uitladen van de lijken;
- een lokaal bestemd voor de lijkverzorging;
- een gekoelde bewaarruimte voor de lijken. Het aantal plaatsen wordt er niet vermeld;
- een lokaal bestemd voor het opbaren van de lijken;
- een wachtkamer met een vestiaire en een toilet;
- De verzorgingsruimte en de bewaarruimte bevinden zich naast elkaar en zijn beide bereikbaar via een aparte deur. Op deze manier is de wisselwerking tussen beide ruimtes steeds aan het zicht van de bezoekers onttrokken.
De verzorgingsruimte is voldoende groot om toe te laten dat alle manipulaties aan en met de lijken op een veilige manier kunnen worden uitgevoerd. De wanden zullen voorzien zijn van een effen, goed afwasbare bekleding. Er zal een lavabo aanwezig zijn met stromend water. De lijken zullen louter nog met een reinigingsschuim gewassen worden aangezien deze hoofdzakelijk in het ziekenhuis gewassen worden. Dit schuim bevat geen gevaarlijke producten waardoor er geen sprake is van de lozing van bedrijfsafvalwater.
Behalve bij de verzorging en bij de opbaring tijdens de bezoekuren, bevinden de lijken zich steeds in de bewaarruimte op een temperatuur van maximum + 4 °C.
Er wordt 1 koelunit voorzien en 2 airco's. Deze zullen een vermogen hebben van minder dan 5 kW waardoor ze niet dienen gemeld te worden.
Het aantal lijken in de bewaarruimte wordt er niet vermeld. Gezien het vermogen van de koelunit, wordt ervan uit gegaan dat het aantal lijken beperkt is. Verder dienen, conform de sectorale bepalingen, alle ruimtes in de inrichting doeltreffend geventileerd worden. De waterafvoerput van het lijkverzorgingslokaal wordt voorzien van een geurafscheider.
De relevantste milieueffecten werden in het aanvraagdossier als volgt beoordeeld: De inrichting is gelegen langs de Jules Moretuslei, een goed uitgeruste gemeenteweg met voetpaden en fietspaden alsook parkeerplaatsen aan beide zijden van de rijbaan. Via deze gemeenteweg is er een direct ontsluiting mogelijk met de N177 en het hogere wegennet. Bezoekers met een wagen kunnen zich langsheen de Jules Moretuslei parkeren of kunnen zowel bovengronds als ondergronds parkeren op het Mastplein, dat zich op 5 minuten wandelafstand van het funerarium bevindt. De garage voor het laden en lossen is gelegen aan de achterzijde van het gebouw. Bepaalde verplaatsingen waaronder verplaatsingen voor het bijwonen van een afscheidsplechtigheden gebeuren bijna exclusief per voertuig. Met de veronderstelling dat er maximum 5 lichamen kunnen bewaard worden, zal dit gemiddeld 1 à 2 maal per dag plaatsvinden, hoofdzakelijk tijdens de daguren. Uit de evaluatie van de milieu-impact gegenereerd door de beoogde activiteiten, worden er geen noemenswaardige effecten verwacht. De activiteiten zijn kleinschalig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aan het college wordt voorgesteld om de ingedeelde inrichtingen of activiteiten te vergunnen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
35. | rouwkamers. | 1 rouwkamer |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 december 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 30 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | 9 februari 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 9 maart 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 14 mei 2024 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 13 juni 2024 |
Verslag GOA | 27 mei 2024 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael en Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
9 februari 2024 | 9 maart 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
35. | rouwkamers. | 1 rouwkamer |