Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_04550 - Omgevingsvergunning - OMV_2024004735. Brederodestraat 124-126. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis- afsluit: Lynn Goris/bz_besluitvorming_mailbox
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04550 - Omgevingsvergunning - OMV_2024004735. Brederodestraat 124-126. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04550 - Omgevingsvergunning - OMV_2024004735. Brederodestraat 124-126. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024004735

Gegevens van de aanvrager:

BVBA AZGO met als adres Brederodestraat 124 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Brederodestraat 124-126 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nrs. 3846C en 3846X

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen, wijzigen van de functie en wijzigen van de voorgevel van de gelijkvloerse verdieping met verbouwingswerken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

Brederodestraat 124:

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed van neoclassicistisch winkelhuis:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/212473;

-          12/01/2018: vergunning deputatie na vergunning college (20172670) voor het wijzigen van de handelsfunctie naar horeca en het verbouwen van de gelijkvloerse verdieping;

-          04/09/2017: proces-verbaal (11002_2017_4811_VPV) voor het uitvoeren van werken in functie van een hoofdfunctiewijziging zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          20/08/1930: toelating (1930#37199) voor binnenveranderingen;

Brederodestraat 126:

-          27/05/1999: vergunning (86#8725309) voor het verbouwen van de voorgevel;

-          17/04/1970: vergunning (18#52977) voor een verbouwing;

-          21/03/1969: vergunning (18#81250) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • Brederodestraat 124:

-          gelijkvloerse verdieping: restaurant;

-          overige verdiepingen: woning;

  • Brederodestraat 126:

-          gelijkvloerse verdieping: vrij beroep - apotheek;

-          overige verdiepingen: woning;

-          bouwvolume:

  • Brederodestraat 124:

-          3 bouwlagen met mansardedak; 

-          gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd;

  • Brederodestraat 126:

-          4 bouwlagen met plat dak; 

-          dakterras op de eerste verdieping;

-          gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd, met uitzondering van een patio van 3 m²;

-          gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:

  • Brederodestraat 124:

-          gevelpui in zwarte gevelbepleistering en houten schrijnwerk, voordeur in zwart pvc schrijnwerk;

-          zaak-gebonden publiciteit in de vorm van losse letters;

  • Brederodestraat 126:

-          gevelpui in blauwe hardsteen met vitrineraam;

-          uitsprong in wit beton met letters in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • Brederodestraat 124:

-          ontluchting -of afzuiginstallaties in rechte lijn tegen de achtergevel tot nokhoogte met een afstand van 60 cm t.o.v. perceelsgrens.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig met de vergunde toestand, met uitzondering van:

  •  Brederodestraat 124: op de eerste verdieping werd een dakterras ingericht, volgens de voorwaarden uit vergunning 20172670 moet dit dak aangelegd worden met een groendak;

-          gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:

  • Brederodestraat 124:

-          gevelpui met zwart aluminium schrijnwerk;

  • Brederodestraat 126:

-          voordeur in zwart aluminium schrijnwerk.

-          inrichting:

  • Brederodestraat 124:

-          ontluchting -of afzuiginstallaties niet uitgevoerd in rechte lijn tegen de achtergevel.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • Brederodestraat 124-126:

-          gelijkvloerse verdieping (wordt samengevoegd): restaurant;

-          overige verdiepingen: woning;

-          bouwvolume:

  • Brederodestraat 124:

-          3 bouwlagen met mansardedak; 

-          gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd;

  • Brederodestraat 126:

-          4 bouwlagen met plat dak; 

-          dakterras op de eerste verdieping;

-          gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd, met uitzondering van een patio van 3 m²;

-          gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:

  • Brederodestraat 124:

-          gevelpui in zwarte gevelbepleistering en zwart aluminium schrijnwerk;

  • Brederodestraat 126:

-          gevelpui in blauwe hardsteen en zwart aluminium schrijnwerk;

-          uitsprong in beton, zwart bepleisterd;

-          inrichting:

  • Brederodestraat 124:

-          ontluchting -of afzuiginstallaties niet uitgevoerd in rechte lijn tegen de achtergevel tot nokhoogte.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van de gelijkvloerse verdieping:

  • samenvoegen van 2 panden;
  • wijzigen van de functie;
  • wijzigen van de voorgevel;
  • doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

13 maart 2024

10 april 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

13 maart 2024

3 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

13 maart 2024

27 maart 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 maart 2024

15 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 maart 2024

15 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

13 maart 2024

15 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

13 maart 2024

27 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

13 maart 2024

3 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18 Algemene bepalingen:
    aan de toegangsdeuren zit een niveauverschil van 8 cm met het straatniveau. Niveauverschillen tot en met 18 cm dienen minstens met een helling te worden overbrugd. Het hellingpercentage dient te voldoen aan artikel 19;
  • artikel 22 Algemene bepalingen – toegangen en deuropeningen:
    de toegangsdeuren hebben een breedte van 0,85 m. Elke deuropening die toegang verschaft aan een publiek toegankelijke ruimte, dient minstens 0,90 m breed te zijn;

