Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_04582 - Omgevingsvergunning - OMV_2023156745. Joos van den Steenelei 108. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/05/2024 - 09:00 Stadhuis- afsluit: Lynn Goris/bz_besluitvorming_mailbox
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04582 - Omgevingsvergunning - OMV_2023156745. Joos van den Steenelei 108. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_04582 - Omgevingsvergunning - OMV_2023156745. Joos van den Steenelei 108. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023156745

Gegevens van de aanvrager:

Stijn Segers - Stefania Tauro met als adres Joos van den Steenelei 108 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Joos van den Steenelei 108 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nr. 457K5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen, isoleren en afwerken van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden

-          01/01/1990: weigering (19908663) voor een garage met oprit.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een mansardedak; 
  • bouwdiepte hoofdgebouw 8,43 m;
  • totale bouwdiepte gelijkvloerse en 1ste verdieping 14,32 m
  • aanbouw aan linkerzijde van 2 bouwlagen;

-          gevelafwerking:

  • rood/bruine gevelsteen;
  • arduinen plint en dorpels;
  • hout donkerbruin gebeitst buitenschrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • geïsoleerde voor- en achtergevel (16 en 20 cm);
  • terras eerste verdieping achteraan woning aan de rechterzijde;
  • centrale buitenspiltrap naar terras;

-          gevelafwerking:

  • rood/paarse steenstrips;
  • grijs/groene gevelpanelen;
  • arduinen plint en dorpels;
  • groen/grijs aluminium buitenschrijnwerk.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

  • isoleren voor- en achtergevel;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 8

Er wordt gemotiveerd aangetoond dat er omwille van technische redenen geen infiltratie mogelijk is.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 24 minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

Er is onvoldoende lichtinval in de keuken op de eerste verdieping door de vorm van de ruimte. 
 

Sectorale regelgeving


Effecten op de biodiversiteit:

Overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024, kan het volgende gesteld worden:

  • Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
  • Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich hoofdzakelijk binnen het bestaande en vergunde volume. Zowel de voor- als de achtergevel worden geïsoleerd en opnieuw afgewerkt. Om een maximale isolatiewaarde te bekomen en omwille van technische redenen, wordt een totaalpakket van 16,5 cm voorzien voor de voorgevelisolatie en -afwerking. Om de voorgevel bij alle woningen op termijn op dezelfde lijn te krijgen, wordt de dikte van de afwerking beperkt tot 14 cm. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden van de beslissing.

 

De aanvraag respecteert de schaal en het ruimtegebruik van de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het referentiebeeld van de omgeving wordt gevormd door gevels in gevelmetselwerk met rode, bruine en gele tinten. De aanvraag voorziet een gevelafwerking in rood/paars gevelmetselwerk en een afwerking van het mansardedak in grijs/groene gevelpanelen. De voorgestelde materialen zijn op elkaar afgestemd en vormen een architectonisch geheel. De materialen zijn eveneens in overeenstemming te brengen met de stedelijke context van het perceel.

 

Bij het isoleren van de voorgevel moet er om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan en vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht worden besteed aan een aantal ontwerpdetails. Concreet dienen de afmetingen van de raamopeningen en de arrière-corps behouden te blijven en moeten de bestaande decoratieve gevelreliëfs steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voorziet in een terras op het plat dak van de gelijkvloerse verdieping. Hiervoor wordt de scheidingsmuur langsheen de rechter perceelsgrens opgehoogd tot een hoogte van 5,20 m. Gelet op de oriëntatie van de scheidingsmuur ten opzichte van het aanpalend perceel wordt geoordeeld dat de ophoging geen negatieve gevolgen heeft voor de bezonning van het naastgelegen perceel. Door het ophogen van deze scheidingsmuur wordt ook de nodige privacy gegarandeerd naar de buren. De trap vanaf de tuin naar het dakterras behoudt voldoende afstand tot de perceelsgrenzen waardoor inkijk beperkt blijft.

 

Er wordt daarnaast opgemerkt dat de keuken door de vorm van deze ruimte en plaatsing van het raam onvoldoende natuurlijk licht krijgt waardoor deze ruimte afwijkt van artikel 24 van de bouwcode. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd dat in het plat dak boven de keuken een dakraam moet voorzien worden met een minimale oppervlakte van 1 m².

 

De aanvrager vraagt tot slot een afwijking op de hemelwaterverordening voor het niet plaatsen van een infiltratievoorziening. De gevraagde afwijking kan toegestaan worden gezien de beperkte oppervlakte van het perceel en het feit dat de woning een gesloten bebouwing betreft. Het betreft daarnaast een bestaande woning zonder uitbreiding van het volume en waarbij de nodige ontharding in de tuin wordt voorzien. De woning voorziet in een voldoende grote hemelwaterput en het nodige hergebruik.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot betreft.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie plus afwerkingsmateriaal is met een totale dikte van 14 cm ten opzichte van de gevellijn uit te voeren.

2. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij gelaten worden van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen moeten behouden blijven of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen.

4. Het uitzicht van de bestaande kroonlijst moet behouden blijven, de kroonlijst moet even ver uit het nieuwe gevelvlak springen als in de bestaande toestand het geval is.

5. De bestaande plint moet verplaatsen worden zodat na het uitvoeren van de werken de plint even ver voorbij het gevelmateriaal steekt als in de bestaande toestand het geval is.

6. De dorpels moeten 5 cm uit het vernieuwde gevelvlak springen.

7. In het plat dak boven de keuken moet een dakraam geplaatst worden met een minimale oppervlakte van 1 m² conform artikel 24 van de bouwcode.

8. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

10 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 juni 2024

Verslag GOA

24 mei 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie plus afwerkingsmateriaal is met een totale dikte van 14 cm ten opzichte van de gevellijn uit te voeren.

2. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij gelaten worden van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen moeten behouden blijven of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen.

4. Het uitzicht van de bestaande kroonlijst moet behouden blijven, de kroonlijst moet even ver uit het nieuwe gevelvlak springen als in de bestaande toestand het geval is.

5. De bestaande plint moet verplaatsen worden zodat na het uitvoeren van de werken de plint even ver voorbij het gevelmateriaal steekt als in de bestaande toestand het geval is.

6. De dorpels moeten 5 cm uit het vernieuwde gevelvlak springen.

7. In het plat dak boven de keuken moet een dakraam geplaatst worden met een minimale oppervlakte van 1 m² conform artikel 24 van de bouwcode.

8. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.