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

aan de voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping wordt het gedeelte in natuursteen voorzien van donkerkleurige bepleistering;

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

het achterste gedeelte van het restaurant aan de linkerzijde heeft een vrije hoogte van 2,50 m. De minimale vrije hoogte is vastgelegd op 2,60 m;

  • artikel 26 Afvalverzameling:

de afvalberging in de kelder is geen afgesloten ruimte;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er wordt geen fietsstalplaats voorzien voor het personeel;

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:

de afvoerkanalen van de keuken lopen op de eerste verdieping door een slaapkamer. Daarnaast is er geen afstand van minimaal 0,60 m vanaf de perceelsgrens bij de uitloop van het afvoerkanaal;

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:

de voorgestelde vetafscheider voldoet niet. Deze dient aangesloten te zijn op het afvalwater (overloop ontbreekt).

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score D). Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het ontwerp wijkt af van de verordening toegankelijkheid. Aangezien een toegankelijke leefomgeving vandaag zijn uitgegroeid tot een basisrecht, kan hier geen afwijking op worden toegestaan. Het ontwerp moet voldoen aan deze verordening, dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:

“De aanvraag omvat het samenvoegen van twee kleinere handelspanden (voormalige apotheek toevoegen aan een bestaande reca-functie). Het pand is gelegen in lokaal kernwinkelgebied Brederodewijk. Volgens de Beleidsnota Detailhandel 2020 is het optimaliseren van het bestaande vergunde commerciële vastgoed een wenselijk scenario; daarbij behoren ook functiewijzigingen tussen handel, dienstverlening en reca om de kwaliteit en commerciële mix van het winkelgebied te verbeteren en de leegstand te vermijden.“

 

Dit advies wordt uit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

De aanvraag betreft enkel de gelijkvloerse verdieping, Op basis van de toegevoegde plannen is het niet duidelijk of er interne vergunningsplichtige wijzigingen zijn gebeurd op de bovenliggende verdiepingen ten opzichte van de verleende vergunning.

Alle handelingen, wijzigingen en werken buiten degene die deel uitmaken van de huidige aanvraag worden uitgesloten uit deze vergunning.

 

Cultuurhistorische aspecten en Visueel-vormelijke elementen

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Brederodestraat gekenmerkt wordt door gevels in gevelbakstenen afgewisseld met gepleisterde of geschilderde gevels met commercieel gelijkvloers. Er is een verscheidenheid aan gevelmaterialen.

Het schrijnwerk op het gelijkvloers van beide panden wordt vervangen door zwart aluminium buitenschrijnwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

Verder wordt de uitsprong in beton ter hoogte van nummer 126 afgewerkt met een zwarte pleister. Omwille van een harmonisch gevelbeeld is dit niet aanvaardbaar en in strijd met artikel 11 van de bouwcode. Naar voorwaarden wordt dan ook meegenomen om de betonnen uitsprong in de voorgevel niet te bepleisteren.
 

Gelet op de opname van het pand in de inventaris bouwkundig erfgoed is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Het pand nr 124 is een vastgesteld inventarispand. Men wenst het schrijnwerk in de bestaande gevelopening gelijkvloers aan te passen, de bestaande voordeur blijft behouden (is anders dan opgetekend).

Vanuit erfgoedoogpunt geen bezwaar wanneer de openingen van de voordeur en etalage op dezelfde hoogte worden voorzien. Dit lijkt geen probleem aangezien het rolluik dat nu aanwezig is, niet meer mee opgetekend staat en verwijderd zal worden waardoor de volledige  hoogte van de opening opnieuw vrij komt. Dit werd met de architect teruggekoppeld, het betreft een tekenfout.

In de beschrijvende nota staat vermeld dat er opnieuw houten schrijnwerk in de bovengevel wordt voorzien, wat ten zeerste geapprecieerd wordt. Als voorwaarde zal opgelegd worden om de verhoudingen van de T-verdeling te herbekijken en detailtekeningen van het schrijnwerk voor te leggen voor verder advies.

 

Voorwaarden:

-          Openingen voordeur en etalage op dezelfde hoogte te voorzien in functie van een rustiger gevelbeeld (geen aanpassingen aan opening nodig, tekenfout)

-          Schrijnwerk voorgevel: correcte verhoudingen T-verdeling te voorzien en detailtekeningen voor te leggen voor verder advies“

 

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu. De dienst heeft geen bezwaar en heeft de aanvraag als volgt beoordeeld:

Het project betreft het samenvoegen van twee gelijkvloerse ruimten tot een restaurant. Op basis van het dossier zijn er geen IIOA verbonden. Het afvalwater afkomstig van keuken wordt voorbehandeld in een vetvanger voor lozing. Verder is geen informatie aanwezig mbt tot technische installaties.

 

Er wordt echter opgemerkt dat de voorziene vetafscheider niet aangesloten wordt op de afvoerleidingen van het afvalwater. Dit is in strijd met artikel 44 van de bouwcode en zal opgenomen worden als voorwaarde voor vergunning.

 

De vrije hoogte in het achterste gedeelte van het restaurant bedraagt volgens de plannen 2,50 m, wat in strijd is met artikel 21 van de bouwcode. Omdat het echter over een beperkt deel van de horecaruimte gaat en het voorste gedeelte wel voldoende vrije hoogte heeft, kan hier een afwijking worden toegelaten met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.

 

De afvoerkanalen van de keuken van het restaurant hebben een grote impact op de omgeving. Ze lopen door een slaapkamer van het appartement op de eerste verdieping. Ook hebben ze een grote visuele impact, qua afmetingen, en bevinden zich niet op voldoende afstand van de aanpalenden om de hinder maximaal te kunnen beperken.  Dit is strijdig met artikel 35 van de bouwcode. Bovendien werden deze niet uitgevoerd zoals vergund. Bij de vorige vergunning werden plannen toegevoegd waarbij deze afvoerkanalen gebundeld werden tot 1 buis, die vanaf de eerste verdieping in rechte lijn tegen de achtergevel werd voorzien en uitmondt boven het dak. Hierbij bedroeg de afstand tot de perceelsgrens 0,60 m, om de hinder te beperken. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Water

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:

De bestaande gevelopening wijzigt niet. Wel de indeling en daarmee opengaande delen in de glaspartij. De vloerpas blijft dezelfde. Het overstromingsrisico blijft nagenoeg hetzelfde.

 

  • Het keldergat loopt risico op instroming van overstromingswater. Er kan onderzocht worden hoe de kelder beveiligd kan worden zonder de verluchtingseisen te negeren.
  • Terugslagkleppen op de afvoerleidingen kunnen terugstroom van rioleringswater verhinderen.

 

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

 

Op het gelijkvloers is er op het nummer 124 een restaurant en op het nummer 126 een vrij beroep/apotheek.

Beide panden worden met elkaar verbonden en er komt op het gelijkvloers 1 groter restaurant van 237m².

 

Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat ( < 500m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er zijn geen parkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 – 0 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Laden en lossen:

Laden en lossen kan gebeuren via de bestaande laad en loszones in de Brederodestraat.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de uitbreiding van het restaurant ( + 111 m²) moet er 1 fietsstalplaats voorzien worden voor het personeel.

Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De aanvraag betreft enkel de gelijkvloerse verdieping, alle handelingen, wijzigingen en werken buiten degene die deel uitmaken van de huidige aanvraag worden uitgesloten uit deze vergunning.

3. De toegangen dienen te voldoen aan de verordening Toegankelijkheid.

4. De betonnen uitsprong in de voorgevel mag niet worden bepleisterd conform artikel 11 van de bouwcode.

5. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg dienen opgevolgd te worden.

6. De afvalberging in de kelder moet afgesloten worden met een deur conform artikel 26 van de bouwcode.

7. De afvoerkanalen moeten gebundeld worden tot 1 buis, die vanaf de eerste verdieping in rechte lijn tegen de achtergevel loopt en uitmondt boven het dak met een afstand van 0,60 m tot de perceelsgrens conform artikel 35 van de bouwcode.

8. Er dient een vetafsluiter aangesloten te worden op de afvoerleiding voor afvalwater conform artikel 44 van de bouwcode.

9. Er moet 1 fietsstalplaats voorzien worden voor het personeel van het restaurant.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

13 maart 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

12 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

11 juni 2024

Verslag GOA

24 mei 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De aanvraag betreft enkel de gelijkvloerse verdieping, alle handelingen, wijzigingen en werken buiten degene die deel uitmaken van de huidige aanvraag worden uitgesloten uit deze vergunning.

3. De toegangen dienen te voldoen aan de verordening Toegankelijkheid.

4. De betonnen uitsprong in de voorgevel mag niet worden bepleisterd conform artikel 11 van de bouwcode.

5. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg dienen opgevolgd te worden.

6. De afvalberging in de kelder moet afgesloten worden met een deur conform artikel 26 van de bouwcode.

7. De afvoerkanalen moeten gebundeld worden tot 1 buis, die vanaf de eerste verdieping in rechte lijn tegen de achtergevel loopt en uitmondt boven het dak met een afstand van 0,60 m tot de perceelsgrens conform artikel 35 van de bouwcode.

8. Er dient een vetafsluiter aangesloten te worden op de afvoerleiding voor afvalwater conform artikel 44 van de bouwcode.

9. Er moet 1 fietsstalplaats voorzien worden voor het personeel van het restaurant.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.